Struktura segmentowa rynku LPG w Polsce w 2019 r. nie uległa większej zmianie w ujęciu procentowym. Wciąż dominował segment autogazu, którego udział w całości rynku wyniósł 76,4%, podczas gdy rok wcześniej było to 76%. Nieznacznie spadł udział segmentu butlowego z 11,6% w 2018 r. do 10,9% w 2019 r. przy wzroście udziału segmentu gazu do zbiorników (bez autogazu) odpowiednio z 12,4% do 12,7%. Wzrost udziału segmentu autogazu wynikał ze wzrostu sprzedaży tego paliwa o 90 tys. t przy wzroście całości konsumpcji o 105 tys. t.
Wykres 7 przedstawia strukturę rynku LPG w podziale na poszczególne segmenty w 2019 r. Szacuje się, że udział konsumpcji autogazu na poziomie około 75% jest trwałą cechą polskiego rynku LPG i utrzyma się w najbliższych trzech latach. W 2019 r. łączna sprzedaż produktu w segmencie autogazu, a więc na wszelkich stacjach paliw, wyniosła 1 925 tys. t, co oznaczało wzrost o 4,9% r/r.
Wyjątkowo korzystne relacje cenowe autogazu w porównaniu do paliw tradycyjnych, a szczególnie wobec cen benzyny, spowodowały zwiększone zainteresowanie tym produktem w 2019 r.
Jakkolwiek uwaga władz państwowych skupiała się na rozwoju innych paliw alternatywnych, tj. energii elektrycznej, CNG czy LNG, to segment autogazu LPG nadal odgrywał znaczącą rolę szczególnie w odniesieniu do samochodów osobowych. Podtrzymana została strategia biznesowa koncernów motoryzacyjnych w zakresie oferty sprzedaży samochodów fabrycznie wyposażonych w instalacje LPG. Koncerny paliwowe rozszerzając własne sieci sprzedaży również uwzględniły moduły sprzedaży autogazu na swoich stacjach.
Według danych URE na dzień 31 grudnia 2019 r. w Polsce można było zatankować gaz płynny LPG na 7 588 punktach sprzedaży gazu (stacje paliw i moduły indywidualne). Porównując tą liczbę z danymi za 2018 r. zauważa się wzrost liczby tych punktów o 126. Zdaniem analityków to bardziej efekt działalności URE niż rzeczywistej budowy nowych modułów autogazowych. Dane URE wykazują, że w 2019 r. w Polsce funkcjonowało 1 116 indywidualnych modułów autogazowych, czyli punktów sprzedaży oferujących wyłącznie LPG. Pozostałe punkty sprzedaży autogazu (6 472 szt.) zlokalizowane były na stacjach paliw. Takie liczby oznaczają, że tzw. indywidualne moduły to 14,7% wszystkich punktów sprzedaży, a stacje paliw stanowiły 85,3% takich punktów.
Ogólna liczba pojazdów zasilanych gazem płynnym LPG wyniosła 3 282 tys. szt., co oznaczało wzrost o 147 tys., tj. 4,7% r/r. Powyższe dane Głównego Urzędu Statystycznego oparte są na Centralnej Ewidencji Pojazdów prowadzonej przez starostwa powiatowe. Podobnie jak w latach ubiegłych, eksperci rynku motoryzacyjnego wskazują na dotychczas nieuregulowaną kwestię tzw. "martwych dusz", czyli pojazdów samochodowych co do których nie podejmowano żadnych czynności przez kilka ostatnich lat. Nie ulega wątpliwości, że wśród tych aut są również auta z instalacją LPG.
Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motorowego (PZPM) w Polsce zarejestrowano 555,6 tys. nowych samochodów osobowych, 69,6 tys. aut dostawczych, 28,3 tys. samochodów ciężarowych. Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali 392,7 tys. szt. (+ 2,2% r/r), a klienci indywidualni 162,9 tys. szt. (+ 10,5% r/r) wg Raportu kwartalnego PZPM i KPMG, Edycja Q1/2020.
W 2019 r. zarejestrowano 8 095 szt. (+7,6% r/r) nowych samochodów osobowych z instalacją LPG oraz przywieziono i zarejestrowano po raz pierwszy 21 693 szt. (-12,7%) używanych pojazdów z LPG (PZPM, Analizy PZPM na podstawie CEPiK (MC)).
Udział LPG w rynku pojazdów
Według danych GUS w Polsce 53,9% wszystkich samochodów osobowych było napędzanych benzyną, 31,8% ON, a 14,3% to auta wyposażone w instalacje LPG.
Analiza struktury samochodów osobowych w zależności od pojemności silnika oraz rodzaju zużywanego paliwa przedstawiała się następująco:
W obu kategoriach wzrósł udział samochodów z instalacją LPG o 0,4% r/r.
W województwie mazowieckim było najwięcej zarejestrowanych samochodów z instalacją LPG, tj. 18,7% wszystkich samochodów z LPG w Polsce. Na wykresach 12, 13 przedstawiono udział samochodów osobowych w zależności od stosowanego paliwa w wybranych województwach.
Stosunkowo najwięcej samochodów z instalacją LPG w porównaniu do całkowitej liczby samochodów w danym województwie było w województwie łódzkim. Więcej niż co piaty samochód (20,4%) w tym województwie mógł używać LPG jako źródła napędu. Opolskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie dolnośląskie, lubuskie i pomorskie to województwa, gdzie udział ten wyniósł od 10% (opolskie) do 11,1% (dolnośląskie).
Oprócz łódzkiego, województwa, gdzie gaz LPG cieszył się dużym zainteresowaniem to: lubelskie (19,6%), mazowieckie (17,0%), kujawsko-pomorskie (16,9%), podkarpackie (16,4%) oraz podlaskie (15,8%) samochodów z LPG w ogólnej liczbie samochodów osobowych zarejestrowanych w danym województwie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl