LPG jest niezmiennie, od blisko trzech dekad, najtańszym paliwem silnikowym dostępnym na rynku, ponad dwukrotnie tańszym od benzyny.
Samochodową instalację gazową można zastosować w każdym samochodzie z silnikiem wyposażonym w pośredni wtrysk benzyny oraz w bardzo wielu nowoczesnych jednostkach napędowych stosowanych we współczesnych samochodach, wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny i doładowanie. Baza opracowanych pod kątem zasilania LPG jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem wciąż się rozrasta.
Takie rozwiązania (instalacje LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny) są już oferowane jako fabryczne. Jako przykład mogą posłużyć instalacje LPG Landirenzo do Skody Fabii i Scali z silnikiem 1.0 TSI dostępne w sieci Skody.
Trzeba także wspomnieć o uniwersalnym systemie KME NEVO-SKY DIRECT, który pozwala na konwersję na zasilanie LPG praktycznie każdego silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny wyposażonego w elektromagnetyczne wtryskiwacze.
Nie zmienia to faktu, że nasi pragmatyczni rodacy bardzo często wybierają samochody używane wyposażone w silniki z pośrednim wtryskiem benzyny, które można przystosować do zasilania LPG przy użyciu uniwersalnych systemów zasilania gazowego, które są znacznie tańsze niż te przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Spadek cen takich systemów pozostaje z pewnością tylko kwestią czasu ale to jednak pieśń przyszłości, być może niedalekiej ale jednak przyszłości.
Samochody z silnikami z pośrednim wtryskiem są także znacznie tańsze w zakupie, a dla naszych obywateli, którzy są cały czas "na dorobku" cena jest bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na decyzje zakupowe.
Potwierdzają to dane odnośnie importu samochodów używanych. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (IBRM) SAMAR, w 2019 r. do Polski sprowadzono ponad 515 tys. samochodów osobowych z benzynowymi silnikami o zapłonie iskrowym, a ich średni wiek wynosił ponad 13 lat.
Według danych gromadzonych w bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców pod koniec 2019 r. w Polsce było zarejestrowanych 2 678 691 samochodów osobowych, w których zastosowano zasilanie LPG. Oznacza to przyrost rok do roku o 3%.
Udział pojazdów napędzanych LPG w parku samochodowym w Polsce wynosi zatem obecnie ponad 14,5% To sporo ale nie tak dużo by warsztaty montujące samochodowe instalacje LPG mogły narzekać na brak pracy.
Park aut z LPG (źródło: IBRM SAMAR) | ||
Stan na koniec 2019 r. | Zmiana r/r | Udział LPG w parku |
2 678 691 szt. | +78 038 szt. (+3,0%) | 14,5% |
Udział samochodów wyposażonych w instalacje LPG wzrasta wraz z wiekiem pojazdów. W autach ponad 20-letnich, czyli wyprodukowanych przed dwutysięcznym rokiem udział tych wyposażonych w instalacje LPG przekracza 26%. W samochodach wyprodukowanych po roku dwutysięcznym udział ten wynosi niecałe 14%.
Ranking TOP20 roczników (źródło: IBRM SAMAR) | ||
Rocznik | Rejestracje | Udział LPG w roczniku |
2010 | 47 341 | 7,7% |
2009 | 67 518 | 10,0% |
2008 | 92 320 | 10,7% |
2007 | 108 951 | 11,4% |
2006 | 122 386 | 12,8% |
2005 | 137 912 | 13,9% |
2004 | 155 058 | 14,3% |
2003 | 170 103 | 16,0% |
2002 | 162 014 | 16,7% |
2001 | 164 912 | 18,0% |
2000 | 186 208 | 19,2% |
1999 | 223 783 | 22,1% |
1998 | 190 873 | 24,2% |
1997 | 149 668 | 25,5% |
1996 | 117 783 | 25,7% |
1994 | 70 821 | 26,7% |
1995 | 91 632 | 26,9% |
1991 | 38 549 | 27,1% |
1993 | 55 829 | 28,2% |
1992 | 52 974 | 30,7% |
Poszczególne województwa charakteryzują się różną liczbą aut z LPG. Najwięcej takich pojazdów porusza się w województwie mazowieckim - 430 tys. sztuk, co stanowi 16,1% w parku samochodowym tego regionu. Po przeciwnej stronie statystyki znajduje się województwo opolskie z liczbą 52 tys. pojazdów LPG, które stanowią 2% wszystkich samochodów osobowych w tym regionie Polski.
Największy udział pojazdów dostosowanych do zasilania LPG od wielu lat jest notowany w województwie łódzkim. Obecnie wynosi on 21%. Bardzo podobny udział aut z LPG jest w województwie lubelskim - 20,6%. Najniższy odsetek samochodów LPG w ogólnej liczbie pojazdów osobowych jest w województwie opolskim i wynosi 11,1% przy średniej dla całego kraju wynoszącej 14,5%. Najbliżej średniej krajowej plasuje się województwo mazowieckie z udziałem samochodów LPG rzędu 14,6%.
źródło: IBRM SAMAR | Województwo | Liczba aut z LPG |
do 100 tys. | opolskie | 52 720 |
lubuskie | 59 868 | |
zachodniopomorskie | 80 033 | |
podlaskie | 83 976 | |
warmińsko-mazurskie | 88 373 | |
świętokrzyskie | 94 078 | |
od 100 do 200 tys. | pomorskie | 117 611 |
dolnośląskie | 158 404 | |
kujawsko-pomorskie | 169 454 | |
podkarpackie | 174 096 | |
od 200 do 300 tys. | wielkopolskie | 205 263 |
lubelskie | 205 989 | |
małopolskie | 216 891 | |
łódzkie | 252 637 | |
śląskie | 288 454 | |
powyżej 300 tys. | mazowieckie | 430 844 |
Wśród najliczniej reprezentowanych na polskim rynku marek samochodów wyposażonych w instalacje LPG prym wiodą auta niemieckie. Opel, Volkswagen i Audi stanowią blisko 40% wszystkich samochodów z LPG w Polsce. Szczegółowe informacje na temat marek i modeli najczęściej dostosowywanych do zasilania LPG prezentują poniższe tabele.
Ranking TOP20 marek (źródło: IBRM SAMAR) | ||
Marka | Rejestracje | Udział LPG w marce |
Opel | 401 863 | 19,9% |
Volkswagen | 266 802 | 11,0% |
Audi | 208 502 | 18,5% |
Renault | 189 849 | 15,6% |
Fiat | 160 799 | 15,0% |
Skoda | 143 990 | 14,3% |
Ford | 138 430 | 10,5% |
BMW | 108 292 | 15,2% |
Toyota | 94 916 | 8,8% |
Honda | 89 891 | 22,3% |
Daewoo | 78 861 | 30,8% |
SEAT | 75 907 | 14,5% |
Peugeot | 69 603 | 9,2% |
Mercedes | 63 481 | 9,4% |
Citroen | 61 627 | 10,5% |
Mazda | 60 651 | 16,1% |
Nissan | 53 687 | 12,2% |
Hyundai | 45 719 | 11,8% |
Volvo | 44 462 | 14,0% |
Kia | 38 508 | 10,7% |
Ranking TOP20 modeli (źródło: IBRM SAMAR) | ||
Model | Rejestracje | Udział LPG w modelu |
Opel Astra | 168 165 | 22,3% |
VW Golf | 109 737 | 14,0% |
Opel Vectra | 82 586 | 29,2% |
VW Passat | 82 157 | 12,2% |
Audi A4 | 80 389 | 11,7% |
BMW 3 | 61 998 | 19,5% |
Skoda Fabia | 60 782 | 17,2% |
Renault Scenic | 50 783 | 20,8% |
Skoda Octavia | 49 784 | 13,5% |
Audi 80 | 45 826 | 42,8% |
Daewoo Lanos | 45 760 | 54,3% |
Fiat Punto | 45 266 | 18,9% |
Opel Corsa | 44 836 | 11,3% |
Renault Megane | 40 576 | 15,3% |
Ford Mondeo | 40 548 | 14,2% |
Opel Zafira | 40 168 | 23,2% |
Renault Laguna | 39 325 | 23,4% |
Audi A6 | 38 115 | 18,1% |
Ford Focus | 35 418 | 8,6% |
BMW 5 | 33 800 | 17,9% |
Samochody klasy premium, często wyposażone w stosunkowo duże silniki benzynowe bardzo często są poddawane konwersji na zasilanie LPG. Dzięki temu auta te, oczywiście kupione jako używane, stają się bardziej przystępne dla "zwykłych obywateli" oferując koszty eksploatacji porównywalne z występującymi na benzynie w miejskich samochodach segmentu A. Stąd właśnie bierze się dość duża popularność tego typu aut wyposażonych w gazowe układy zasilania.
Jak podaje IBRM SAMAR w Parku 2019 jest ponad tysiąc sztuk Porsche z LPG, 2 Maserati i 2 Rolls-Royce'y.
Marki premium z LPG (źródło: IBRM SAMAR) | Najpopularniejsze modele premium z LPG i ich roczniki (źródło: IBRM SAMAR) |
Audi - 208 502 | Audi A4 1995 - 11 895 |
BMW - 108 292 | BMW 3 1999 - 7 227 |
Mercedes - 63 481 | Mercedes C 2001 - 2 746 |
Volvo - 44 462 | Volvo S60 2001 - 1 992 |
Land Rover - 6 150 | Land Rover Freelander 2000 - 1 159 |
Lexus - 4 697 | Lexus IS 1999 - 425 |
Jaguar - 2 489 | Jaguar X-Type 2002 - 292 |
MINI - 1 308 | MINI Cooper 2002 - 221 |
Infiniti - 1 113 | Infiniti FX35 2005 - 111 |
Porsche - 1 041 | Porsche Cayenne - 339 |
Pomimo wprowadzania nowoczesnych technologii w silnikach benzynowych, firmy zajmujące się konwersją jednostek napędowych na zasilanie LPG nie składają broni i cały czas oferują gazowe układy zasilania do nowych pojazdów jako kolejną opcję napędu uzupełniającą będące w ofercie silniki benzynowe i Diesla oraz coraz częściej hybrydowe i elektryczne układy napędowe.
IBRM SAMAR informuje, że wśród pojazdów nowych, które zostały wyposażone w gazowe układy zasilania w 2019 r. najwięcej jest Dacii i Skód (odpowiednio 4 503 i 1 974 szt.). Trzeci w zestawieniu jest Opel z 1 471 pojazdami LPG.
Najpopularniejszym modelem oferowanym z opcją zasilania LPG jest, wg danych IBRM SAMAR, Dacia Duster, której sprzedało się w 2019 r. 2 901 szt. Obecnie nowe Dacie w wersji gazowej są oferowane z dwupaliwowym (benzyna-LPG) silnikiem TCe 100 ECO-G.
Służy on do napędu Dacii Duster, Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV. Dopłata do wersji LPG w Dacii wynosi obecnie zaledwie 1 000 zł.
TOP10 marek (źródło: IBRM SAMAR) | TOP10 modeli (źródło: IBRM SAMAR) |
Dacia - 4 503 | Dacia Duster - 2 901 |
Skoda - 1 974 | Skoda Fabia - 1 610 |
Opel - 1 471 | Opel Corsa - 1 315 |
Fiat - 872 | Fiat Tipo - 775 |
Toyota - 324 | Dacia Lodgy - 588 |
Kia - 213 | Dacia Dokker - 577 |
Renault - 114 | Skoda Citigo - 357 |
Hyundai - 97 | Dacia Sandero - 327 |
SsangYong - 35 | Toyota Yaris - 177 |
Ford - 26 | Kia Rio - 161 |
Bardzo ciekawe liczby, które opublikował IBRM SAMAR można na różny sposób interpretować i porównywać.
Nie zmienia to jednak faktu, że odsetek samochodów LPG na polskim rynku wynosi około 14,5% co pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość krajowej branży autogazu. Udział rynkowy samochodów z LPG jest spory, jednak jeszcze daleko mu choćby do poziomu 30%. Patrzmy zatem optymistycznie w przyszłość. Mamy jeszcze wiele do zrobienia, szczególnie by poprawić statystyki LPG w nowszych samochodach.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl