Nie, powyższy tytuł to nie pomyłka – sektor autogazu nie musi przecież zachowywać się tak samo, jak cały rynek gazu skroplonego. W Polsce jednak wzrost dokonał się zarówno w ogóle, jak i w najbardziej nas interesującym szczególe. Konkrety? Proszę bardzo: w roku 2016 zużyliśmy 2,355 mln t LPG, rok później 2,495 mln t, co oznacza skok o 5,9%. Biorąc pod uwagę dojrzałość i nasycenie naszego rynku, uznajemy, że słowo „skok” nie stanowi tu nadużycia.
Nie ma natomiast zaskoczenia w kwestii relacji importu do produkcji krajowej. Ten pierwszy zapewnił 82,8% całego produktu zużytego w Polsce, wzrastając rok do roku o 165 tys. t (z 2,195 do 2,36 mln t). Pozostałe 17,2% gazu na rynku pochodziło ze źródeł wewnętrznych, przy czym zanotowano minimalny spadek produkcji – z 440 do 430 tys. t. Jeżeli jednak wziąć pod uwagę import z Czech i Litwy, gdzie działają rafinerie należące do polskich koncernów naftowych, można przyjąć, że produkcja krajowa wyniosła nawet 25%. Eksport LPG z Polski to zjawisko marginalne, ale z kronikarskiej powinności odnotujmy: wyniósł on 295 tys. t, co oznacza wzrost o 15 tys. t względem roku 2016.
Zasadnicze kierunki importu gazu skroplonego do naszego kraju nie zmieniają się, choć stosunkowo wyraźnie zmieniają się wolumeny. I tak na przykład, przywóz z Rosji wzrósł aż o 336 tys. t, do poziomu 1,66 mln t, kontynuując i jeszcze wzmacniając tendencję z lat poprzednich. Zupełnie odwrotnie jest w przypadku Kazachstanu i Białorusi – w tym pierwszym przypadku spadek w latach 2016-17 wyniósł 108 tys. t (z 401 do 293 tys. t), przy 518 tys. t w roku 2014, w drugim import stopniał ze 128 do 82 tys. t (46 tys. t w dół, a więc prawie 36%), podczas gdy w 2014 r. wynosił 236 tys. t. Powoli, ale systematycznie rośnie import z Litwy – ze 101 tys. t w roku 2014, przez 125 i 136 tys. t w latach 2015 i 2016, do 161 tys. t w roku 2017.
W dalszym ciągu motorem napędowym polskiego rynku LPG pozostaje autogaz, odpowiadający w 2017 r. za 76,8% całej sprzedaży tego paliwa. Jego zużycie wzrosło o 7% względem roku 2016 – z 1,79 do 1,915 mln t. Sektor butli pozostał na niezmienionym poziomie (285 tys. t), natomiast sektor zbiorników przydomowych (czyli tzw. gazu luzem) zyskał 5,4% (z 280 do 295 tys. t), co może być konsekwencją wzmożenia wysiłków nastawionych na walkę ze smogiem w naszym kraju.
Skupmy się jednak na najsmaczniejszym dla nas wycinku tortu, czyli na autogazie. Wraz z konsumpcją samego paliwa wzrosła liczba stacji je oferujących oraz liczba samochodów nim napędzanych. Po tym, jak w latach 2014-16 liczba stacji nieznacznie spadła (z 5460 w 2014 r. do 5420 rok później i 5390 w 2016 r.), w 2017 r. nastąpiło wyraźne odbicie – na mapie pojawiło się niemal 900 nowych obiektów i teraz kierowcy mają do dyspozycji aż 6287 punktów dystrybucji tańszego paliwa.
A co z liczbą samochodów? Po raz pierwszy oficjalnie przekroczyła ona barierę 3 mln i teraz wynosi 3,082 mln, w porównaniu z 2,977 mln w roku 2016 i 2,914 mln jeszcze rok wcześniej. 105 tys. nowych (przez co nie mamy na myśli fabrycznie nowych) samochodów napędzanych autogazem to w naszych realiach bardzo dobry wynik, świadczący o wciąż silnym zapotrzebowaniu na auta o zasilaniu alternatywnym i to pomimo braku jakiegokolwiek wsparcia ze strony rządzących (w nowelizacji ustawy o biopaliwach, która zakłada wzmożony rozwój sektorów CNG/LNG i EV, o LPG nie ma ani słowa). Brawo autogaz!
Kiedy mamy do czynienia ze spadkami (a obserwowaliśmy takowe w latach 2007-13), wiadomo, co napisać na końcu – że liczymy na zmianę koniunktury, odbicie, tłuste lata itp. Co napisać, kiedy rynek rośnie i to w naprawdę dobrym tempie? By rósł tak dalej! Trudno dziś wyrokować, czy podobne liczby będziemy mogli przedstawić za rok – wszak wtedy nasycenie będzie jeszcze większe – ale grunt, żeby nie nastąpił odwrót w kierunku regresu. Jesteśmy dobrej myśli, czego i Wam życzymy. A raportowi POGP będziemy wkrótce przyglądać się bardziej szczegółowo, stopniowo prezentując z niego także dane dotyczące innych obszarów zastosowania LPG w Polsce i na świecie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl