W 2018 r. sprzedano w Polsce 2 mln 415 tys. t LPG, czyli o 3,2% mniej niż rok wcześniej (w 2017 r.). Co ciekawe wzrasta udział w rynku LPG produkowanego w Polsce.
W 2018 r. "polski" gaz płynny zaspokoił 20,1% zapotrzebowania rynku, podczas gdy w 2017 było to tylko 17,2%, a w początkowych latach XXI w. wskaźnik ten wynosił 10-13%.
Świadczy to o rynkowej reakcji polskich producentów LPG, którymi są Orlen, Lotos i PGNiG na możliwości sprzedaży tego produktu na krajowym rynku. Polscy producenci wyprodukowali w 2018 r. 485 tys. t LPG.
Głównym źródłem zaopatrzenia polskiego rynku w LPG cały czas pozostaje import, który w 2018 r. zamknął się liczbą 2 mln 310 tys. t. W stosunku do 2017 r. nastąpił spadek importu o 2,1% (50,1 tys. t).
POGP przewiduje, że w 2019 r. na liście dostawców LPG do Polski mogą znaleźć się nowe kraje, np. USA czy kraje z rejonu Bliskiego Wschodu.
Głównymi dostawcami gazu płynnego do Polski są:
Import z krajów UE (oprócz Litwy) stanowi niecałe 14% krajowej konsumpcji LPG.
Patrzymy z optymizmem na przyszłość sektora LPG w Polsce. Są duże szanse rozwojowe poszczególnych segmentów. Wierzymy, że autogaz będzie się rozwijał w poważniejszym stopniu. Liczymy także na rynek grzewczy. Są duże szanse rozszerzania segmentu zbiornikowego na obszary, w których do tej pory w niewielkim stopniu występuje LPG. Mam na myśli obszary wiejskie. Sądzę, że jeśli spotkamy się za 2 lata na VII Konferencji będziemy mieć okazję do optymistycznych podsumowań.
Roman Ślagowski, przewodniczący Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP)
Tradycyjnie głównym składnikiem w sprzedaży LPG na polskim rynku pozostaje autogaz. W 2018 r. sprzedano go 1 mln 835 tys. t autogazu, co stanowiło stanowiło 76% całej konsumpcji LPG w Polsce (spadek o 0,8% w stosunku do roku 2017).
Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego krajowy rynek autogazu znajduje się w fazie nasycenia, a decyzje administracyjne wspierające elektromobilność i gazomobilność (w oparciu o paliwa metanowe) powodują ograniczenie zainteresowania instalacjami LPG.
Liczba samochodów LPG na polskim rynku na koniec 2018 r. była zewidencjonowana na poziomie 3 mln 135 tys. sztuk.
Na początku 2017 r. liczba pojazdów LPG w Polsce wynosiła 3 mln 82 tys. sztuk. Pod koniec 2017 r. liczba ta spadła o 44 tys. pojazdów do poziomu 3 mln 38 tys. sztuk.
W 2018 r. tendencja spadkowa została odwrócona. Liczbę rejestracji nowych samochodów z instalacjami LPG szacuje się na 9 077 sztuk. Z zagranicy przywieziono i po raz pierwszy zarejestrowano w Polsce 25 081 samochodów LPG. Dodatkowo w 2018 r. zamontowano 63 tys. nowych instalacji LPG w samochodach już użytkowanych.
Oznacza to, że na koniec 2018 r. w ewidencji pojazdów znajdowało się 3 mln 135 tys. samochodów zasilanych LPG (o 97 tys. więcej niż w 2017 r.).
Pojazdy dostosowane do zasilania LPG stanowiły w 2018 r. 13,8% wśród wszystkich samochodów osobowych zewidencjonowanych w Polsce (55,1% to pojazdy benzynowe, a 31,1% to diesle).
Największy udział pojazdów napędzanych LPG zanotowano wśród samochodów z silnikami o pojemnościach 1400-1999 cm³. Wynosił on 15,9%. W samochodach z silnikami do 1399 cm³ udział pojazdów LPG był na poziomie 3,7%.
Ciekawie przedstawiają się także udziały samochodów napędzanych autogazem w poszczególnych województwach.
W województwie mazowieckim 16,5% wszystkich pojazdów stanowią samochody LPG. Co więcej w tym województwie jest zarejestrowanych najwięcej w kraju samochodów osobowych - 15,8%. W związku z tym aż 18,8% wszystkich zewidencjonowanych w Polsce samochodów zasilanych LPG znajdowało się w 2018 r. w województwie mazowieckim.
Największy odsetek samochodów LPG zanotowano w w 2018 r. w województwie łódzkim. 19,7% wszystkich zarejestrowanych tutaj pojazdów to samochody gazowe.
Rok wcześniej odsetek ten był jeszcze wyższy i wynosił 20,6%. W województwie lubelskim wskaźnik ten wynosi 18,7% (-1% r/r), w kujawsko-pomorskim 16,3% (-0,5% r/r). Najmniej samochodów z instalacją LPG było w 2018 r. w województwach: opolskim (9,6%), zachodniopomorskim(10,0%) oraz wielkopolskim (10,1%).
Według scenariuszy rządowych preferowanymi paliwami do napędu będą: energia elektryczna, CNG oraz LNG. W pełni rozumiejąc potrzebę wspierania rozwoju wszelkich paliw alternatywnych w naszym kraju, POGP stoi na stanowisku, że nie można z tego procesu wykluczać LPG. Branża nie postuluje o dofinansowanie budowy infrastruktury, ale uważamy, że wykluczanie możliwości ubiegania się o finansowanie prac badawczo-rozwojowych, czy też chociażby umożliwienie zakupu taboru do transportu publicznego z napędem LPG to właściwy i kompleksowy kierunek działań.
LPG jest też często produktem umożliwiającym bardziej efektywne wykorzystanie innych napędów. Przykładem tego wykorzystania może być zastosowanie LPG do ogrzewania tak preferowanych ostatnio autobusów z napędem elektrycznym. W okresie zimowym duża część energii jest właśnie zużywana na ogrzewanie pojazdów, a LPG umożliwia oszczędność tej energii i jej przeznaczenie do celów trakcyjnych.
Jestem pewny, że uczestnicy Konferencji są zadowoleni z jej przebiegu. To, ze udało nam się zaprosić przedstawicieli z Włoch i Turcji, z krajów, które razem z Polską stanowią 75% rynku autogazu w Europie, uważam za pewnego rodzaju osiągnięcie. Rzadko się zdarza by przedstawiciele tych trzech państw występowali na jednej konferencji.
Andrzej Olechowski, Polska Organizacja Gaz Płynnego
W innych krajach europejskich często odnotowuje się różnego rodzaju inicjatywy wspierające LPG. Dla przykładu, władze Północnej Nadrenii i Westfalii pokryły 60% kosztów nabycia autobusu na LPG do przewozów seniorów w mieście Herdecke, a w Londynie dano możliwość ubiegania się 1000 właścicielom taksówek o dofinansowanie w wysokości 5 000 funtów na dostosowanie ich aut do zasilania LPG. Głównym argumentem podjęcia takich decyzji jest dążenie do poprawy jakości powietrza. Szacuje się, że w przypadku czarnych londyńskich taksówek (TX4 Euro5 black cabs) używanie LPG będzie skutkować zmniejszeniem emisji cząstek stałych (PM) o 95%, a NOx o 97% w porównaniu do tradycyjnych paliw silnikowych.
Średnia cena autogazu na stacjach paliw wynosiła w 2018 r. 2,24 zł za litr, co w stosunku do ceny z 2017 r. stanowiło wzrost o 7,1% (o 15 gr na litrze). Najwyższą średnią cenę LPG na stacjach zanotowano w listopadzie, a najniższą w lutym 2018 r.
W 2014 r. średnia cena autogazu wynosiła 2,57 zł/l.
Różnica pomiędzy średnia ceną benzyny EU 95 (4,93 zł/l) i autogazu (2,24 zł/l) wyniosła w 2018 r. 2,69 zł na litrze, czyli była wyższa niż średnia cena LPG w zeszłym roku.
Największa zanotowana w 2018 r. różnica pomiędzy średnią ceną benzyny i autogazu wynosił aż 2,94 zł na litrze.
Wzorem lat ubiegłych zachowana była korzystna proporcja pomiędzy ceną benzyny EU 95 i autogazu. Średnio cena LPG stanowiła w 2018 r. 45,5% ceny benzyny. W 2017 r. wskaźnik ten wynosił 45,4%.
W 2018 r. kierowca, który zatankował do swojego pojazdu 35 l benzyny EU 95 zapłacił średnio około 172,6 zł, a jeśli zatankował 40,3 l autogazu, wiedząc, że jego auto będzie zużywać trochę więcej tego rodzaju paliwa, zapłacił około 90,2 zł. Inwestując wcześniej w instalację LPG do swojego pojazdu, każdy kierowca mógł liczyć na oszczędność rzędu około 82,3 zł na jednym tankowaniu LPG.
Jeśli przyjmiemy, że auto zużywało średnio 8 l benzyny na 100 km, to koszt przejazdu takiego odcinka na benzynie wyniósł w tym przypadku 39,44 zł, a na LPG tylko 20,61 zł.
Zakładając, że w ciągu miesiąca przejeżdżaliśmy tym autem 1 500 km oszczędności wynosiły 230,4 zł, a w skali roku 2765 zł.
W zależności od kosztów montażu instalacji LPG różny byłby okres po jakim zamortyzowałaby się sama instalacja. Przy cenie 2,5 tys. zł okres ten wynosiłby tylko 9 miesięcy, a przy cenie 5 tys. zł za instalację – 18 miesięcy. W powyższych wyliczeniach nie uwzględniono kosztów benzyny zużytej do uruchamiania oraz kosztów eksploatacji i przeglądów (jakkolwiek nie ma to większego wpływu na opłacalność stosowania LPG w porównaniu do benzyny).
Jestem pod dużym wrażeniem organizacji Konferencji, poziomu prezentacji przedstawicieli branży, którzy tutaj przybyli z całej Europy. Bardzo istotna rzecz, która była poruszona to fakt, że blisko 80% LPG w Polsce stanowi autogaz. Myślę, że rozwój tej branży powinien być priorytetem dla naszych władz. Mam nadzieję, że w przyszłości ktoś z Koalicji na Rzecz Autogazu będzie mógł również być prelegentem i podkreślić te rzeczy, które są ważne dla nas jako branży autogazu.
Olga Zagożdżon, Koalicja na Rzecz Autogazu
W krótkiej relacji przedstawiliśmy tylko zagadnienia związane z krajowym rynkiem autogazu, choć spektrum poruszanych tematów było znacznie bardziej obszerne i dotyczyło także innych rynków europejskich. Z pewnością będziemy o nich wspominać przy innych okazjach.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl