Uzasadnieniem dla takiego obrotu sprawy ma być zmniejszenie produkcji LPG w państwach OPEC związane ze zmniejszeniem wydobycia ropy naftowej. W Rosji, z której pochodzie większość LPG na polskim rynku, spadek produkcji LPG jest szacowany na około 16%, co jest związane także z awarią w zakładzie obróbki kondensatu firmy Gazprom w Jamalsko-Nienieckim Okręgu Autonomicznym.
Nie bez znaczenia jest także embargo na import LPG z Białorusi, z której także pochodziła część tego paliwa na stacjach paliw w Polsce. Niektórzy jako uzasadnienie podają także podwyżkę cła eksportowego na LPG z Rosji.
Ostatnio taki poziom cen obserwowaliśmy w latach 2012-2014, kiedy benzyna kosztowała średnio nawet prawie 5,90 zł za litr (w połowie 2012 r.). Litr LPG kosztował wtedy 2,84 zł. Obecnie ceny są jeszcze nieco niższe niż 9 lat temu. LPG kosztuje średnio 2,69 zł/l, a benzyna 5,73 zł/l, średnia cena diesla wynosi 5,42 zł/l. To oznacza, że za równowartość litra benzyny można kupić 2,13 l LPG, co oznacza, że nawet przy kikunastoprocentowym wzroście zużycia LPG w stosunku do benzyny w samochodzie dostosowanym do zasilania autogazem koszty użytkowania spadną o połowę.
Niestety tak wysoki poziom cen nie wróży ich szybkiego powrotu na niższy pułap. Podobnie jak 9 lat temu proces ten będzie długotrwały.
Prognozy analityków z portalu e-petrol na najbliższe dni mówią o możliwości symbolicznego spadku cen benzyny i oleju napędowego oraz niestety o wzroście ceny LPG.
Warto jednak zauważyć, że tego typu ruchy cen paliw są zjawiskiem sezonowym, obserwowanym corocznie. Koniec wakacji zawsze sprzyja spadkowi cen benzyny i oleju napędowego oraz powoduje zwyżkę cen LPG, co jest związane z nadchodzącym sezonem grzewczym. Przypomnijmy, że LPG jest także wykorzystywane w wielu gospodarstwach domowych jako paliwo do ogrzewania. Wzrost popytu, obserwowany już pod koniec wakacji, skutkuje zwyżką cen tego paliwa. Siłą rzeczy odbija się to także na rynku autogazu i cenach tego paliwa na stacjach paliw.
W ostatnich tygodniach analizy rynku paliw portalu e-petrol faktycznie wskazują, że przy symbolicznym spadku ceny benzyny (o 1 grosz z 5,74 zł na 5,73 zł/l) cena autogazu utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie około 2,70 zł za litr. Zatem ruch cenowy LPG może być różny. Zobaczymy co przyniesie początek roku szkolnego na rynku paliw silnikowych.
Koniec wakacji zawsze witał nas spadkiem cen klasycznych paliw silnikowych (benzyny i diesla), co wiązało się i nadal wiąże ze spadkiem popytu na te paliwa (z uwagi na mniejszy ruch turystyczny) oraz początkiem wzrostu cen LPG, które mniej więcej w tym okresie zaczyna być wykorzystywane do ogrzewania, a przynajmniej kupowane w tym celu przed nadchodzącą jesienią i zimą. Niestety jesień i sezon grzewczy już niebawem się rozpoczną.
Maciej Prośniewski, dyrektor gazeo.pl
Z drugiej jednak strony Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) nieco studzi emocje związane z rynkiem LPG i sygnalizuje, że w dłuższej perspektywie nic groźnego w sektorze gazu płynnego nie powinno się wydarzyć i branża nie ma powodów do zmartwień.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl