Kilka dni temu przesłaliśmy do Ministerstwa Infrastruktury nasze pytania odnośnie projektu ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (nr w wykazie prac - UC80), których celem było rozwianie wszelkich wątpliwości na jego temat.
Po kilku dniach oczekiwania, 14 października 2021 r., Rzecznik Ministerstwa, Szymon Huptyś, przekazał nam odpowiedzi, w których odniósł się także do interpelacji poselskiej, która została złożona w tej sprawie.
gazeo.pl.: Czy dobrze odczytujemy intencje Ministerstwa zawarte w Ocenie skutków regulacji tejże ustawy, z którego wynika, że instalacje montowane wg R115 będą stanowiły rynek równoległy w stosunku do dotychczasowych przepisów i będzie pełna dowolność wyboru wg których homologacji montować instalacje LPG?
Szymon Huptyś, Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.: Projektowane przepisy zachowują obecny krajowy system homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, a jednocześnie wprowadzają dodatkową (opcjonalną) krajową ścieżkę uzyskania homologacji poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115. Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach.
Czy to w ogóle możliwe by prawo działało wstecz i samochody już poddane konwersji na LPG nie mogły wyjechać na ulice?
Przepisy zawarte w projekcie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (UC80) nie nakładają nowych obowiązków dla posiadaczy pojazdów zasilanych gazem. Sugerowane przez autorów interpelacji "pozbawianie uczestników ruchu drogowego możliwości wyjazdu na drogi" nie znajduje uzasadnienia.
Nowe przepisy zapewnią dostosowanie polskich regulacji do przepisów UE i mają na celu poprawę bezpieczeństwa użytkowników instalacji gazowych.
Czy obecnie posiadane świadectwa homologacji sposobu montażu, które dają możliwość montażu instalacji LPG do dowolnego pojazdu z kategorii M1, N1 po wejściu w życie Ustawy nadal będą funkcjonować w pełni, w nieograniczonej formie?
Znowelizowane przepisy nie będą wprowadzały nowych obowiązków wobec podmiotów posiadających świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowujących dany typ pojazdu do zasilania gazem. W związku z tym podmioty wykonujące tę działalność nie będą ponosić dodatkowych kosztów.
Dotychczasowe i nabyte prawa wynikające z posiadania świadectwa homologacji zostaną zachowane przez każdy podmiot, który takie świadectwo homologacji posiada.
gazeo.pl.: Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi.
Odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury potwierdzają, że sugestie publikacji medialnych o braku możliwości korzystania z samochodów zasilanych LPG od nowego roku są błędne. Ponad 3 mln kierowców samochodów LPG może spać spokojnie. Będą mogli korzystać z autogazu i w związku z tym użytkować swoje pojazdy 2-krotnie taniej niż na benzynie. Kierowcy rozważający montaż instalacji gazowych w swoich autach mogą i nadal będą mogli zrealizować go na dotychczas obowiązujących zasadach.
gazeo.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl