Nowa ustawa o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia porządkuje system homologacji samochodów, podzespołów, części oraz wyposażenia na polskim rynku. Skupia wszystkie aspekty homologacji w jednym dokumencie, łącznie z homologacjami sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem, które dotychczas były częścią ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz dodatkowo wprowadza możliwość montażu w samochodzie instalacji LPG lub CNG homologowanej wg regulaminu R115.
W odróżnieniu od innych homologacji, które polegają na homologowaniu konkretnych pojazdów, podzespołów, części i innych elementów wyposażenia pojazdów, homologacja sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem, określa jak instalacja gazowa ma być w samochodzie zamontowana, z jakich elementów może się składać i jak te elementy mają być w samochodzie umieszczone.
Nie jest to zatem homologacja konkretnych elementów (choć określa ona jakie elementy instalacji LPG lub CNG właściciel konkretnego świadectwa homologacji może montować), tylko procesu montażu instalacji LPG lub CNG w pojeździe, który musi być wykonany zgodnie z odpowiednimi zasadami gwarantującymi prawidłowe i bezpieczne działanie gazowego układu zasilania w samochodzie, nad którymi właściciel homologacji (instalator) sprawuje odpowiedni nadzór w ramach prowadzonego w firmie systemu zapewnienia jakości (niekoniecznie w oparciu o system ISO 9001), szczególnie jeśli montaż w ramach świadectwa homologacji instalatora jest prowadzony w sieci dealerskiej składającej się z wybranych i zgłoszonych przez instalatora zakładach montujących.
Wydanie świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem jest poprzedzone badaniami samochodów wyposażonych w instalacje gazowe.
Instalacja homologowana według regulaminu R115 to komplet określonych elementów gazowego układu zasilania przeznaczony do zamontowania w rodzinie pojazdów, która korzysta z konkretnej jednostki napędowej. Montaż takiej instalacji musi być wykonany tylko przez podmiot posiadający świadectwo homologacji w oparciu o dokumentację montażową do konkretnego modelu auta.
Nowa ustawa zachowuje dotychczas obowiązujący, krajowy system montażu samochodowych instalacji gazowych w oparciu o świadectwa homologacji (homologacje) sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem oraz tworzy nową możliwość montażu takich instalacji – w oparciu o świadectwo homologacji (homologację) wg regulaminu R115.
Nowa ustawa zachowuje dotychczasową "konstrukcję" krajowego systemu homologacji, który działa w ten sposób w Polsce od wielu lat.
Najważniejszymi elementami krajowego systemu homologacji instalacji gazowych w samochodach są:
Jeden Instalator może mieć kilka świadectw homologacji.
Świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem wydawane jest dla instalatora i na jego podstawie jest możliwe wykonywanie montażu zarówno przez niego jak i jego zakłady montujące (sieć dealerską).
Właściciele świadectw homologacji wg regulaminu R115 nie mają swoich sieci dealerskich, sieci warsztatów (zakładów) montujących.
Po wykonanym montażu samochodowej instalacji gazowej kierowca (właściciel) samochodu otrzymuje od warsztatu montującego:
lub
Wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazowego jest wydawany przez instalatora (właściciela świadectwa homologacji), który potwierdza prawidłowość procesu montażu instalacji gazowej w pojeździe, zgodnie z wydanym instalatorowi świadectwem homologacji.
Jeśli montażu dokonał warsztat montujący będący w sieci dealerskiej instalatora, na wyciągu ze świadectwa homologacji są również dane tego warsztatu i podpis jego przedstawiciela.
Wyciąg ze świadectwa homologacji (sposobu montażu lub montażu dodatkowej instalacji R115) jest podstawowym dokumentem (obok faktury za montaż oraz paszportu (homologacji) zbiornika, czyli dokumentu, którzy zawiera najczęściej protokół z badania zbiornika LPG i decyzję administracyjną dopuszczającą zbiornik do eksploatacji), na podstawie którego dokonuje się w wydziale komunikacji wpisu w dowodzie rejestracyjnym o dostosowaniu pojazdu do zasilania LPG (w polu adnotacje urzędowe wpisuje się "LPG" lub "gaz"). Wpisu takiego właściciel auta musi dokonać w ciągu 30 dni od daty montażu instalacji gazowej w samochodzie.
Jak twierdzi nasz rozmówca, Pan Artur Marciniszyn, Kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów w Transportowym Dozorze Technicznym (TDT):
"W ten sposób skonstruowany system działał dotychczas i będzie działał także po wprowadzeniu w życie nowej ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, czyli po 1 lipca 2023 r."
Projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (UC80) został opublikowany 3 sierpnia 2021 r. i zawierał regulacje dotyczące wszystkich procedur homologacyjnych, obowiązków ich właścicieli oraz zapisy dotyczące nadzoru jaki ma sprawować nad nimi TDT. Pierwszy projekt zawierał szereg bardzo niekorzystnych zapisów i nakładał na branżę autogazu obowiązki nieadekwatne do jej specyfiki.
W procesie legislacyjnym i licznych konsultacjach aktywnie uczestniczyła Koalicja na Rzecz Autogazu (KNRA) pod przewodnictwem Pani Katarzyny Rutkowskiej (wiceprezes firmy AC S.A.). Dzięki tym staraniom z projektu UC80 udało się usunąć szereg budzących wątpliwości branży zapisów.
Podpisana przez Prezydenta RP ustawa zachowuje aktualny system montażu samochodowych instalacji gazowych ale wprowadza nowe regulacje i dodatkowe obowiązki dla właścicieli świadectw homologacji (instalatorów) oraz dopuszcza dodatkową ścieżkę legalizacji (dokonywania wpisu o zasilaniu LPG w dowodzie rejestracyjnym) takich systemów zasilania gazowego w oparciu o świadectwa homologacji montażu dodatkowej instalacji R115, co wynika z konieczności dostosowania prawa krajowego do wymogów międzynarodowych.
Finalna wersja ustawy nadal budzi wiele mniej lub bardziej uzasadnionych obaw.
Aby uciąć wszelkie spekulacje na temat tego co stanie się po wejściu w życie ustawy, po 1 lipca 2023 r., umówiliśmy się na spotkanie w Transportowym Dozorze Technicznym (TDT), ponieważ na mocy tej ustawy TDT będzie na terenie Polski organem udzielającym homologacji, także w zakresie homologacji samochodowych instalacji gazowych.
Spotkaliśmy się z Panem Arturem Marciniszynem, Kierownikiem Wydziału Homologacji Pojazdów w TDT, który wyjaśnił nam zawiłości związane z homologacjami gazowymi i skomentował informacje, które pojawiały się w przestrzeni publicznej.
Artur Marciniszyn, Kierownik Wydziału Homologacji Pojazdów.
Nie jest prawdą stwierdzenie, iż wydane świadectwa homologacji czy też wyciągi ze świadectwa homologacji automatycznie stracą ważność, wejście w życie nowej ustawy nie wygasza świadectw homologacji ani wyciągów ze świadectw homologacji. Może posłużę się przykładem.
Weźmy pod uwagę na przykład wyprodukowany samochód, który jest objęty ważnym świadectwem homologacji. Idziemy do salonu, kupujemy ten samochód. Dajmy na to, że za miesiąc skończy mu się ważność emisji spalin, bo zmienia się norma emisyjna a zarejestrujemy go teraz. To nie znaczy, że po rejestracji ten samochód nie będzie mógł legalnie jeździć.
Tak samo byłoby z zamontowaną już instalacją gazową w samochodzie. Na podstawie otrzymanego w zakładzie montującym wyciągu ze świadectwa homologacji, kierowca zgłasza się do wydziału komunikacji i tam dokonywany jest wpis w dowodzie rejestracyjnym. Nawet jeśli wyciąg, na podstawie którego takiego wpisu dokonano z jakiegoś powodu straci w przyszłości ważność to instalacja gazowa jest legalna i można tym samochodem jeździć po drogach.
Nie, tak się nie stanie. Wygaszenie lub cofnięcie świadectw homologacji czy też wyciągów ze świadectw homologacji nie jest niczyim celem i stałoby w sprzeczności z nowym prawem.
Ale wracając do meritum, w przepisach unijnych jak i w ustawie Prawo o ruchu drogowym, na podstawie której do tej pory funkcjonuje montaż instalacji gazowych w Polsce znajdują się przepisy wskazujące kiedy jest ważne świadectwo homologacji. Ono jest ważne, było ważne i będzie ważne do momentu, do którego nie zmienią się przepisy, na podstawie których zostało ono wydane.
Nawet jeśli te przepisy się zmienią to świadectwo homologacji nie wygasa w całości, bo ono może być przecież zmieniane, czyli rozszerzane.
Wskazuję na konstrukcję numeru świadectwa homologacji sposobu montażu, który składa się z kilku sekcji i wygląda np. tak: PL*0001*000/G.
Pierwsza sekcja określa państwo członkowskie (PL), druga zawiera czterocyfrowy numer homologacji (kolejny numer świadectwa homologacji) przypisany do konkretnej firmy (instalatora – właściciela świadectwa homologacji). Trzecia sekcja to trzycyfrowy kolejny numer, po którym wpisuje się ukośnik (/) oraz literę „G”. W tej sekcji wpisywane są kolejne rozszerzenia (numery zmian w świadectwie homologacji).
Pierwsze świadectwo homologacji ma w ostatniej, trzeciej sekcji numer 000 (świadectwo homologacji bazowe). Później jest to zmieniane (001, 002, 003 i tak dalej). I to jest bardzo istotna informacja, na którą w tej dyskusji nikt nie zwraca uwagi, choć jestem przekonany, że wszyscy instalatorzy o tym doskonale wiedzą.
Zgodnie z ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. zostanie wydane rozporządzenie wykonawcze w sprawie procedury homologacji gazowej. Fakt wydania tego rozporządzenia nie wprowadza nowych wymagań technicznych gdyż jest oparte na istniejących wymaganiach. Z tego względu nie będą musiały być zmienianie istniejące (czyli już wydane świadectwa homologacji). W momencie kiedy zmienią się przepisy techniczne w. w. rozporządzenia, czyli nie od 1 lipca 2023 r., kiedy wchodzi w życie ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia, tylko wtedy kiedy zmieni się rozporządzenie wykonawcze do tej ustawy, regulujące kwestie procedury homologacji gazowej, zajdzie potrzeba rozszerzenia świadectwa homologacji. Obecne przepisy techniczne będą takie same jak były wcześniej, czyli nie ma potrzeby dokonywania takiego rozszerzenia.
Art.79. 1. Wydane przed dniem wejścia w życie ustawy:
(…)
3) świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
– zachowują ważność.Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia
Tak, będzie tożsame z tym, które obowiązuje teraz. Wszystkie przepisy techniczne pozostają takie same. Jeśli kiedyś się okaże, że nastąpi zmiana w przepisach technicznych i zostanie ona zapisana w przyszłej zmianie rozporządzenia wykonawczego do ustawy to będzie oznaczało, że instalator będzie musiał zrobić kolejne rozszerzenie świadectwa homologacji w oparciu o zmienione przepisy.
Będzie się to odbywać na tej samej zasadzie jak do tej pory w przypadku np. dodawania nowego zakładu do sieci zakładów montujących, co jest zapisane w pkt 3 Załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem (Dz. U. z 2014 r. poz. 1813). Załącznik ten dokładnie opisuje co jest konsekwencją zmiany numeracji w ostatniej sekcji numeru świadectwa homologacji. Jest nią między innymi zmiana przepisów technicznych. To było cały czas zapisane w przepisach ale nie w ustawie, tylko w rozporządzeniu.
Nie, takie zmiany nie spowodują konieczności zmiany posiadanego świadectwa homologacji, gdyż te przepisy nie powstają w wyniku delegacji ustawowej wynikającej z art. 58. W wyniku tej delegacji powstaje bowiem rozporządzenie w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu.
Każdy regulamin homologacyjny zmienia się corocznie kilka razy. Ich treść ewoluuje i dostosowuje się do rzeczywistości, do postępu technicznego, dochodzą nowe zapisy.
Czy ktokolwiek zgłaszał w przeszłości wątpliwości w odniesieniu do ważności świadectw homologacji, które zostały wydane na podstawie wcześniejszych wersji regulaminów ONZ? Czy ktoś miał jakąkolwiek świadomość, że musi zmienić swoje świadectwo homologacji bo ukazała się nowa seria poprawek do regulaminu 67 albo 110?
Odpowiedź brzmi: nie, gdyż w numeracji świadectw homologacji określonej w pkt 3 Załącznika nr 3 w obowiązującym rozporządzeniu dotyczącym procedur homologacji instalacji gazowych, które obowiązuje do 1 lipca 2023 r. jest napisane, że jednym z powodów zmiany numeracji świadectwa homologacji (rozszerzenia) jest sytuacja kiedy "weszły w życie nowe wymagania obowiązujące w procedurze homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem".
I nikt nie zwraca uwagi, że w regulaminie 67 mieliśmy 10 kolejnych uzupełnień na podstawie poprawek. Gdyby była zmiana w treści samego rozporządzenia to może ktoś by zaczął o tym myśleć ale nigdy takiej nie było, więc instalatorzy nie musieli nic zmieniać w posiadanych świadectwach homologacji.
W innych typach świadectw – na przykład w świadectwach homologacji typu pojazdu wszyscy producenci wiedzą, że jak zmieni się emisja spalin to producent pojazdu musi się do tego dostosować i robi rozszerzenie świadectwa homologacji. I jeśli się zmieni treść nowego rozporządzenia, tego homologacyjnego, krajowego, to wtedy trzeba zrobić rozszerzenie i wszystko będzie w zgodzie z prawem.
Taka zmiana musi być wprowadzona przez zmianę wymagań technicznych określonych wprost w rozporządzeniu w sprawie homologacji montażu dodatkowej instalacji zasilania gazem pojazdu powstałym na podstawie art. 58 ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia.
Zmiana przepisów, które są w rozporządzeniu gazowym, które na mocy art. 58 ustawy ma być podstawą do zmiany świadectwa homologacji. Jeśli będzie zmiana wymagań określonych w tym rozporządzeniu, czyli coś będzie wpisane, powstanie nowy paragraf zawierający jakieś wymaganie to wtedy instalator (właściciel homologacji) musi zrobić rozszerzenie do swojego świadectwa homologacji.
Jeśli wprowadzane zmiany wiążą się z nowymi wymaganiami, które dotychczas nie były spełnione w danym świadectwie – wtedy takie świadectwo homologacji wygasa. Jeśli dokona zmiany (rozszerzenia) posiadanego świadectwa homologacji to oczywiście takim świadectwem z nowym rozszerzeniem może się nadal posługiwać.
Tak, muszą monitorować przepisy, na podstawie których wykonują działalność. Jeśli zmieniane przepisy (rozporządzenia wykonawczego do ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia) wprowadzają wymagania wykraczające poza to, co było spełnione na podstawie starych przepisów (rozporządzenia zmienionego), to trzeba posiadane świadectwo dostosować do nowych wymagań – wystąpić o jego rozszerzenie.
Decyduje o tym prawo, które będzie zapisane w rozporządzeniu. Instalatorzy mogą ten proces legislacyjny obserwować w taki sam sposób jak obserwują proces legislacyjny w przypadku procedowanego obecnie aktu wykonawczego.
Kontrolę możemy zrobić wyłącznie u instalatora, bo prawo nie przewiduje kontroli w zakładzie montującym, chyba, że będziemy mieli informację o nieprawidłowości uzyskaną z rynku o tym, że coś się dzieje nie tak.
Była kiedyś sytuacja, że wszczynaliśmy kontrole u 9 instalatorów bo w tylu sieciach był zakład montujący ale kontrola fizycznie była dokonana u jednego instalatora. Jeśli wykazywaliśmy, że to nie w ramach tej homologacji była poczyniona usterka, która była powodem kontroli to taki instalator nie ponosił żadnych kosztów. Koszty ponosi instalator, któremu w wyniku kontroli można będzie przypisać zgłoszoną z rynku nieprawidłowość. Chyba, że kontrola nie dowiedzie winy żadnego z instalatorów, wtedy opłata za kontrolę nie jest pobierana od nikogo.
Co do zasady nie możemy prowadzić kontroli w zakładzie montującym. Kontrola montażu dotyczy tylko instalatora. Ale jeśli uzyskamy informację o nieprawidłowościach w danym zakładzie montującym, to musimy ten zakład skontrolować ale tylko dokonując kontroli reguł nadzoru sprawowanego przez instalatora.
Kontrola zgodności (montażu) sprawdza system jakości, nadzór na dokumentami. Produkty, czyli komponenty instalacji gazowej nie są przedmiotem kontroli montażu. Produkty są przedmiotem badań homologacyjnych. Badanie homologacyjne jest wykonywane raz, przed wydaniem świadectwa homologacji, wtedy sprawdza się produkt, którego to świadectwo dotyczy. Sprawdza się produkcję (tego produktu). W przypadku instalatorów nie jest to produkcja ale montaż instalacji LPG lub CNG. Przedmiotem kontroli zgodności montażu jest zatem system zapewnienia jakości montażu.
Zakład montujący nie jest samodzielnie istniejącym bytem, on jest zależny od instalatora (właściciela homologacji). I tak naprawdę instalator, jeśli z jakiegoś powodu nie dogada się z zakładem montującym to go wykreśla, a TDT jest tylko o tym fakcie informowany.
Jeśli instalator ma wiele zakładów montujących i w jednym z nich doszło do montażu instalacji niezgodnie z udzieloną homologacją, to wymaga to reakcji z jego strony. Bo to co się dzieje w zakładzie montującym rzutuje w efekcie na świadectwo homologacji tego instalatora.
Jeśli nieprawidłowość zostanie potwierdzona w jednym zakładzie montującym sieci instalatora to zawieszamy homologację w zakresie tego zakładu. Instalator ma 90 dni na usunięcie nieprawidłowości, jeśli uzna, że chce mieć ten zakład w swojej sieci. Wtedy przeprowadzamy drugą kontrolę zgodności (montażu). Jeśli kontrola da wynik pozytywny to zawieszenie jest odwieszane i instalator może dalej korzystać z usług tego zakładu montującego.
Koszty kontroli będą zależały od liczby godzin jaką trzeba będzie na nią poświęcić. Wysokość stawki roboczogodziny pracy przedstawiciela TDT wykonującego czynności wynosi 3,75% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Jej wartość pomnożona przez liczbę godzin oznacza kwotę za kontrolę. Do opłaty dolicza się także koszty podróży służbowych.
Oznacza to jednak, że instalatorzy mający rzetelnie skompletowaną dokumentację, do której jest łatwy dostęp zapłacą mniej za czynności kontrolne, ponieważ znalezienie niezbędnych dokumentów będzie trwało znacznie krócej.
Maksymalna wartość kwoty za kontrolę jest określona w nowej ustawie na 8 000 zł. Ministerstwo podaje, że zgodnie z ich szacunkami w większości przypadków będą to jednak koszty znacznie niższe niż 8 000 zł i zbliżone raczej do kwoty 3 000 zł.
Kontrole nie są wykonywane w sytuacji kiedy dochodzi nowy zakład, bo nie o to w nich chodzi. Czynności kontrolne są podejmowane tylko w momencie kiedy pojawiają się zastrzeżenia oraz przed wydaniem świadectwa homologacji. I tych kontroli jest może 10 czy 15 rocznie w odniesieniu do wszystkich instalatorów działających na rynku gazowym.
Nie ma takiej możliwości byśmy skontrolowali każdy zakład montujący. To nie jest nasz cel, poza tym do przeprowadzenia kontroli w takiej skali potrzeba też odpowiedniej liczby pracowników (wyspecjalizowanego personelu) ze strony TDT. Kilkanaście kontroli zgodności montażu rocznie, które obecnie wynikają ze zgłoszonych niezgodności możemy obecnie zrealizować. Podkreślam – nie jest to profilaktyczne działanie, tylko obowiązek wynikający z prawa w efekcie pozyskania informacji o niezgodności.
R115 może okazać się nieatrakcyjną procedurą, nie uwzględnia bowiem zakładów montujących, montuje się instalacje LPG nie dla całej kategorii pojazdów tylko dla konkretnego typu pojazdu. Czyli mamy ułamek rynku, a musimy przejść całą procedurę badań homologacyjnych, kontrolę zgodności, a za to wszystko trzeba zapłacić.
Firmy, które mają homologacje R115 nie mogą tak po prostu wejść na rynek. Muszą przejść całą procedurę homologacyjną, badania homologacyjne, które muszą być przeprowadzone przez nasze służby techniczne,, jeśli te służby techniczne uzyskają odpowiednie uprawnienia. Na tej podstawie my jako TDT wydajemy świadectwo homologacji, nie świadectwo homologacji ONZ R115, tylko świadectwo homologacji dodatkowej instalacji gazowej R115. To, że firma ma świadectwo homologacji ONZ na regulamin R115 oznacza, że ona ma homologację na zestaw montażowy do określonego pojazdu. Ale żeby to zamontować i w Polsce zarejestrować to musi być ta dodatkowa procedura i to jest ta procedura wynikająca z nowej ustawy.
Z naszego punktu widzenia, pojawiająca się w nowej ustawie procedura związana z regulaminem R115 jest znacznie bardziej transparentna. Tam jest jeden instalator i jedna homologacja, nie ma zakładów montujących. Każdy instalator odpowiada za siebie. I to jest naszym zdaniem największa wartość dodana homologacji wg R115. Mamy określony zestaw do montażu w konkretnym pojeździe. Mam inny zestaw do innego pojazdu, robię kolejne świadectwo homologacji i montuję. W przypadku upowszechnienia R115 musiałaby być wydawana gigantyczna liczba świadectw homologacji ale mamy transparentność, każdy podmiot odpowiada za to co robi.
Podsumowując, uważam, że przepisy homologacyjne, jeśli chodzi o instalacje gazowe w samochodach są bardzo liberalne. Jeśli zestawić je z unijnym systemem homologacji dla pojazdów albo dla elementów wyposażenia pojazdu to są to przepisy, które zdejmują znaczną część odpowiedzialności z właściciela homologacji (instalatora).
Jak będzie wyglądało stosowanie nowej ustawy homologacyjnej w praktyce – to z pewnością pokaże czas.
Ustawa z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia wchodzi w życie 1 lipca 2023 r. Rozporządzenie do tej ustawy jest obecnie notyfikowane w UE. Po tym procesie zostanie opublikowane i zacznie obowiązywać.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl