Jak informowaliśmy w przygotowanym przez Polską Organizację Gazu Płynnego (POGP) artykule "Import LPG: sierpień 2024 – początek odwrotu od Rosji", w Polsce spada udział rynkowy gazu płynnego pochodzącego z Rosji, co jest wyraźnym sygnałem przygotowywania się podmiotów zajmujących się importem LPG do zmiany kierunku dostaw. Ma to oczywiście związek z kończącym się 20 grudnia 2024 r. okresem przejściowym umożliwiającym sprowadzanie tego paliwa z Rosji.
Jednocześnie opublikowane przez Departament Ropy i Paliw Transportowych Ministerstwa Przemysłu dane dotyczące porównania cen paliw alternatywnych w trzecim kwartale 2024 r. wskazują, że LPG jest najtańszym wśród dostępnych na stacjach paliw nośników energii (paliw silnikowych i energii elektrycznej dla pojazdów EV).
Koszt przejechania 100 km samochodem LPG w trzecim kwartale 2024 r. spadł (niewiele bo o 16 groszy ale jednak spadł) w stosunku do danych za 2 kwartał 2024, o których pisaliśmy w artykule "Drugi kwartał 2024 r. – LPG cały czas najtańsze".
Jak jednak wynika z wypowiedzi ekspertów na XX Spotkaniu Branży Paliwowej – Polski Rynek LPG, z którego relację przedstawiliśmy w artykule "Spotkanie Branży Paliwowej – rynek bez rosyjskiego LPG", należy mieć świadomość, że dotychczas byliśmy w okresie bardzo niskiej ceny LPG.
Jesteśmy historycznie w okresie bardzo niskiej ceny autogazu. Ta cena jest bardzo niska w parytecie względem benzyny i ona jest też bardzo niska jeżeli patrzymy na siłę nabywczą pieniądza. Polacy mogą kupić bardzo dużo autogazu za swoją pensję.
Mateusz Kędzierski, menadżer ds. regulacji i relacji zewnętrznych w firmie GASPOL, która jest członkiem POGP
Nie zmienia to jednak faktu, że nawet przy prognozowanej wyższej o kilkanaście do kilkudziesięciu groszy cenie LPG w 2025 r. (jak będzie, zobaczymy) w związku z brakiem na rynku tańszego gazu rosyjskiego, nadal będzie utrzymana korzystna relacja cenowa w stosunku do benzyny, na co wskazują rynki zachodnioeuropejskie, na których gazu płynnego z Rosji nie było nigdy a kosztuje on tam około 2 razy mniej niż benzyna, czyli tak jak obecnie w Polsce.
Poniższa tabela pokazuje dane odnośnie zużycia paliwa i poziomu cen poszczególnych paliw, które posłużyły do wyliczenia kosztów przejechania 100 km w tabeli znajdującej się na początku artykułu.
Autogaz po raz kolejny w ciągu ponad 30-letniej historii stosowania go w Polsce do napędu samochodów udowadnia, że jest tańszy o ponad połowę w stosunku do klasycznych paliw silnikowych. A liczby pokazujące koszt przejechania 100 km pokazują, że na LPG jest on dwukrotnie tańszy niż samochodem elektrycznym (ładowanym na stacjach komercyjnych).
Kierowcy samochodów LPG i potencjalni użytkownicy tego paliwa mogą być więc spokojni. Autogaz był, jest i będzie najtańszym paliwem do napędu samochodów, niezależnie od tego z jakiego kierunku będzie on importowany.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl