Ministrowie środowiska państw Unii Europejskiej uzgodnili w ramach pakietu Fit for 55 kilka wyjątków, które pozwolą na dalsze produkowanie silników spalinowych i napędzanych nimi samochodów po 2035 r. pod jednym warunkiem. Muszą to być jednak jednostki napędowe zasilane bezemisyjnymi paliwami alternatywnymi. Będą to mogły być paliwa syntetyczne - zamienniki oleju napędowego i benzyny oraz gazowe paliwa odnawialne. Oba rodzaje tych paliw bezemisyjnych mogą być wprowadzone bez żadnych zmian w istniejącej infrastrukturze do tankowania oraz układach paliwowych silników nimi zasilanych.
Gazowe paliwa alternatywne biometan (bioCNG), bioLPG czy odnawialny eter dimetylowy (rDME) mogą być stosowane także w innych niż transport dziedzinach, tym bardziej, że ich produkcja cały czas się rozwija. Przykładowo, przyszłoroczna produkcja bioLPG w Europie będzie odpowiadać obecnemu zużyciu LPG w Czechach, a komercyjna produkcja rDME rozpocznie się jeszcze w obecnym, 2022 roku.
Jeśli zatem obecna wersja pakietu Fit for 55 utrzyma możliwość sprzedaży samochodów spalinowych napędzanych paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 (dwutlenku węgla) po 2035 r. to będzie to sygnał dla dalszego rozwoju e-paliw i paliw odnawialnych. Bez długofalowej wizji w tym zakresie, trudno oczekiwać od przedsiębiorców inwestycji w ten sektor.
Paliwa syntetyczne produkowane z dwutlenku węgla (CO2) i wodoru, czyli e-benzyna lub e-diesel mogą stać się nowym filarem napędu silników spalinowych. Oznacza to wychwytywanie CO2 z atmosfery, wytwarzanie wodoru z OZE i przekształcanie ich w węglowodory w procesach syntezy. Ale jest to możliwe tylko przy założeniu, że sprzedaż silników spalinowych nie zostanie zakazana. W przyszłości trzeba postawić na rozwój większej liczby wariantów napędu w zależności od rodzaju i specyficznych wymagań różnych gałęzi przewozów. E-paliwa nie są wyimaginowaną wizją, choć nadal ich wytwarzania jest kosztowne.
Vaclav Loula, rzecznik prasowy Czeskiego Stowarzyszenia Przemysłu i Handlu Naftowego
Wspólny projekt produkcji paliw syntetycznych w Chile realizują Porsche i Siemens. Zdolności produkcyjne instalacji pozwolą jeszcze w tym roku (2022) wyprodukować 130 000 l paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, a szacowana roczna produkcja do 2026 r. ma osiągnąć poziom 550 mln l.
Warto także wspomnieć o podobnym projekcie realizowanym w Tasmanii, gdzie będzie produkowane także bioLPG. Więcej informacji na temat tego przedsięwzięcia można znaleźć w artykule "Syntetyczne LPG z Tasmanii".
Firma GasNet była pierwszym podmiotem w Czechach, który już w 2019 r. zaczął zatłaczać do sieci gazowej biometam. Jest on produkowany przez biogazownię w Rapotínie.
Obecnie mamy umowy na połączenia z innymi biogazowniami. Jest ich w Czechach ponad 550, a wiele nowych tego typu instalacji jest planowanych do realizacji. Biometan ma więc w naszym kraju ogromny potencjał. Do 2030 r. mógłby zastąpić 10-15% krajowego zużycia gazu ziemnego, zarówno do ogrzewania, jak i transportu drogowego. Jest to jednocześnie najszybsze w realizacji rozwiązanie, które w obecnej sytuacji spełnia zarówno wymagane cele emisyjne, jak i zmniejszenie zależności od jednego źródła dostaw. W przyszłości spodziewane jest przejście z gazu ziemnego na wodór. Już niedługo będzie to domieszka wodoru w gazie ziemnym. Technicznie sieć GasNet jest już przygotowana na 20% domieszkę wodoru.
Ivo Jirovsky, dyrektor ds. aktywów w GasNet
Dyrektor wykonawczy Czeskiego Stowarzyszenia LPG Ivan Indracek przypomina o zaletach stosowania paliw odnawialnych i e-paliw.
Główną zaletą gazów odnawialnych (bioLPG i biometanu - bioCNG) oraz paliw syntetycznych jest fakt, że można je praktycznie natychmiast zastosować w konwencjonalnych silnikach spalinowych, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów wymiany całej infrastruktury, jak w przypadku innych paliw alternatywnych.
Ivan Indracek, dyrektor wykonawczy Czeskiego Stowarzyszenia LPG
W obecnej sytuacji na rynku nośników energii, LPG zyskuje na znaczeniu, szczególnie w obliczu potencjalnych niedoborów sieciowego gazu ziemnego. Na rynku czeskim obserwowany jest wzrost zainteresowania LPG.
Aktualna sytuacja geopolityczna ma bardzo mały wpływ na LPG. O ile do niedawna paliwo to było alternatywą dla gazu ziemnego w miejscach, gdzie nie było dostępu do sieci dystrybucyjnej, to obecnie jego znaczenie rośnie jeszcze bardziej. LPG w postaci czystego propanu dostarczanego do zbiorników za pomocą autocystern może zastąpić gaz ziemny stosowany w gospodarstwach domowych i firmach. Zapotrzebowanie firm na alternatywne źródło energii w przypadku zatrzymania dostaw sieciowego gazu ziemnego spowodowało braki na rynku zbiorników magazynowych. Możliwości zakupu takiego zbiornika traktowanego jako zapasowe rozwiązanie na przyszłą zimę są znacznie ograniczone.
Ivan Indracek, dyrektor wykonawczy Czeskiego Stowarzyszenia LPG
Ivan Indracek przypomina, że bioLPG jest już dostarczane na czeski rynek, co potwierdza wypowiedź przedstawiciela dystrybutora LPG w Czechach, firmy Primagas.
W 2022 r. i w poprzednich dwóch latach bioLPG było dostarczane na rynek wyłącznie z zakładu napełniania i centrum dystrybucyjnego firmy Primagas w Suchej Górnej w powiecie Karwina w Czechach. Obiekt ten zaopatruje około 60 stacji paliw na Morawach Północnych. W kwietniu 2022 roku dostarczyliśmy na rynek kolejne 45 ton bioLPG. W tym czasie na wybranych stacjach kierowcy tankowali paliwo, które w blisko połowie pochodziło ze źródeł odnawialnych. Ślad węglowy bioLPG jest o około 80% niższy niż w przypadku klasycznego LPG.
Jiri Karlik, dyrektor generalny Primagas
W niektórych krajach w Europie, w których bioLPG zostało wprowadzone na rynek już w 2018 r., roczne zużycie tego odnawialnego paliwa sięga już nawet kilkudziesięciu tysięcy ton.
Opublikowany w 2021 roku raport Liquid Gas Europe "BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050" zakłada, że w ciągu 30 lat roczne zapotrzebowanie na LPG na rynku europejskim będzie kształtować się w granicach od około 8 do 12 mln ton LPG. Powinno być ono zaspokajane z wykorzystaniem bioLPG produkowanym w Europie.
W 2023 roku europejska produkcja bioLPG ma wynieść około 200 000 ton, co teoretycznie pokryłoby całkowite zużycie LPG w Czechach. Do 2025 roku powinno to być około 500 tys. ton. Jednak dostawcy LPG badają potencjał innych odnawialnych paliw alternatywnych.
Jiri Karlik, dyrektor generalny Primagas
W 2021 roku w Niemczech uruchomiono pierwszą stację paliw oferującą eter dimetylowy produkowany ze źródeł odnawialnych. Stacja ma stanowić zaopatrzenie w paliwo dla projektu koncernu Ford, w ramach którego mają być opracowane pojazdy używające do napędu odnawialny eter dimetylowy.
Właściwości rDME są bardzo podobne do właściwości LPG, więc z powodzeniem można tworzyć mieszanki LPG z jego 20 - 30-procentową domieszką. Produkcja rDME jest prostsza, a potencjalna wielkość produkcji jest wyższa niż w przypadku bioLPG, wykazując jednocześnie podobne oszczędności w emisji CO2.
Jiri Karlik, dyrektor generalny Primagas
W 2021 r. najwięksi europejscy dostawcy LPG - SHV Energy i należąca do niego firma Primagas w Czechach oraz UGI International i należąca do niego czeska Flaga rozpoczęli współpracę w celu przyspieszenia rozwoju i produkcji rDME.
W wyniku tych działań w Wielkiej Brytanii powstała pierwsza instalacja do komercyjnej produkcji rDME. Wytwarzany w niej produkt będzie używany zarówno przez gospodarstwa domowe, jak i firmy korzystające dotychczas z LPG.
Pierwsze komercyjne dostawy rDME odbędą się pod koniec 2022 roku, a planowana produkcja wyniesie 50 000. ton rDME w skali roku.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl