4-suwowy silnik spalinowy jest używany od 143 lat i nie zanosi się by jego stosowanie w pojazdach miało się rychło skończyć. Pierwszy silnik Nicolausa Augusta Otto był zasilany gazem świetlnym.
Zasilanie LPG ma dość długą tradycję wśród alternatywnych sposobów zasilania pojazdów. Pierwsze próby zastosowania płynnej mieszaniny propanu i butanu w pojeździe miały miejsce pod koniec lat 20. ubiegłego wieku.
Nie oznacza to jednak, że zasilanie gazowe to przestarzała technologia. Gazowe układy zasilania cały czas ewoluują ponieważ muszą nadążać za dynamicznymi zmianami w technice silnikowej, głównie w zakresie zasilania benzynowego.
Gazowe układy zasilania są oferowane do wszystkich generacji 4-suwowych silników spalinowych, włącznie z silnikami o zapłonie samoczynnym (Diesla). Do najnowocześniejszych obecnie na rynku jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny są także oferowane instalacje LPG. Może nie do wszystkich, ponieważ są to dedykowane instalacje gazowe ale liczba opracowanych pod kątem zasilania LPG silników cały czas rośnie.
Samochodowe instalacje LPG są dojrzałymi technicznie rozwiązaniami. Można je stosować w najbardziej skomplikowanych jednostkach napędowych, przy jednoczesnym zachowaniu stosunkowo prostej zasady działania poszczególnych ich elementów.
To bardzo ważna cecha samochodowych instalacji gazowych, dzięki której koszt adaptacji na zasilanie LPG nie jest wysoki. Czyni to rozwiązanie bardzo przystępnym dla użytkowników. Montaż instalacji gazowych także nie jest przesadnie skomplikowany i czasochłonny, dzięki czemu można go wykonać w wielu warsztatach.
Te wszystkie cechy samochodowych instalacji gazowych czynią z nich realną alternatywę dla wszystkich nowinek technicznych stosowanych we współczesnych samochodach, które służą obniżaniu kosztów eksploatacji, zarówno finansowych (jakie ponosi użytkownik) jak i środowiskowych, związanych z emisją szkodliwych składników spalin, z którymi musi sobie poradzić nasza planeta.
Należy mieć świadomość, że wprowadzane przez wielu producentów pojazdów ekologiczne napędy służą przede wszystkim spełnieniu norm emisyjnych, które dla każdego producenta samochodów liczy się dzieląc emisję wszystkich wyprodukowanych samochodów przez ich liczbę. Dlatego posiadanie w ofercie aut nisko- i zeroemisyjnych bardzo sprzyja spełnieniu wymagań w zakresie emisji szkodliwych składników spalin.
Podobny efekt producenci samochodów mogliby uzyskać poszerzając ofertę pojazdów o modele zasilane LPG, które także jest paliwem niskoemisyjnym. Niestety z jakichś powodów tak się nie dzieje.
Zarówno samochody hybrydowe jak i elektryczne są znacznie droższe od klasycznych aut wyposażonych w silniki spalinowe.
Reklamowany ostatnio dość mocno nowy Volkswagen ID.3 kosztuje 155 890 zł, porównywalny Golf z silnikiem 1.5 TSI 130 KM (96 kW) to wydatek 87 390 zł. Toyota Corolla 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT kosztuje 86 600 zł.
Volkswagen ID.3 | Volkswagen 1.5 TSI z LPG | Toyota Corolla 1.8 Hybrid z LPG | |
Koszt pojazdu + koszt montażu instalacji LPG | 155 890 zł | 87 390 zł | 90 600 zł |
Paliwo - 1 000 km miesięcznie w ciągu roku | 1 401,60 zł | 2 734,80 zł | 1 548 zł |
Paliwo - 1 000 km miesięcznie w ciągu 5 lat | 7 008 zł | 13 670 zł | 7 740 zł |
Auto i paliwo przez 5 lat (1 000 km miesięcznie) | 162 898 zł | 101 060 zł | 98 340 zł |
Z powyższego zestawienia wynika, że samochód elektryczny, pomimo najniższych kosztów użytkowania jest najdroższym z możliwych rozwiązań jeśli chodzi o napęd. Różnica w poniesionych kosztach (zakup auta i paliwa) wynosi 61 838 na korzyść Golfa 1.5 TSI z LPG i 64 558 zł w stosunku do Toyoty Corolli Hybrid z instalacją LPG. Są to kwoty sięgające nawet połowy ceny zakupu auta spalinowego lub hybrydowego i to z założoną instalacją LPG.
Chyba jeszcze dużo czasu mysi upłynąć zanim samochody elektryczne stanieją do poziomu obecnie oferowanych samochodów z silnikami spalinowymi i hybrydowymi układami napędowymi.
Poza tym musimy jeszcze poczekać na rozwój infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych oraz lepsze baterie pozwalające na zwiększenie ich zasięgu. Do tego czasu pozycja LPG stosowanego jako paliwo silnikowe będzie raczej niepodważalna. Na razie nie widać rozwiązań, które mogłoby zagrozić autogazowi. Przynajmniej wśród tych powszechnie dostępnych.
Warto sprawdzić opłacalność zastosowania instalacji LPG w swoim samochodzie przy wykorzystaniu Kalkulatora gazeo.pl.
To uwzględniające wszelkie koszty związane z użytkowaniem instalacji LPG narzędzie (serwis, badania techniczne czy benzynę używaną do rozruchu) pozwala na oszacowanie opłacalności inwestycji w gazowy układ zasilania w każdym samochodzie. Podając tylko parametry dotyczące zużycia paliwa, przebiegu, planowanego czasu użytkowania samochodu na gazie i miesięcznego przebiegu można sprawdzić czy montaż instalacji LPG w konkretnym samochodzie jest opłacalny. W kalkulatorze można sprawdzić opłacalność montażu instalacji LPG dla każdego z silników stosowanych w samochodach osobowych oraz użytkowych. Do wyboru są silniki z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz jednostki napędowe o zapłonie samoczynnym (Diesla).
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl