W tym roku (jest połowa lutego 2023 r.) pisaliśmy już kilka razy o zwiększającej się sprzedaży samochodów napędzanych w LPG w Europie, które potwierdzają wyniki rejestracji publikowane w poszczególnych krajach ("Autogaz coraz popularniejszy w Niemczech", "ACEA - duży wzrost rejestracji aut LPG w 2022 r.", "Francja - niesamowity wzrost liczby aut LPG").
Wyniki te potwierdzają, że Europejczycy dostrzegają zalety LPG w odniesieniu do zasilania pojazdów.
W Polsce dostrzegamy tę ostatnią zaletę LPG od około 30 lat. W dobie kryzysu ogólnoświatowego zaczynają dostrzegać ją także mieszkańcy całego kontynentu, co ciekawe także w najbogatszych krajach europejskich na co wskazują statystyki.
Jednak liczby zarejestrowanych aut LPG przedstawiane w oficjalnych danych z poszczególnych krajów są zaniżone, ponieważ uwzględniają one tylko nowe samochody, po raz pierwszy zarejestrowane jako napędzane LPG. A przecież jak wiemy na przykładzie naszego kraju, że większość samochodów jest konwertowanych na zasilanie LPG na rynku wtórnym i dotyczy to nie tylko samochodów już używanych. Często są to także samochody nowe, lecz formalnie konwersja następuje już po ich zarejestrowaniu (montaż 0 km).
Nie od dziś wiadomo, że najważniejszą z zalet LPG jest jego cena, co jest zgodne z opinią europejskiej organizacji gazu płynnego - Liquid Gas Europe - The European LPG Association, która 2 lata temu podkreślała, że rozwiązania ekologiczne, służące poprawie stanu środowiska naturalnego muszą być tanie i powszechnie dostępne (więcej na ten temat w artykule "Rola LPG w transformacji energetycznej").
Klienci, konsumenci i operatorzy transportu przyjmą opcje niskiej i zerowej emisji tylko wtedy, gdy technologia będzie dostępna, wygodna i opłacalna. Tak jak w przypadku LPG, którego litr jest w Europie średnio o 58% tańszy niż benzyna i 54% niż olej napędowy.
Liquid Gas Europe - The European LPG Association
Takim paliwem jest LPG, którego cena 2-krotnie niższa niż w przypadku klasycznych paliw silnikowych powoduje, że rynek autogazu rozwija się właściwie bez wsparcia zewnętrznego, odwrotnie niż w przypadku innych produktów przemysłu motoryzacyjnego, np. "samochodów" elektrycznych, których mozolny rozwój jest w bardzo dużym stopniu dofinansowywany.
Na dużych stacjach paliw w Niemczech istnieje obowiązek umieszczania specjalnej planszy z porównaniem kosztów użytkowania samochodów napędzanych poszczególnymi paliwami, nośnikami energii.
Koszty te są aktualizowane co kwartał. Opracowaniem tych zestawień, które są ogólnodostępne dla klientów stacji zajmuje się Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz).
Są to zatem dane opracowywane bardzo rzetelnie, na podstawie zużycia paliwa trzech najlepiej sprzedających się modeli samochodów w segmencie samochodów małych/kompaktowych i średnich/luksusowych oraz wymaganej do ich napędu energii, zgodnie z WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
Prezentowana grafika, będąca wzorem planszy na niemieckich stacjach paliw, pokazuje, że koszt przejechania 100 km kompaktowym samochodem zasilanym LPG jest tylko o 52 eurocenty wyższy niż w przypadku tej samej klasy samochodu elektrycznego.
W przypadku aut większych różnica jest jeszcze bardziej nieistotna i wynosi zaledwie 2 eurocenty. Przypomnijmy, przy nieporównywalnej infrastrukturze do uzupełniania zapasu energii/paliwa i nieporównywalnych kosztach samych pojazdów (samochody elektryczne są znacznie droższe).
Jak widać nie tylko Polacy mają problem z liczeniem oraz racjonalnym i systematycznym (codziennym) oszczędzaniem, który jest pochodną wyboru paliwa do napędzania naszych samochodów.
Niemcy uczciwie poprawiają świadomość kierowców w tym zakresie, poprzez wykorzystywanie wspomnianych plansz. Są one prezentowane w dobrze eksponowanych miejscach (na dystrybutorach lub przy kasach).
Plansze z kosztami pokonania 100 km na poszczególnych paliwach widoczne w czasie tankowania czy płacenia za zatankowane paliwo dają dużo do myślenia, ponieważ w prosty sposób pokazują każdemu kierowcy ile kosztuje użytkowanie jego samochodu.
W Polsce nie ma jeszcze obowiązku umieszczania takich informacji na stacjach paliw. Jednak gazeo.pl ma szereg narzędzi, które pozwalają na dokładne obliczenie kosztów użytkowania samochodów na LPG w porównaniu z benzyną.
Najnowszym tego typu rozwiązaniem przygotowanym dla naszych użytkowników jest Kalkulator strat, który jest bardzo prostym w obsłudze narzędziem, dedykowanym kierowcom latami jeżdżącymi na benzynie, nawet nie zdającym sobie sprawy z kwot, które z tego powodu tracą (nie jeżdżąc na LPG).
LPG jest ulubionym paliwem Polaków ale równie mocno przebija się w Europie. Autogaz ma tyle zalet z ceną na czele, że tendencja ta jest oczywista i w naszej ocenie będzie się jeszcze pogłębiać.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl