Otwarcie XX Spotkania Branży Paliwowej – Polski Rynek LPG należało oczywiście do organizatora konferencji. Robert Bukowski, Prezes firmy Information Market przywitał wszystkich uczestników Konferencji i podkreślił, że odbywa się ona już po raz dwudziesty, choć jest organizowana już od 21 lat z przerwą w 2020 r. z powodu pandemii Covid 19.
Pierwsze Spotkanie odbyło się we Wrocławiu i liczyło około 40 uczestników, w tegorocznej konferencji bierze udział blisko 300 uczestników i to jest także pewien wymiar całej branży i czasu, który nas tutaj sprowadza.
Robert Bukowski, Prezes Information Market
W ramach powitania Robert Bukowski zaprezentował także osobę Andrzeja Olechowskiego od ponad 30 lat związanego z branżą gazu płynnego w Polsce (od ponad 40 lat z branżą naftową), który przez 15 lat reprezentował jej interesy jako Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
Andrzej niedawno przeszedł na emeryturę, jednak jest aktywnym uczestnikiem i współpracuje z branżą i POGP. Myślę, że dzisiejsza Konferencja jest świetną okazją, już nie mówiąc o miejscu, bo Andrzej jest sąsiadem Jachranki, do przekazania podziękowań ze strony branży i od Information Market za lata współpracy, także przy konferencjach i wielu innych projektach. Korzystając z obecności przedstawicieli praktycznie całej branży chciałbym podziękować Andrzejowi wszystkie lata pracy, współpracy, za tworzenie formalnych i prawnych ram funkcjonowania branży, za współautorstwo Raportów Rocznych POGP i za wiele konferencji, spotkań, których Andrzej był organizatorem.
Robert Bukowski, Prezes Information Market
Andrzej Olechowski, z którym także bardzo dobrze się znamy i współpracowaliśmy z POGP pod jego wodzą przynajmniej w kilku projektach (np. przygotowując materiał prezentowany w ramach LPG Week w 2022 r. o czym można przeczytać w artykule "Autogas Day na LPG Week z udziałem gazeo.pl"), podziękował za pamięć i opowiedział o przebiegu swojej pracy zawodowej, która jest ściśle związana z rozwojem branży LPG w Polsce.
W tej części Konferencji, przedstawiciele Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) przedstawili zagadnienia związane z badaniami butli LPG stosowanymi np. w gospodarstwach domowych do podgrzewania posiłków i kryteriach oceny ich stanu technicznego, które rzutują na dopuszczenie do dalszej eksploatacji lub wyeliminowanie z rynku.
Pomijając szczegóły związane z oceną stanu technicznego butli (bardzo ciekawe lecz z autogazem mające niewiele wspólnego), które są ściśle określone i przestrzegane (dotyczą stanu zewnętrznego płaszcza butli oraz stanu gwintu, w który wkręca się zawór) jako ciekawostkę można przytoczyć zdanie z wypowiedzi przedstawiciela TDT.
Jako ciekawostkę podam, że podczas badań przez te dwa lata od kiedy nadzorujmy rynek butlowy, najstarsze butle jakie badaliśmy pochodziły z lat pięćdziesiątych XX wieku. Jest to zastanawiające ale także w pozytywnym tego słowa znaczeniu, że przez tyle lat niektóre z butli przetrwały i dalej nadają się do eksploatacji. Część z tych butli musi być jednak wycofanych ze względu na niewłaściwe obchodzenie się z nimi w czasie tych wielu lat użytkowania.
Karol Sykut, Transportowy Dozór Techniczny, Oddział w Lublinie
Kolejnym zagadnieniem omówionym przez przedstawicieli TDT było badanie gwintów zaworów butli (są to gwinty stożkowe Whitewortha) oraz przyczyn występowania ich uszkodzeń, które wynikają głównie z błędów w trakcie ich montażu. Zagadnienie to było przedstawione bardzo szczegółowo, włącznie z pokazaniem przekrojów połączeń gwintowych zaworów z butlami i różnych ich deformacji, które są przyczyną nieprawidłowego uszczelnienia.
Przedstawiciel Urzędu Dozoru Technicznego opowiedział o badaniach zbiorników na gaz płynny, zarówno naziemnych jak i podziemnych (których odbiór następuje przed zasypaniem) oraz ciekawych przypadkach, z którymi spotykają się Inspektorzy UDT w trakcie przeprowadzania ich badań.
W kolejnej prezentacji wystąpił przedstawiciel firmy Chemet, która od 2020 r. rozwija swoją działalność także na rynku francuskim. Firma jest producentem różnych zbiorników, które są wykorzystywane na każdym etapie transportu i logistyki gazu płynnego. Od zbiorników magazynowych wykorzystywanych w bazach magazynowych, terminalach przeładunkowych, poprzez wagony kolejowe (cysterny do przewozu LPG) po butle gazowe, które są produkowane we Francji.
Piotr Frycz, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Operacji Międzynarodowych w firmie Chemet omówił wszystkie jej produkty i zaprezentował perspektywy rozwoju poszczególnych segmentów rynku gazu płynnego z nimi związanych.
Według Piotra Frycza, w kontekście zakazu importu rosyjskiego LPG, który zacznie obowiązywać po 20 grudnia 2024 r., może okazać się, że na pewnym etapie może zabraknąć wagonów kolejowych do przewozu LPG, choć jak sugeruje jego poniższa wypowiedź nie jest to pewnik.
Jeśli mielibyśmy przewieźć ten gaz, który dzisiaj przyjeżdża na granicę z kierunku zachodniego to wyszło nam, że Polska potrzebuje skokowo od 700 do 1 000 wagonów cystern bez uwzględnienia wzrostu konsumpcji gazu w Polsce. To może być obarczone jakimś błędem, bo te liczby wynikają z rozmów z firmami logistyki kolejowej o przebiegach wagonów pomiędzy Polską a portami ARA (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpia). Może się zatem pojawić brak wagonów cystern ale nie wiem czy tak będzie, bo ostatnio słyszałem, że wielu przewoźników remontuje swoje stare wagony cysterny.
Piotr Frycz, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Operacji Międzynarodowych w firmie Chemet
Przedstawiciel firmy Chemet ocenił także potencjał branży autogazu, przez pryzmat własnej produkcji, czyli zbiorników autogazu montowanych na stacjach paliw. Z tej perspektywy opinia ta może być nieco myląca w odniesieniu do całej branży, szczególnie na tak rozwiniętym rynku jak polski.
Liczba stacji LPG z pewnością nie będzie rosła w zawrotnym tempie a perspektywa wymiany zbiorników czy modernizacji obiektów oferujących autogaz może być przyczyną takiej oceny rynku jak w poniższej wypowiedzi.
Jeśli chodzi o segment autogazu to z naszego punktu widzenia polski rynek jest już nasycony i już go nie analizujemy, a w innych krajach segment ten tak bardzo się nie rozwija. W związku z tym powiedzmy, że przewidujemy tutaj stabilizację z trendem spadkowym. Po prostu wymieniamy zbiorniki i instalacje autogazowe z naziemnych na podziemne.
Piotr Frycz, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor ds. Operacji Międzynarodowych w firmie Chemet
Tej wypowiedzi nie należy jednak uogólniać na całą branżę samochodowych instalacji gazowych, ponieważ Chemet obserwuje ją z własnej perspektywy. Ale ze zdaniem Pana Prezesa, który patrzy na ten rynek właśnie ze strony producenta zbiorników na stacje paliw, trudno się nie zgodzić.
W drugim panelu podjęto zagadnienia związane z sankcjami wobec Rosji i ich wpływem na rynki paliwowe, w tym oczywiście na rynek LPG, który w Polsce w 3/4 składa się z autogazu.
Jako pierwsi wystąpili analitycy rynku paliw Information Market Jakub Bogucki i Szymon Araszkieiwcz, którzy podjęli się oceny sytuacji na rynku autogazu po 20 grudnia 2024 r.
W prezentacji podkreślono, że jeszcze kilka lat temu udział rosyjskiego LPG w rynku polskim wynosił 3/4 i spadek do poziomu 50% należy uznać za znaczący. Jeśli wziąć pod uwagę miesięczne rozliczenia to okazuje się, że w sierpniu 2024 r. udział rosyjskiego LPG w polskim rynku wynosił 36% o czym informowaliśmy w artykule "Import LPG: sierpień 2024 – początek odwrotu od Rosji".
Z rozmów z Państwem, czyli uczestnikami rynku LPG jak i z firmami, które prowadzą stacje paliw wynika, że rozmowy z dostawcami gazu wyglądają spokojnie. Z tego co słyszymy to branża wykonuje naprawdę dużą pracę i ogromne ukłony w Państwa stronę za te wszystkie działania aby zabezpieczyć podaż również autogazu.
Szymon Araszkiewicz, Dyrektor Działu Konsultingu Information Market S.A.
Jak podkreślił Szymon Araszkiewicz pojawiają się informacje o zwiększaniu mocy przeładunkowych terminali morskich. Obecnie mogą one przyjąć około 1,2 mln ton LPG rocznie a rozbudowa ich możliwości pozwoli na zastąpienie LPG, które dotychczas pochodziło z Rosji, gazem płynnym z innych kierunków.
Słychać o prowadzonych inwestycjach, które w perspektywie od kilku do kilkunastu miesięcy powinny pozwalać na zwiększanie przeładunków w portach co ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia zaopatrzenia rynku. Jeśli chodzi o ilości gazu rosyjskiego, który trzeba zastąpić LPG z innych kierunków to pojawiają się różne wyliczenia. Pamiętam na początku roku hasła o brakującym milionie ton LPG, później w kolejnych miesiącach o brakujących kilkuset tysiącach ton. Myślę, że na dziś można przyjąć, wg wyliczeń naszych i uczestników rynku, że mówimy o około 300 do 400 tys. ton gazu, który powinien dotrzeć do Polski z kierunków innych niż rosyjski, czyli z szeroko rozumianych rynków światowych. Z czasem będzie to pewnie przejmowane przez rosnące moce terminali, początkowo w pierwszych miesiącach po wprowadzeniu embarga będzie to realizowane transportem drogowym.
Szymon Araszkiewicz, Dyrektor Działu Konsultingu Information Market S.A.
Jakub Bogucki mówił z kolei o trudnościach z jakimi powinien liczyć się rynek samochodowych instalacji gazowych w roku przyszłym (2025) oraz na przełomie 2024 i 2025 r.
Z całą pewnością takim czarnym scenariuszem może być ograniczenie montażu instalacji autogazowych w samochodach czy instalacji grzewczych LPG z uwagi na niepewność rynkową, nieświadomość tego jak sytuacja będzie wyglądać, jak będą wyglądać tendencje cenotwórcze także na rynku gazowym. To może w jakiś sposób blokować inwestorów przed decyzjami o lokowaniu swoich pieniędzy w instalacjach gazowych. I to może w jakiś sposób w pierwszym półroczu zaistnieć.
Jakub Bogucki, Analityk Rynku Paliw, Information Market S.A.
Przedstawiciel Information Market zasugerował także, że na przełomie 2024 i 2025 r. może dojść do lokalnych, krótkookresowych zakłóceń dostaw z uwagi na paniczne zachowania kierowców.
Naszym zadaniem nie jest to jednak argument do końca trafiony, bo autogazu nie można zatankować do kanistrów czy do 1 000-litrowego zbiornika ("mausera") na palecie tak jak w przypadku klasycznych paliw silnikowych (benzyny czy oleju napędowego).
Jakub Bogucki przedstawił także prognozowane ceny autogazu w przyszłym (2025) roku. Według analiz Information Market relacja cenowa pomiędzy cenami benzyny i autogazu pozostanie na poziomie około 50%, co gwarantuje opłacalność montażu samochodowych instalacji gazowych w samochodach ale musimy się przyzwyczaić do nieco wyższych cen LPG. W 2025 r. ceny litra LPG na stacjach będą się kształtowały w granicach 3,20 zł.
Jak zauważył Szymon Araszkiewicz na rynku medialnym pojawia się w ostatnim czasie bardzo wiele publikacji mówiących o wzroście cen autogazu po wprowadzeniu zakazu importu LPG z Rosji. Skłoniło to analityków Information Market do sprawdzenia danych historycznych dotyczących najwyższych cen autogazu i jak cena tego paliwa przekładała się na liczbę montaży samochodowych instalacji gazowych na polskim rynku.
Jako pierwszy podano przykład ceny autogazu we wrześniu 2021 r. kiedy kosztował on 3,30 zł za litr a benzyna nieco ponad 6 zł za litr. Przy takiej relacji cen benzyny i autogazu, w 2021 r. zanotowano wzrost liczby samochodów zasilanych LPG o 26 tys. w stosunku do roku 2020.
Szczyt szczytów, jak to określił Szymon Araszkiewicz, w cenie autogazu w Polsce miał miejsce w maju 2022 r. kiedy to średnia cena LPG jako paliwa silnikowego kształtowała się na poziomie 3,67 zł za litr, podczas gdy cena benzyny wynosiła 7,02 zł za litr. W 2022 r. przybyło 37 tys. samochodów LPG w stosunku do roku 2021.
Kolejny przykład jaki zaprezentował Szymon Araszkiewicz to luty 2023 r. kiedy to litr autogazu kosztował 3,24 zł a litr benzyny 6,68 zł. W 2023 r. przybyło w Polsce 57 tys. pojazdów zasilanych LPG.
Z pokazanych przykładów wynika, że cena autogazu nie przekłada się bezpośrednio na decyzje kierowców o montażu instalacji gazowych w samochodach.
Użytkownicy, którzy już instalację LPG w swoich samochodach mają na pewno nie będą ich wymontowywali ze względu na to, że nawet gdyby autogaz miał podrożeć oni i tak będą oszczędzać. Jeśli chodzi o nowe montaże, jeśli autogaz będzie konkurencyjny wobec benzyny, myślę, że one też będą wciąż miały jeszcze perspektywę a jakieś ewentualne wyzwania czy kłopoty nie będą się wiązały tylko z relacjami cenowymi a raczej z innymi aspektami konwersji samochodów, technologicznymi czy przemysłowymi.
Szymon Araszkiewicz, Dyrektor Działu Konsultingu Information Market S.A.
Kolejna osobą, która zabrała głos w sprawie embarga na rosyjskie LPG i jego wpływu na polski rynek był Mateusz Kędzierski reprezentujący na Konferencji Polską Organizację Gazu Płynnego (POGP) przez pryzmat jej członka czyli firmy GASPOL, w której pracuje.
Firma GASPOL zrezygnowała z rosyjskiego LPG tuż po inwazji Rosji na Ukrainę (więcej na ten temat w artykule "GASPOL rezygnuje z rosyjskiego LPG").
Mateusz Kędzierski odniósł się m. in. do prognozowanych przez Information Market prognoz cenowych dla autogazu w 2025 r.
Wydaje mi się cena autogazu 3,30 zł za litr nie jest wysoka. My tak myślimy dzisiaj, że jest ona wysoka, ponieważ jesteśmy historycznie w okresie bardzo niskiej ceny autogazu. Ta cena jest bardzo niska w parytecie względem benzyny i ona jest też bardzo niska jeżeli patrzymy na siłę nabywczą pieniądza. Polacy mogą kupić bardzo dużo autogazu za swoją pensję.
Mateusz Kędzierski, menadżer ds. regulacji i relacji zewnętrznych w firmie GASPOL, która jest członkiem POGP
Paweł Bielski, Prezes firmy Polski Gaz oraz Prezes Rady Polskiej Izby Gazu Płynnego zaprezentował mniej optymistyczne prognozy odnośnie sytuacji rynku gazu płynnego po rozpoczęciu obowiązywania zakazu importu rosyjskiego LPG.
W pierwszych dwóch kwartałach 2025 r. możemy mieć do czynienia ze zwiększoną ceną LPG. Dlaczego? Na pewno będziemy mieli jakieś niedobory. Oczywiście od dłuższego czasu dyskutujemy czy to jest 300, 400 czy 700 tys. ton. Tak czy inaczej będzie niedobór. Niedobór w jednym miejscu będzie powodował zwiększony odbiór w innych miejscach co z kolei spowoduje niedobór także w tamtych miejscach gdzie ten produkt będzie dostępny. W pewnych sytuacjach może to doprowadzać do paniki i podwyższania cen.
Paweł Bielski, Prezes firmy Polski Gaz oraz Prezes Rady Polskiej Izby Gazu Płynnego
Ostatnim wystąpieniem XX Spotkania Branży Paliwowej – Polski Rynek LPG (odbyło się ono on-line) była prezentacja Bartosza Kwiatkowskiego, Dyrektora Generalnego Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP). Autor podjął się zaprezentowania sektora LPG na tle szeroko pojętej polityki energetycznej Unii Europejskiej m. in. dyrektywy budynkowej oraz emisyjności budownictwa.
Bartosz Kwiatkowski wiele uwagi poświęcił kwestii paliw kopalnych stosowanych w sektorze grzewczym, a wreszcie także miejscu LPG w pojęciach UE dotyczących transportu – objaśniając zawiłe założenia projektowanych ograniczeń emisji i obciążenia finansowego tego paliwa.
Dużą wartością było także dokładne omówienie harmonogramu działań dekarbonizacyjnych, co może pomóc firmom z branży zaplanować własną aktywność w obliczu nadchodzących zmian.
Po raz kolejny Konferencja w ramach XX Spotkania Branży Paliwowej – Polski Rynek LPG okazała się znakomitą bazą wiedzy dla szeroko rozumianej branży związanej z gazem płynnym, w tym także dla sektora samochodowych instalacji gazowych. Zakaz importu rosyjskiego LPG przewijał się pośrednio lub bezpośrednio w praktycznie każdym wystąpieniu, co pokazuje jak bardzo ważny jest to temat i ile niepewności powoduje wśród przedstawicieli branży gazu płynnego, a co dopiero wśród zwykłych użytkowników tego paliwa.
Naszym zdaniem, niezależnie od pochodzenia, LPG będzie 2 razy tańsze od benzyny, na co wskazują przykłady rynków Europy Zachodniej, na których gazu rosyjskiego nigdy nie było a relacja cenowa pomiędzy benzyną a LPG jest zawsze zachowana na takim poziomie, że jazda samochodami zasilanymi autogazem jest bardzo opłacalna.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl