XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG to kolejna konferencja dotycząca rynku LPG (w tym roku pojawiała się także tematyka LNG), zorganizowana przez firmę Information Market, właściciela portalu e-petrol.pl zajmującego się szeroko rozumianą problematyką paliw, w tym także LPG, zarówno stosowanego jako autogaz, jak i paliwo grzewcze.
Tym razem Konferencja odbyła się we Wrocławiu, w którym Information Market ma swoją siedzibę.
Jako portal branżowy, związany z LPG wykorzystywanym jako paliwo silnikowe, bywamy regularnie na Spotkaniach Branży Paliwowej dotyczących LPG organizowanych przez Information Market.
Można powiedzieć, że jesteśmy jedynym stałym reprezentantem branży autogazu na tych spotkaniach. Często w charakterze prelegentów prezentujemy naszą wiedzę i przemyślenia dotyczące rynków autogazu w Polsce, Europie i na świecie.
W 2022 r. dyrektor portalu gazeo.pl, Maciej Prośniewski wraz z dyrektorem handlowym firmy Prins Autogaz mówili o perspektywach rozwoju rynku samochodowych instalacji gazowych w dobie współczesnych wyzwań jakim musi się on przeciwstawiać.
W tle wypowiedzi cały czas był obecny przekaz kierowany do uczestników konferencji, czyli przede wszystkim firm importujących i produkujących gaz płynny. Trzeba pamiętać, że autogaz stanowi 3/4 sprzedaży LPG w Polsce.
Bartosz Czubała z firmy Prins Autogaz zaprezentował dane pochodzące z Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP), z których jasno wynika, że Polska jest europejską potęgą w zakresie liczby samochodów zasilanych LPG (ponad 3 mln pojazdów z przyrostami tej liczby na poziomie kilkudziesięciu tysięcy sztuk rocznie) oraz jedną z potęg światowych w zakresie stosowania gazu płynnego jako paliwa silnikowego.
W Europie jesteśmy na pewno potęgą. Jeżeli dodamy samochody, które są napędzane innymi paliwami alternatywnymi w całej Europie to wyjdzie, że nie ma ich tyle ile u nas jest samochodów na gaz.
Bartosz Czubała, dyrektor handlowy Prins Autogaz
Przedstawiciel Prinsa omówił także strukturę paliw na polskim rynku, w którym samochody napędzane autogazem stanowią blisko 14% wszystkich aut osobowych. Zwrócił jednocześnie uwagę na prawie 54-procentowy udział aut benzynowych w polskim rynku, które z powodzeniem mogą korzystać z 2-krotnie tańszego autogazu.
Bartosz Czubała wskazał obecnym na sali przedstawicielom firm, które zajmują się sprzedażą LPG, że doprowadzenie do konwersji na zasilanie autogazem wszystkich pojazdów benzynowych w Polsce może skutkować podwojeniem lub nawet potrojeniem sprzedaży LPG jako paliwa silnikowego. Potrzebne są jednak działania promocyjne, które powinny być także udziałem importerów i producentów gazu płynnego.
W wystąpieniu przedstawiciela Prinsa nie zabrakło omówienia innych paliw stosowanych w motoryzacji, także gazowych. Konkluzją tych rozważań okazała się ekonomia, która w przypadku wszystkich konkurencyjnych paliw (klasycznych - benzyny, oleju napędowego, jak również gazowych - CNG i LNG) przemawia na korzyść LPG.
W zakresie napędów elektrycznych wiele przewidywanych scenariuszy się sprawdziło. Na przykład to, że energia elektryczna nie jest ekologiczna, szczególnie w Polsce, gdzie jest ona wytwarzana z wykorzystaniem węgla, a przy obecnych cenach prądu rozwiązanie to przestaje być atrakcyjne cenowo, co z pewnością będzie miało odzwierciedlenie w zainteresowaniu potencjalnych użytkowników.
Zwracając się po raz kolejny do zgromadzonych na sali przedstawicieli branży gazu płynnego, Bartosz Czubała zwrócił uwagę na ich rolę w promowaniu autogazu jako efektywnej konkurencji dla elektrycznej motoryzacji, która jest bardzo silnie wspierana przez różnego rodzaju organizacje, Unię Europejską i rządy poszczególnych krajów.
Zdaniem przedstawiciela Prinsa wsparcie to jest bardzo silne, zatem promocja LPG jako ekologicznego i taniego paliwa silnikowego także musi być bardzo agresywna ale równocześnie merytoryczna, prezentująca na przykład...
Niskie koszty eksploatacji, mniejsza emisja dwutlenku węgla oraz wieloletnie doświadczenie branży autogazu i rozwinięta infrastruktura tankowania tego paliwa w Polsce powodują, że mamy w kraju szeroką rzeszę entuzjastów samochodów zasilanych LPG, która cały czas się powiększa. Gdyby w działania promocyjne włączyły się także firmy handlujące gazem płynnym, liczba aut napędzanych autogazem mogłaby zwiększać się jeszcze bardziej dynamicznie, co przekładałoby się na zwiększenie sprzedaży gazu płynnego w Polsce.
Przedstawiciele branży gazu płynnego nie zdają sobie sprawy z ogromnej roli jaką autogaz odgrywa w rynku LPG i jeśli takie podejście się utrzyma i nie będzie współpracy pomiędzy tymi sektorami to ilość LPG sprzedawanego na krajowym rynku będzie maleć.
Kolejne gorzkie słowa dotyczyły złej jakości autogazu, która odpowiada za bardzo wiele awarii instalacji gazowych w samochodach i zniechęca kierowców do korzystania z tego paliwa.
W Holandii, z której pochodzi nasza marka Prins, normą jest wykonywanie przeglądów samochodowych instalacji gazowych co 50 000 km (pierwszy wykonuje się po 25 000 km). Jeśli taki interwał przeglądów zastosowalibyśmy w Polsce to zdecydowana większość samochodów LPG nie byłaby w stanie przejechać takiego dystansu bez wymiany filtrów.
Bartosz Czubała, dyrektor handlowy Prins Autogaz
Bartosz Czubała zapytał przedstawicieli branży LPG obecnych na sali, czy na kreowanie wizerunku autogazu większy wpływ ma warsztat montujący, reprezentujący branżę autogazu, czy przedstawiciele stacji paliw, pośrednio reprezentujący, znacznie szerzej rozumiany, sektor LPG?
Wydaje się, że znacznie większą rolę w promocji autogazu mogą pełnić stacje paliw, ponieważ przy średnim rocznym przebiegu około 15 000 km samochód jest tankowany około 40 razy, podczas gdy w tym samym czasie w serwisie pojawia się tylko raz (na przegląd z wymianą filtrów).
Dotyczy to także osób jeszcze niezdecydowanych na konwersję auta na zasilanie LPG, które w warsztatach nie pojawiają się wcale ale paliwo tankują równie często.
Padło także pytanie o to dlaczego na cysternach dostarczających LPG na stacje nie są reklamowane zalety autogazu. Duże powierzchnie zbiorników tych pojazdów aż się proszą o propagowanie na nich idei jazdy na LPG. To samo zagadnienie dotyczy stanowisk do tankowania autogazu na stacjach paliw. Dlaczego zalety autogazu nie są reklamowane w tych miejscach?
Prezentacja Macieja Prośniewskiego miała zobrazować skalę zjawiska jakie stanowią samochody zasilane LPG w Polsce i w jaki sposób zahamowanie montażu samochodowych instalacji gazowych czy zakupu aut LPG może wpłynąć na sprzedaż gazu płynnego w kraju.
W pierwszym półroczu 2019 r. w Polsce zarejestrowano 90 000 samochodów zasilanych LPG, co oznacza, że w skali roku było tych rejestracji 180 000.
W pierwszej połowie roku 2020 zarejestrowano 60 000 samochodów z LPG. Czyli o 30 000 samochodów gazowych mniej niż w 2019 r.
W tym samym okresie 2021 r. zarejestrowano 75 tys. samochodów LPG.
Wydawać by się mogło, że w 2022 r. rejestracji samochodów zasilanych LPG będzie znacznie więcej z uwagi na ceny klasycznych paliw silnikowych, które w porównaniu do autogazu były nawet o ponad 4 zł wyższe (na 1 litrze).
Okazuje się, że w pierwszym półroczu 2022 r. zarejestrowano tylko 50 000 samochodów zasilanych autogazem.
Maciej Prośniewski wskazał na wymierne straty dla dostawców gazu płynnego w naszym kraju, które wynikają właśnie ze zmniejszenia liczby rejestracji samochodów z instalacjami gazowymi. Biorąc pod uwagę różnicę w tej liczbie w stosunku do roku 2019, wynoszącą w skali półrocznej 40 000 samochodów (w skali roku jest to już 80 000 samochodów LPG).
Jeśli tę liczbę pomnożymy przez 4 lata to okazuje się, że na samochód z LPG nie zdecydowało się 320 000 kierowców. Na okrągło licząc to jest 10% liczby samochodów LPG poruszających się po polskich drogach, co przekłada się na wymierny spadek sprzedaży gazu płynnego.
To jest 7,5% wolumenu sprzedaży LPG w Polsce. Oczywiście upraszczam ten przelicznik, żeby uzmysłowić Państwu o jakich wielkościach mówimy.
Maciej Prośniewski, dyrektor gazeo.pl
Dyrektor portalu gazeo.pl zaapelował do producentów i importerów gazu płynnego o budowanie i utrwalanie w kierowcach świadomości tego, że warto użytkować LPG do napędu samochodów, że gaz jest ekologiczny i jest paliwem dostępnym wszędzie (praktycznie na każdej stacji paliw w Polsce).
XVIII Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG pokazały się branża gazu płynnego ma się całkiem dobrze, pomimo rozlicznych problemów natury ogólnogospodarczej oraz wojny za wschodnią granicą. Problemy te przekładają się na wzrost cen, spowodowany m.in. wysoką inflacją. Te z kolei przekładają się wzrost kosztów funkcjonowania każdego z nas.
Wiele osób próbuje te koszty na różne sposoby ograniczać. Trzeba pamiętać, że jednym z największych kosztów w każdym gospodarstwie domowym, czy firmie są wydatki związane z użytkowaniem samochodów, wśród których największym składnikiem jest koszt paliwa. A ten można 2-krotnie ograniczyć poprzez zastosowanie autogazu, czyli LPG stosowanego jako paliwo silnikowe. Przy obecnych (2 połowa września 2022 r.) cenach klasycznych paliw silnikowych na poziomie 7 zł za litr benzyny i ponad 8 zł za litr oleju napędowego, cena LPG poniżej 3 zł/l jest niezwykle atrakcyjna i generuje wysokie oszczędności już od pierwszego kilometra przejechanego na tym paliwie.
Promowanie LPG jako taniego i ekologicznego paliwa do samochodów oraz informowanie o jego rozlicznych zaletach jest zadaniem dla całej branży LPG - dla importerów i dystrybutorów oraz koncernów paliwowych a także pojedynczych stacji, a nie tylko dla sektora autogazu, ponieważ gaz płynny jako paliwo samochodowe stanowi 3/4 sprzedaży LPG na polskim rynku. Liczba samochodów, które jeżdżą z wykorzystaniem tego paliwa to 14% wśród wszystkich aut osobowych. Mamy zatem jeszcze bardzo duży potencjał wzrostu. Dlatego bardzo ważne jest budowanie świadomości wśród kierowców i promowanie LPG jako paliwa dającego ogromne oszczędności.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
Prinswczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl