W tabeli przedstawiono porównanie obecnie znanych wyników konsumpcji paliw płynnych w Polsce po 3 kwartałach 2022 r. w odniesieniu do 3 kwartałów 2021 r.
Wyszczególnienie | 3 kwartały 2021 | 3 kwartały 2022 | Wskaźnik 9 mies. 2021=100 | |||
tys. m³ | udział w konsumpcji % | tys. m³ | udział w konsumpcji % | |||
Benzyny silnikowe | Konsumpcja | 5 050 | 5 341 | 106 | ||
w tym całkowity import | 5 050 | 22 | 1 241 | 23 | 113 | |
Olej napędowy | Konsumpcja | 16 337 | 16 715 | 102 | ||
w tym całkowity import | 5 327 | 33 | 5 063 | 30 | 95 | |
Gaz płynny LPG | Konsumpcja | 3 365 | 3 559 | 106 | ||
w tym całkowity import | 2 751 | 82 | 3 177 | 89 | 115 | |
Razem 3 gatunki paliw | Konsumpcja | 24 752 | 25 615 | 103 | ||
w tym całkowity import | 9 176 | 37 | 9 481 | 37 | 103 | |
Paliwo JET | Konsumpcja | 491 | 914 | 186 | ||
w tym całkowity import | 3 | 1 | 2 | - | 67 | |
Lekki olej opałowy | Konsumpcja | 490 | 444 | 91 | ||
w tym całkowity import | 20 | 4 | 1 | - | 5 | |
Ciężki olej opałowy | Konsumpcja | 227 | 203 | 89 | ||
w tym całkowity import | 107 | 47 | 115 | 57 | 107 | |
OGÓŁEM | Konsumpcja | 25 960 | 27 176 | 105 | ||
w tym całkowity import | 9 306 | 36 | 9 599 | 35 | 103 |
Wynik konsumpcji paliw płynnych po 9 miesiącach 2022 r. przewyższa wyniki z tego samego okresu ubiegłego roku o 5%. I to mimo cen paliw znacznie wyższych niż w tym okresie w 2021 r. W stosunku do pierwszego półrocza 2022 r. dynamika wzrostu popytu na paliwa spadła o 4 punkty procentowe. Przyczyniły się do tego słabsze wyniki konsumpcji w miesiącach wakacyjnych.
Zapotrzebowanie na paliwa w kraju rosło przez znaczną liczbę samochodów poruszających się po polskich drogach na ukraińskich tablicach rejestracyjnych. Ruch wakacyjny pokazał też kontynuację trendu spędzania (w większym stopniu niż było to jeszcze kilka lat temu) wakacji i czasu wolnego przez rodaków w kraju.
W tym trudnym dla operatorów rynkowych czasie skutecznie działała kontrola nielegalnego handlu paliwami, co w okresach niepewności rynkowej zwykle w przeszłości skutkowało wzrostem szarej strefy. Na niekorzyść kupujących działały rosnące systematycznie ceny hurtowe i detaliczne paliw, ale operatorzy rynkowi starali się podtrzymać popyt poprzez ograniczanie marży.
Ważną rolę przy stymulacji popytu odegrały też tarcze antyinflacyjne tonujące wzrosty cen na stacjach paliw.
W omawianym okresie 2022 r. (3 kwartały) popyt na paliwa w kraju został zaspokojony większą od ubiegłorocznej produkcją krajową, mocno uzupełnioną jeszcze wyższym - od już i tak wysokiego - zeszłorocznego importu. W stosunku do 3 kwartałów 2021 r. popyt na paliwa samochodowe zwiększył się o 3%.
Jak wspomniano powyżej, operatorzy stacji paliw wspomagali wzrost konsumpcji poprzez ograniczanie swoich marż. Odbiło się to na ich wynikach ekonomicznych, ale pozwoliło utrzymać wysoki poziom zakupów dokonywanych przez kierowców.
W 2022 r. zapotrzebowanie na benzyny silnikowe wzrosło w podobnym procencie jak popyt na autogaz, na co wpływ zapewne miał większy wzrost cen autogazu niż benzyny 95. W nieco mniejszym stopniu niż dla benzyn silnikowych powiększył się popyt na olej napędowy. Transport ciężarowy – główny odbiorca "diesla" – mimo wolniejszego tempa rozwoju gospodarki i czynników proinflacyjnych działał prężnie, zaspokajając zwiększone potrzeby rynku detalicznego, nowych inwestycji budowlanych i infrastrukturalnych.
Popyt na olej napędowy po 3 kwartałach 2022 r. był o 2% wyższy niż po 3 kwartałach 2021 r.
Wzrost oficjalnego popytu na benzyny silnikowe, w stosunku do 9 miesięcy 2021 r., wyniósł 6%. Ich import powiększył się o 13% i w konsumpcji krajowej stanowił 23% rynku. Popyt krajowy na paliwo do silników z zapłonem iskrowym przekroczył 5,3 mln m³ i było to o prawie 300 tys. m³ więcej niż przed rokiem.
Konsumpcja krajowa gazu płynnego LPG w ciągu trzech kwartałów 2022 r. - liczona według standardów POPiHN - była o 6% wyższa niż rok temu i wyniosła 3,6 mln m³. Autogaz stanowił w tej wielkości prawie 3 mln m³, co oznaczało, że było to około 55% rynku benzyn silnikowych. To o 2 punkty procentowe mniej niż po 3 kwartałach 2021 r.
Gaz płynny LPG zwyczajowo w większości pochodzi z importu i po 9 miesiącach 2022 r. jego udział w zaopatrzeniu rynku wyniósł 89% - o 5 punktów procentowych więcej niż w roku poprzednim. Tzw. reeksport tego gatunku paliwa – sprzedaż poza Polskę produktu, który do kraju został sprowadzony z zagranicy – wzrósł prawie 2,5-krotnie, przekraczając o 36 tys. m³ wolumen 500 tys. m³. Udział gazu LPG w krajowym rynku paliw płynnych nie zmienił się w stosunku do 2021 r.
Rynek krajowy 3 głównych paliw płynnych (benzyn silnikowych, oleju napędowego oraz gazu płynnego LPG) wykazał wynik lepszy o 3% od notowanego dla 9 miesięcy 2021 r., przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw płynnych utrzymał się na poziomie 30%. Wolumen wzrostu tegoż rynku wyniósł około 0,9 mln m³ przy całkowitym zużyciu tych paliw na poziomie 25,6 mln m³, z czego z importu pochodziło około 9,5 mln m³.
Konsumpcja wszystkich 6. gatunków paliw wyniosła 27,2 mln m³ i było to o 5% lepiej niż przed rokiem. Produkcję krajową uzupełniono importem w wysokości 9,6 mln m³, co stanowiło 35% rynku.
Wysoki poziom importu netto prowadzi do wzrostu dochodów podmiotów sektora naftowego, ale też do wzrostu dochodów państwa z tytułu podatku VAT, CIT i akcyzowego oraz opłaty paliwowej i emisyjnej. Jednak z uwagi na wyższy eksport tegoroczny wpływy wynikające z różnicy obrotów zagranicznych zmalały w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl