Przede wszystkim duże zmiany nastąpiły w technologiach napędowych. Postęp w konstrukcji silników, a w zasadzie ich układów zasilania powodował i nadal jest powodem zmian w gazowych układach paliwowych stosowanych w pojazdach, począwszy od instalacji mieszalnikowych (I generacji), działających na zasadzie gaźnika, w których nie było stosowane sterowanie elektroniczne, skończywszy na skomplikowanych instalacjach VI generacji, w których LPG w stanie ciekłym jest podawane bezpośrednio do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe.
Często mówi się, że nowe technologie napędowe wykorzystywane w samochodach osobowych mogą być zagrożeniem dla branży samochodowych instalacji LPG. Jak na razie branża świetnie daje sobie radę z nadążaniem za nowinkami technicznymi, które w połączeniu z instalacjami gazowymi tworzą rozwiązania bardziej ekonomiczne w użytkowaniu.
Przykładem mogą być samochody hybrydowe z silnikami benzynowymi wyposażone w instalacje LPG, których koszty użytkowania są porównywalne z eksploatacją samochodu elektrycznego przy znacznie mniejszej cenie i wielokrotnie większym zasięgu w porównaniu do pojazdów EV.
Rozwój technologii zasilania samochodów paliwem gazowym LPG przyczyniał się bezpośrednio do wzrostu liczby pojazdów gazowych na polskim rynku. Obecnie po polskich drogach porusza się 3,2 mln samochodów zasilanych LPG. Jak podkreślał nasz kolega Maciej Prośniewski coraz większa liczba pojazdów zużywa coraz mniej paliwa gazowego, co z jednej strony wynika z przeszacowanych danych odnośnie liczby aut pochodzących z CEPIKu, a z drugiej strony właśnie z postępu technologicznego, który powoduje, że samochody zużywają coraz mniej paliwa bazowego (benzyny), a co za tym idzie także alternatywnego paliwa gazowego (LPG). W 2009 r. samochód zasilany LPG zużywał średnio 1444 l paliwa gazowego rocznie, podczas gdy w 2018 r. zużycie to wyniosło 1076 l LPG na samochód.
10 lat temu auto, które jeździło na LPG średnio zużywało 14-20 l gazu. Dzisiaj jest to raczej 10-12 l gazu na 100 km, a nawet jeszcze mniej.
Maciej Prośniewski, gazeo.pl
Wskaźnikiem rozwoju rynku pojazdów zasilanych LPG jest oczywiście ich udział w całej populacji pojazdów na polskim rynku. Od 2009 r. kształtuje się on na poziomie ponad 14%, sięgał nawet blisko 15% (14,95% w 2014 r.). W świetle prezentowanych przez przedstawiciela gazeo.pl danych udział rynkowy samochodów LPG w 2018 r. spadł do poziomu 13,8%. Maciej Prośniewski tłumaczył to w ten sposób.
W 2018 r. sprowadzono do Polski mnóstwo aut z zagranicy. Były to rekordowe ilości. Żeby rynek montażu instalacji LPG w pojazdach z rynku wtórnego był w stanie to przerobić to musi to po prostu potrwać. Tak mniej więcej 6 do 12 miesięcy. Myślę, że gdybyśmy mieli dane za cały 2019 r. to mielibyśmy podobny jak wcześniej wynik w granicach 14-14,5% tak jak mniej więcej wyglądało to przez ostatnie 10 lat.
Maciej Prośniewski, gazeo.pl
Oprócz wspomnianych wcześniej technologii napędowych, które stanowią duże wyzwanie dla producentów instalacji LPG oraz firm zajmujących się ich montażem, dużym problemem może być, albo właściwie już jest, brak odpowiedniej kadry pracowniczej. Niestety szkolnictwo nie przygotowuje specjalistów z zakresu montażu samochodowych instalacji LPG. A trzeba podkreślić, że dziś osoby zajmujące się montażem instalacji gazowych oprócz umiejętności czysto manualnych muszą mieć wiedzę z zakresu działania nowoczesnych jednostek napędowych i ich sterowania.
Dzisiaj nie wystarczy być po prostu mechanikiem tak jak jeszcze miało to miejsce 10 lat temu. Dzisiaj pracuje się naprawdę na skomplikowanych systemach elektronicznych. Trzeba mieć ogromną wiedzę o samochodach, o budowie silników i o dziesiątkach innych czasami bardzo drobnych rzeczy, które mają wpływ na to czy instalacja w samochodzie działa poprawnie.
Maciej Prośniewski, gazeo.pl
Branża związana z montażem samochodowych instalacji LPG na przestrzeni ostatnich 10 lat zmieniła się bardzo mocno. Zarówno producenci jak i firmy zajmujące się montażem instalacji LPG wykorzystują różne możliwości docierania do potencjalnych klientów. Głównie chodzi o nowoczesne środki komunikacji internetowej i obecność w mediach społecznościowych.
Warsztaty montujące instalacje LPG są coraz lepiej wyposażone, często dysponują więcej niż jednym stanowiskiem montażowym, coraz lepiej wyglądają, mają poczekalnie i parkingi dla klientów. Bardzo duża liczba warsztatów działa w sieciach producentów instalacji gazowych, którzy w ten sposób mogą zaoferować usługi, które dotychczas nie były możliwe do zrealizowania, m. in. gwarancję obowiązującą na terenie całego kraju.
Portal gazeo.pl też stara się pracować na rzecz rozwoju branży samochodowych instalacji LPG. Robimy to od 10 lat.
Od ponad roku gazeo.pl oferuje warsztatom zajmującym się montażem instalacji LPG narzędzie, które umożliwia odpowiadanie na zapytania klientów o montaż instalacji LPG w określonym samochodzie. Klienci kierują takie zapytanie za pośrednictwem aplikacji Wycena instalacji LPG gazeo.pl, a korzystające z niej warsztaty mogą generować klientom bardzo przejrzyste i czytelne wyceny montażu instalacji gazowej do konkretnego modelu samochodu, które zawierają pełną kompletację instalacji z wyszczególnieniem jej poszczególnych elementów, oceną opłacalności montażu oraz oczywiście ceną montażu.
Przechodząc od tematyki warsztatowej do statystyk sprzedaży samochodów na polskim rynku przedstawiciel gazeo.pl podkreślił, że w pierwszych 9 miesiącach 2019 r. odsetek sprzedaży nowych samochodów osobowych wyposażonych w instalacje LPG wyniósł 1,9% wśród wszystkich 410 829 sprzedanych na polskim rynku pojazdów. Przekłada się to na liczbę 7806 samochodów. Są to jednak niepełne dane, co wyjaśnił Maciej Prośniewski.
Baza CEPIKu rozróżnia auta nowe z instalacją LPG tylko pod warunkiem, że w momencie rejestracji miało już instalację LPG. My w branży LPG nie mówimy o instalacjach fabrycznych tylko mówimy o montażach 0 km, bo w wielu markach montaż instalacji LPG odbywa się w momencie sprzedaży auta w salonie. Jest to traktowane jako doposażenie pojazdu i wpisywane w dowód rejestracyjny już po jego wydaniu. Z formalnego punktu widzenia jest to zatem montaż instalacji LPG w aucie używanym.
Maciej Prośniewski, gazeo.pl
W świetle przedstawionych informacji przedstawiciel gazeo.pl oszacował, że liczba 7806 sztuk nowych samochodów z zamontowaną instalacją LPG stanowi jedynie 1/3 wszystkich nowych pojazdów, w których dokonano montażu systemu gazowego w pierwszych 9 miesiącach 2019 r.
W liczbie ponad 410 000 pojazdów sprzedanych w 3 kwartałach 2019 r. sukcesywnie zwiększa się udział samochodów benzynowych (+3,5%), udział diesli spada (o ponad 14%). Nastąpił też wzrost o 50% samochodów zasilanych alternatywnie, wśród których jest m. in. wspomniane 7806 pojazdów LPG i ponad 26 000 samochodów hybrydowych. Pojawiają się opinie, że hybrydy mogą stanowić zagrożenie dla branży LPG.
Wręcz przeciwnie, samochody hybrydowe z silnikami benzynowymi są znakomitą bazą do zmiany sposobu zasilania na gazowe. Wynika to z faktu, że do ich napędu są najczęściej używane stosunkowo proste silniki benzynowe z pośrednim wtryskiem benzyny i hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu, które idealnie nadają się do adaptacji na zasilanie gazowe.
Co więcej, dzięki hybrydowemu układowi napędowemu samochody te uzyskują najlepsze z możliwych wyniki w zakresie zużycia paliwa. Znakomita relacja cenowa pomiędzy benzyną i LPG utrzymująca się od blisko 30 lat powoduje, że samochód hybrydowy z zamontowaną instalacją LPG zużywa na 100 km paliwo o równowartości 10-12 zł na 100 km. Taki wynik można uzyskać jedynie samochodem elektrycznym, który w porównaniu z hybrydą dostosowaną do zasilania LPG ma znacznie mniejszy zasięg, a koszty jego zakupu są o kilkadziesiąt tysięcy złotych wyższe.
Jak widać LPG na razie nie ma zbyt wielu konkurentów na rynku, co mamy nadzieję, w świetle przedstawionych informacji, wykazał Maciej Prośniewski w swym wystąpieniu na XVI Spotkaniu Branży Paliwowej Polski Rynek LPG.
Pojazdy elektryczne przy ich obecnych cenach i stosowanych technologiach magazynowania energii elektrycznej nie stanowią konkurencji dla pojazdów poddanych konwersji na zasilanie LPG, szczególnie samochody hybrydowe, w których zastosowano instalacje gazowe oferują koszty użytkowania związane z paliwem na poziomie aut elektrycznych.
Nic dodać, nic ująć, tylko korzystać z dobrodziejstw dojrzałej i szczególnie w Polsce znakomicie opanowanej technologii konwersji samochodów na zasilanie gazem płynnym - LPG. Szkoda tylko, że przedstawiciele gazeo.pl byli jedynymi przedstawicielami branży autogazu na XVI Spotkaniu Branży Paliwowej Polski Rynek LPG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl