Światowa konsumpcja autogazu wyniosła w 2022 r. 25,4 mln ton, co stanowiło 7,4% całkowitego popytu na ten produkt. W Europie wskaźnik ten wynosił 27,8%.
Łączny popyt w sektorze autogazu pozostał na praktycznie niezmienionym poziomie (+0,1 % r/r), nawet pomimo spadku sprzedaży na rynku ukraińskim o prawie 1 milion ton (-48,6% r/r). Wzrosty sprzedaży w takich krajach jak Kazachstan (+155 tys. t r/r), Włochy (+ 128 tys. t r/r) oraz Algieria (+ 608 tys. t r/r), czy też Polska i Uzbekistan (odpowiednio 65 i 40 tys. t r/r) właściwie zrekompensowały spadek popytu w Ukrainie.
Na wykresach 52 i 53 przedstawiono największych konsumentów autogazu w latach 2012 oraz 2022. W ciągu dekady odnotowano największy wzrost popytu w Algierii (+1,2 mln t) oraz w Kazachstanie (+1,4 mln t), jakkolwiek brak jest dokładnych danych o popycie w Kazachstanie w 2012 r.
Jednocześnie nastąpił znaczący spadek konsumpcji w sektorze autogazu w Korei Południowej z 4,3 mln ton w 2012 r do poziomu 2,6 mln ton w 2022 r. Łącznie popyt w ciągu dekady wzrósł w tym sektorze o 1,6 mln ton.
Należy zauważyć, że udział Europy w całości popytu w sektorze autogazu wyniósł 38%, a na jego wielkość miała wpływ sprzedaż przede wszystkim w Turcji, Polsce, Ukrainie i we Włoszech.
Warto też odnotować rozwój rynków autogazu w takich krajach jak Uzbekistan (240 tys. t, +20% r/r), Tadżykistan (358 tys. t), Peru (596 tys. t).
Według szacunków większość istniejących znaczących rynków z dużym wolumenem sprzedaży powinno utrzymać swój poziom sprzedaży z nawet nieznacznymi wzrostami. Polityka europejska będzie miała istotny wpływ na sytuację we Włoszech i Polsce. Rynek turecki to kwestie związane z wewnętrzną polityką fiskalna, a rozwój rynku ukraińskiego zależy od sytuacji związanej z wojna w tym kraju.
Jakkolwiek w Algierii obserwuje się odwrót od paliw kopalnych w sektorze komunalnym, to jednak popyt na LPG kierowany jest na sektor autogazu. Peru jest również uważane za obiecujący rynek dla autogazu, podobnie jak to ma miejsce w odniesieniu do Ekwadoru, gdzie LPG cieszy się zainteresowaniem w korporacjach taksówkowych.
Podobną do Polski strukturę sektorową obserwuje się na rynku tureckim, gdzie autogaz to 76,2% całości konsumpcji.
Istnieje bardzo duży potencjał wzrostu dla sektora autogazu na kontynencie afrykańskim. Prawdopodobnie
w najbliższym czasie statystyki światowe będą obejmować większą niż dotychczas liczbę rynków. Tylko w Kenii istnieje już ponad 10 stacji autogazu, zamontowano tam ponad 20 tys. instalacji do samochodów. Nigeria, Tanzania, Maroko, czy też Rwanda, RPA to kolejne kraje, w których istnieje duży potencjał rozwojowy.
W 2022 r. łączna ilość stacji napełniania spadła o 2 522 szt. w stosunku do 2021 r. oraz ilość pojazdów samochodowych z instalacją LPG o ponad milion sztuk. LPG można było zatankować w 79 031 punktach napełniania na świecie, a po drogach jeździło 27,4 mln szt. pojazdów z LPG.
W ciągu dekady 2012 - 2022 przybyło ponad 11,1 tys. szt. punktów napełniania, z czego najwięcej w Polsce (+1 886), Ukrainie (+1 278 ) oraz we Włoszech (+1 270). Jednocześnie spadła ilość takich punktów w Australii (- 1 303) oraz Niemczech (-386).
W stosunku do 2012 r. przybyło prawie 4,3 mln szt. pojazdów z LPG, do czego przyczyniły się przede wszystkim takie kraje jak Turcja (+ 1,3 mln szt.), Włochy (+1 mln szt.), Indie i Polska (po ok.0,8 mln szt.) oraz Kazachstan i Algieria (0,4 - 0,5,mln szt.). Największy spadek ilości samochodów z LPG nastąpił w Korei Południowej (- 514 tys. szt.).
Na wykresach 54 oraz 55 zaprezentowano kraje z największą ilością pojazdów samochodowych z instalacją LPG oraz największą ilością stacji autogazu. Na wykresie 56 przedstawiono udział procentowy wybranych krajów w łącznej światowej ilości samochodów zasilanych LPG. Turcja i Polska to dwa kraje, które niezmienne występują w czołówce wszelkich zestawień.
Niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o łączny ranking autogazowy jest Turcja. Biorąc pod uwagę dane światowe po drogach Turcji jeździ co szósty pojazd samochodowy z instalacją LPG, podczas gdy w przypadku Polski jest to co ósmy pojazd z LPG. Można też stwierdzić, że co ósma stacja jest zlokalizowana w Turcji, a co jedenasta w Polsce.
W tabeli XII przedstawiono porównawcze dane w wybranych krajach w odniesieniu do rocznej sprzedaży autogazu przez jedną stację oraz ilość rocznego spalania (zużycia) gazu przez jeden samochód. W tabeli uwzględniono również ile samochodów obsługiwała jedna statystyczna stacja w ciągu roku. Jest to założenie
czysto teoretyczne statystycznie, czyli ilość samochodów/ilość stacji.
Podobnie jak w latach ubiegłych, przy założeniu porównywalnych warunków kosztowych, najlepiej było mieć stację autogazu w Chinach, Algierii i Korei Południowej, gdzie roczna sprzedaż wyniosła odpowiednio 1 828, 1 666 oraz 1 289 ton gazu LPG. Największą ilość gazu spalał w ciągu roku jeden samochód w Chinach (5 287 kg), Meksyku (3 415) oraz w Kazachstanie i Algierii (ponad 2 000 kg).
Włochy, Polska oraz Turcja, a także częściowo Ukraina to kraje o zbliżonych wynikach jeśli chodzi o sprzedaż na jednej stacji, czy też spalanie przez jeden samochód. W Polsce jedna stacja sprzedawała w ciągu roku o 90 ton gazu mniej niż we Włoszech, ale tylko o 57 ton mniej niż w Turcji.
Średnioroczna sprzedaż w tych czterech krajach wyniosła około 288 ton gazu, a samochód spalał około 573 kg w ciągu roku. W ciągu miesiąca było to średnio 24 tony oraz 48 kg w odniesieniu do tych czterech państw łącznie.
Średnioroczna sprzedaż gazu na jednej stacji na świecie wyniosła 322 tony, a samochód spalał w ciągu roku 928 kg. Statystycznie jedna stacja w Polsce sprzedawała 20 ton w ciągu miesiąca, a jeden samochód zużywał miesięcznie około 46 kg gazu LPG w 2022 r.
Jak widać LPG stosowane jako paliwo silnikowe ma się bardzo dobrze także w ujęciu światowym, a Polska ma znaczący udział w globalnych statystach dotyczących tego paliwa. Nie oznacza to jednak, że kolejne działania mające na celu wzrost sektora samochodowych instalacji gazowych w Polsce jest bardzo potrzeby dla rozwoju całej branży. Możliwości ku temu rysują się dość optymistycznie, szczególnie w kontekście ograniczania emisji gazów cieplarnianych w transporcie i związanego z tym upowszechniania odnawialnych odmian LPG.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl