Na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) opublikowano komunikat, z którego wynika, że jego Biuro zwróciło się do Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury z pytaniem dlaczego pasami ruchu wyznaczonymi dla autobusów (tzw. buspasami) w Polsce mogą poruszać się samochody elektryczne a inne pojazdy napędzane paliwami niskoemisyjnymi z takiego przywileju korzystać nie mogą. Zdaniem skarżących jest to przejaw nierównego traktowania użytkowników pojazdów samochodowych.
Inne pojazdy napędzane paliwami niskoemisyjnymi to auta zasilane LPG, zatem sprawa dotyczy ponad 3 milionów kierowców.
Biuro RPO w piśmie do Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury zwraca właśnie uwagę, że przywilej poruszania się buspasami nie obejmuje np. użytkowników pojazdów z silnikami na autogaz, które uznawane są za niskoemisyjne, ponieważ są napędzane paliwami alternatywnymi w stosunku do klasycznych paliw silnikowych.
Definicję paliw alternatywnych wprowadza, wzorem przepisów europejskich, ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Paliwa alternatywne – energia elektryczna lub paliwa stanowiące substytut dla paliw pochodzących z ropy naftowej lub otrzymywanych w procesach jej przetwórstwa, w szczególności wodór, biopaliwa ciekłe, paliwa syntetyczne i parafinowe, sprężony gaz ziemny (CNG), w tym pochodzący z biometanu, skroplony gaz ziemny (LNG), w tym pochodzący z biometanu, lub gaz płynny (LPG).
Możliwość poruszania się pojazdami elektrycznymi pasami ruchu wyznaczonymi dla autobusów (tzw. buspasami) w Polsce wynika z art. 148a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, który mówi, że do 1 stycznia 2026 r. dopuszczone jest poruszanie się pojazdów elektrycznych oraz pojazdów napędzanych wodorem po pasach ruchu dla autobusów. Dodanie tego artykułu do ustawy – Prawo o ruchu drogowym wynika także z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w której wprowadzono ten rodzaj wsparcia z uwagi na pozytywne efekty jakie przynosi ono w wielu innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski w piśmie do Renaty Rychter, dyrektor departamentu w resorcie infrastruktury prosi o wskazanie argumentów za takim ukształtowaniem przywileju korzystania z buspasów i ustosunkowanie się do zarzutów, że unormowania art. 148a Prawa o ruchu drogowym prowadzą do nierównego traktowania właścicieli samochodów. Taki przywilej nie obejmuje np. użytkowników pojazdów z silnikami na autogaz, które uznawane są za niskoemisyjne.
Było by miło jeździć buspasami.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl