Kierowca auta LPG do BRPO
Obywatel skarży się na nierówne traktowanie właścicieli samochodów zasilanych paliwem gazowym w kontekście obowiązku corocznych badań technicznych
Obywatel zasygnalizował Rzecznikowi Praw Obywatelskich (RPO) problem nierównego traktowania właścicieli samochodów zasilanych paliwem gazowym w zakresie obowiązku przeprowadzenia badań technicznych nowych pojazdów.
Nie podlegają mu nowo rejestrowane auta, których badanie musi być przeprowadzone przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, ale zasada ta nie dotyczy m.in. pojazdów zasilanych gazem.
Zwraca on uwagę, że art. 81 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi, iż nowo rejestrowane auta nie podlegają obowiązkowi corocznych badań technicznych, gdyż ich badanie musi być przeprowadzone przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji. Zasada ta nie dotyczy jednak m.in. pojazdów zasilanych gazem.
W ocenie obywatela auto, w którym producent zamontował instalacje LPG, powinno być traktowane na równi z fabrycznie nowym pojazdem z silnikiem benzynowym czy dieslem i nie podlegać obowiązkowi corocznego badania.
W ocenie kierowcy auta LPG odmienne traktowanie właścicieli pojazdów z silnikami napędzanymi gazem, wyposażonych w fabryczną instalację LPG, w zakresie obowiązku okresowych badań technicznych, nie znajduje racjonalnego uzasadnienia. Skoro bowiem mamy do czynienia z pojazdem, w którym funkcjonuje instalacja LPG zamontowana przez producenta, to powinien być on traktowany na równi z fabrycznie nowym pojazdem wyposażonym w silnik benzynowy lub silnik diesla i nie podlegać obowiązkowi corocznego badania.
BRPO do MI
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich występuje w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski zwraca się do dyrektor Departamentu Transportu Drogowego MI Renaty Rychter o zbadanie problemu, ustosunkowanie do zarzutów obywatela oraz poinformowanie o stanowisku.
fot. BRPO Pismo z BRPO w sprawie badań technicznych samochodów zasilanych LPG
Ciekawy przypadek i pełna zgoda
Przecież wszystkie samochody LPG są homologowane. Zarówno samochody Dacia i Renault, które są fabrycznie homologowane na LPG jak i instalacje gazowe montowane w nowych oraz używanych samochodach na podstawie homologacji sposobu montażu lub na podstawie regulaminu 115. Wszystkie te przypadki regulują przepisy tej samej ustawy, na podstawie której są homologowane także pojazdy napędzane innymi paliwami. Dlaczego zatem auta LPG są dyskryminowane?