To temat wystąpienia podczas Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego 2024 (ELGC2024) w Lyonie, który miał przybliżyć zagadnienie przyszłości gazu płynnego widzianego z trzech perspektyw, globalnej, europejskiej i lokalnej (z punktu widzenia rynku włoskiego).
Globalną perspektywę przyszłości rynku gazu płynnego przybliżył Cinch Munson, Dyrektor Rozwoju Biznesu, ze Światowej Organizacji Gazu Płynnego (World Liquid Gas Association – WLGA).
Według przedstawionych danych, wielkość globalnego rynku gazu płynnego (dane za 2022 r.) wyrażała się liczbą 206 526 000 ton (z wyłączeniem rynku petrochemicznego). W liczbie tej 25 452 000 ton stanowił autogaz.
Zastosowanie gazu płynnego w transporcie stanowi zatem drugi co do wielkości segment w światowym rynku LPG. Udział autogazu w światowej konsumpcji gazu płynnego wynosi 12,3%.
Największy udział, blisko 3/4 (74,6%), w światowej konsumpcji LPG stanowi gaz płynny wykorzystywany w gospodarstwach domowych, 11,4% to LPG stosowane w przemyśle a 1,6% to gaz płynny znajdujący zastosowanie w rolnictwie.
W prezentacji WLGA podkreślono, że w ciągu ostatnich 10 lat konsumpcja LPG stosowanego jako paliwo silnikowe wzrosła w ujęciu światowym o 40%, co oczywiście przełożyło się na liczbę pojazdów napędzanych gazem płynnym, która jest oceniana na całym świecie na 28 000 000.
Za większość globalnej konsumpcji autogazu, która jak wyżej wspomniano wyniosła w 2022 r. 25 452 000 ton, odpowiada rynek europejski i euroazjatycki, na których skonsumowano w 2022 r. 15 059 000 ton tego paliwa. Oznacza to udział tych rynków w światowej konsumpcji autogazu na poziomie blisko 60% (59,2%).
Popularność autogazu na świecie wynika z jego relacji cenowej w stosunku do klasycznych paliw silnikowych, benzyny i oleju napędowego oraz potencjału tego paliwa w zakresie zmniejszania emisji szkodliwych składników spalin.
Przedstawiciel WLGA w swojej prezentacji ocenił, że dzięki zastosowaniu LPG w samochodach osiągnięto redukcję emisji dwutlenku węgla (CO2) w 2022 r. o 80 000 000 ton w skali globalnej w porównaniu do sytuacji gdyby były one użytkowane na benzynie. W Europie i Eurazji ograniczenie to jest szacowane na około 47 000 000 ton.
Okazuje się, że dekarbonizacja dzięki zastosowaniu gazu płynnego LPG ale także DME (eter dimetylowy) oraz odnawialnych wersji tych paliw jest możliwa do zrealizowania także w sektorach, w których jej przeprowadzenie jest bardzo trudne (np. transport ciężki, pojazdy stosowane w rolnictwie, transport wewnętrzny, w tym także stosowany w terminalach przeładunkowych).
W prezentacji podkreślono także, że rynek samochodowych instalacji gazowych jest cały czas wzbogacany o nowe rozwiązania, które pozwalają na bezproblemową konwersję praktycznie wszystkich samochodów, w tym także pojazdów wyposażonych w hybrydowy układ napędowy.
Co ciekawe, LPG jest wykorzystywane także w segmencie samochodów elektrycznych i jest wykorzystywane do wytwarzania energii elektrycznej niezbędnej do ładowania tych aut. Generatory zasilane LPG są stosowane zarówno w mobilnych jak i stacjonarnych punktach ładowania samochodów elektrycznych.
Europejską perspektywę przyszłości rynku gazu płynnego w odniesieniu jego zastosowania do napędu pojazdów na European Liquid Gas Congress 2024 (ELGC2024) w Lyonie przedstawił Jobst-Dietrich Diercks, Przewodniczący Niemieckiej Organizacji Gazu Płynnego (Deutscher Verband Flüssiggas – DVFG).
Przewodniczący DVFG już na wstępie stwierdził, że europejskie (unijne) prawodawstwo nie sprzyja rozwojowi rynku gazu płynnego i kładzie nacisk na rozwój elektromobilności, co paradoksalnie może być (i na niektórych rynkach już jest) powodem rozwoju rynku autogazu.
Jak wskazano w prezentacji samochody elektryczne są bardzo drogie i uzyskują opłacalność właściwie tylko w przypadku, gdy ich zakupy są wspomagane dopłatami.
Na tym tle na atrakcyjności zyskuje autogaz, który nie dość, że tańszy w stosunku do klasycznych paliw silnikowych (średnio w Europie jest 40-60% tańszy od benzyny) to jeszcze jest traktowany jako paliwo niskoemisyjne (nie w Polsce) z wszystkimi korzyściami z tego faktu wynikającymi (np. możliwością wjazdu do stref czystego transportu).
Z tych powodów sprzedaż autogazu na Starym Kontynencie wzrosła w ostatnim czasie średnio o 5%. We Francji sprzedaż LPG jako paliwa silnikowego wzrosła o 70% a w Hiszpanii o 25%.
W podsumowaniu reprezentant DVFG potwierdził, że LPG stosowane jako paliwo silnikowe może mieć w Europie świetlaną przyszłość, a rynek tego paliwa jest bardzo silny i wykazuje duży potencjał rozwoju, co potwierdzają powyższe liczby.
Siła autogazu oraz powolny rozwój elektromobilności, która prawdopodobnie nie będzie w stanie osiągnąć postawionych przed nią udziałów rynkowych stanowi wielką szansę na rozwój rynku autogazu.
Autogaz cały czas pozostaje bardzo ważnym paliwem alternatywnym i z powodzeniem może znaleźć swoje miejsce w zielonej transformacji w Europie, tym bardziej, że samochodowe instalacje gazowe są dojrzałymi i dopracowanymi rozwiązaniami pozwalającymi na zasilanie autogazem praktycznie wszystkich pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe. Jest to niezwykle istotne w kontekście upowszechniania odnawialnych odmian LPG i pokrewnego paliwa jakim jest DME, co w jeszcze większym stopniu może umocnić pozycję branży autogazu na wielu rynkach.
Perspektywę krajową z punktu widzenia Włoch przybliżył Filippo De Cecco, Technical Manager z ASSOGASLIQUIDI, włoskiego stowarzyszenia firm zajmujących się gazem skroplonym.
Filippo De Cecco rozpoczął swoje wystąpienie od przedstawienia sytuacji autogazu na rynku włoskim.
LPG wykorzystywane jako paliwo silnikowe stanowi we Włoszech około 50% całkowitego zużycia LPG, a sprzedaż autogazu odbywa się w oparciu o infrastrukturę liczącą ponad 4 500 stacji paliw, na których jest oferowane to paliwo.
Przedstawiciel ASSOGASLIQUIDI podkreślił, że flota pojazdów zasilanych LPG we Włoszech praktycznie podwoiła się w ciągu ostatnich 15 lat. Na przedstawionych wykresach widać jak zmieniała się struktura rynku samochodowych instalacji gazowych we Włoszech w okresie od roku 2000 do 2023. Widać, że sukcesywnie rośnie liczba kupowanych nowych samochodów z fabrycznymi instalacjami gazowych a liczba konwersji już użytkowanych pojazdów cały czas maleje.
Rynek włoski jest także rynkiem, na którym co jakiś czas pojawiają się dopłaty do samochodów zasilanych LPG. Najczęściej dotyczyły one samochodów nowych z instalacjami fabrycznymi. W bieżącym (2024 r.) system zachęt obejmuje także konwersje już użytkowanych pojazdów. Od czerwca do grudnia 2024 r. na dopłaty do samochodów LPG ma być przeznaczona kwota 7 000 000 euro, co pozwoli na konwersję na zasilanie LPG ponad 20 000 samochodów. W przybliżeniu stanowić to będzie około połowę wszystkich konwersji na zasilanie LPG wykonanych w 2023 r.
Wszyscy przedstawiciele branży autogazu podkreślają, że przyszłością tego sektora jest upowszechnienie odnawialnych odmian LPG i DME (eteru dimetylowego – paliwa o bardzo podobnych właściwościach do LPG), których zastosowanie w samochodach, według wielu specjalistów, powoduje mniejszy ślad węglowy nawet w porównaniu z samochodami elektrycznymi.
Przyszłość autogazu w perspektywie europejskiej rysuje się zatem dość optymistycznie. Trzeba mieć jednak nadzieję, że nasi rządzący nie będą mieli więcej pomysłów typu wprowadzenie dopłat do UŻYWANYCH samochodów elektrycznych, bo takie rozwiązania oprócz destrukcji branży autogazu nie służą niczemu ale chyba nie można powiedzieć, że nie służą nikomu.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl