19 czerwca 2024 r., czyli w drugim dniu Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego (European Liquid Gas Congress 2024 #ELGC2024), który odbył się w Lyonie we Francji w dniach 18-20 czerwca 2024 r., w jednym z paneli dyskutowano o dostępie do tańszych i czystszych paliw, który jest jednym z kluczowych aspektów branych pod uwagę przez konsumentów przy wyborze samochodów napędzanych alternatywnymi nośnikami energii. Nabiera to szczególnego znaczenia w kontekście zbliżającego się końca spalinowej motoryzacji, który rządzący planują nam zafundować w 2035 r.
Pomijając absurdalność odgórnego sterowania rozwojem rynku motoryzacyjnego, bo to temat na inną dyskusję, wydaje się, że w całym tym narzucanym odgórnie "porządku" europejskim, swoje bardzo ważne miejsce może odnaleźć autogaz. Szczególnie w odnawialnej odmianie stanowi on znakomitą alternatywę dla "elektrycznej motoryzacji".
I właśnie o autogazie i polskim rynku pojazdów zasilanych tym paliwem mówiła w Lyonie Katarzyna Rutkowska. W panelu, oprócz Pani Katarzyny uczestniczyli także Angelique Berden z Westport Fuel Systems, David Kling z Antargaz i Eglantine Borel z Borel Système Gaz Carburants.
Dyskusję moderowała Angelique Berden.
Swoje wystąpienie Pani Katarzyna rozpoczęła od krótkiego przedstawienia swoich związków (prywatnych i służbowych) z branżą autogazu.
Od prawie 20 lat jeżdżę samochodem skonwertowanym na gaz, ostatnio hybrydą i bardzo sobie cenię takie połączenie paliw: benzyny, LPG i prądu elektrycznego. Mając "3 zbiorniki paliwa", rzadziej jeżdżę na stację benzynową.
Od 17 lat pracuję dla AC SA, firmy z branży motoryzacyjnej, która jest wiodącym w Polsce oraz ważnym światowym graczem (eksport do ponad 50 krajów świata), wynalazcą i producentem kompletnych zaawansowanych instalacji autogaz LPG i CNG pod marką STAG (do silników benzynowych i Diesla). Na całym świecie jest ponad 7 milionów samochodów z instalacją STAG, co powoduje, że mamy duży udział w rynku, który szacujemy na około połowę rynku krajowego i 15-20% na rynku światowym (w gronie największych światowych producentów instalacji autogaz).
Byłam prezesem tej firmy przez ponad 11 lat. Byłam odpowiedzialna za wejście spółki AC SA na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Obecnie jestem wiceprezesem i mam więcej czasu na angażowanie się w popularyzację autogazu, ekonomicznego, ekologicznego, powszechnie dostępnego i bezpiecznego paliwa.
Zajmuję się tym m. in. w ramach prac w Polskiej Organizacji gazu Płynnego, jako Przewodnicząca Komisji ds. Autogazu i członek Prezydium tej organizacji.Katarzyna Rutkowska, Wiceprezes Zarządu AC SA, członkini Prezydium i Przewodnicząca Komisji ds. Autogazu Polskiej Organizacji Gazu Płynnego
Po krótkim wstępie Pani Katarzyny, Angelique Berden z Westport Fuel Systems pytała reprezentantkę Polski o szczegóły związane z polskim rynkiem samochodów zasilanych LPG
Angelique Berden.: Kim są odbiorcy autogazu na polskim rynku?
Katarzyna Rutkowska.: Na rynku polskim najsilniejszym segmentem jest aftermarket, czyli montaż instalacji gazowych w samochodach używanych.
Klientami, którzy decydują się na montaż samochodowych instalacji gazowych są osoby poszukujące oszczędności i intensywnie korzystające z samochodu. Zatem pierwszym czynnikiem, który decyduje o konwersji auta na LPG jest ekonomia. Temat ekologii powoli się pojawia, ale nie jest to podstawowy argument, który determinuje decyzję o montażu instalacji gazowej w aucie na polskim rynku.
Dotacje dla LPG, np. we Włoszech powodują, że konsumenci kupują auta LPG z czysto ekonomicznych względów (bez wiedzy na temat zalet LPG). Polski rynek jest pozbawiony takich rozwiązań i dlatego rozwija się bardzo wolno. Osoby decydujące się na montaż instalacji LPG z reguły mają wcześniejsze pozytywne doświadczenia z autogazem i zmieniając kolejne auta także decydują się na montaż instalacji. Przekazują swoje doświadczenia bliskim i znajomym, którzy także są potencjalnymi klientami branży autogazu.
Naszymi klientami są zatem głównie osoby kupujące samochody używane na rynku wtórnym na własny użytek, szczególnie te, które posiadały już samochód na gaz, ich znajomi i rodzina, którzy są mieszkańcami średnich i mniejszych miast.
Na dostosowanie samochodów do zasilania LPG decydują się także właściciele flot samochodowych przeznaczonych m. in. dla przedstawicieli handlowych czy taksówkarzy. W Polsce nadal niewielki odsetek osób kupuje nowe samochody z instalacją gazową, co zasadniczo odróżnia nasz rynek autogazu od np. rynku francuskiego czy włoskiego.
Co Twoja firma robi, by do dotrzeć do klientów i dlaczego są to akurat takie działania? Czy są to działania specyficzne dla Polski? Na jakich aspektach Twoja firma skupia się w kontaktach z konsumentami autogazu?
Muszę zacząć od małego wprowadzenia, które pozwoli na zrozumienie naszych działań mających na celu dotarcie do klientów.
Polska to wyjątkowy kraj, w którym LPG cieszy się dużą popularnością na rynku wtórnym. Mamy ponad 3 miliony samochodów zasilanych LPG, co stanowi blisko 14% wszystkich samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce. W Unii Europejskiej polski sektor autogazu jest niekwestionowanym liderem pod względem liczby samochodów napędzanych autogazem, liczby stacji tankowania tego paliwa i wielkości zużycia LPG stosowanego jako paliwo silnikowe.
Rynek autogazu jest rozwijany w Polsce bez wsparcia władz, wyłącznie w oparciu o rachunek ekonomiczny i dopracowaną na przestrzeni ponad 30 lat rozwoju technologię konwersji samochodów. Mamy na rynku wiele podmiotów (producentów i importerów), którzy dostarczają gazowe układy paliwowe, później montowane w sieci wyspecjalizowanych warsztatów w oparciu o krajowe przepisy homologacyjne.
Jest to możliwe dzięki temu, że jazda na autogazie jest w Polsce bardzo opłacalna. Autogaz jest średnio 2 razy tańszy od benzyny, co oznacza, że montaż instalacji gazowej w samochodzie i związany z tym wydatek, przy obecnych cenach paliw, zwraca się już po kilku miesiącach.
Dobra relacja cenowa autogazu w stosunku do innych paliw silnikowych powoduje, że autogaz jest dominującym segmentem polskiego rynku LPG. Jego udział w całkowitym zużyciu LPG w Polsce wynosi 76%. Taki wskaźnik zanotowano w 2023 roku i jego wartość utrzymuje się w tych granicach (około 3/4), od wielu lat.
Taka ilość autogazu (1 890 tys. ton w 2023 r.) wymaga odpowiedniej sieci dystrybucji tego paliwa. Na koniec 2023 r. w jej skład wchodziło 7 370 stacji tankowania, z czego 10% stanowiły obiekty oferujące wyłącznie autogaz. Oznacza to, że większość rynku (90%) jest obsługiwana przez nowoczesne stacje sieciowe. Jest to zgodne z preferencjami klientów, którzy od stacji tankowania oczekują obecnie znacznie więcej niż tylko zakupu paliwa.
Biorąc pod uwagę takie uwarunkowania i to co wcześniej mówiłam o rynku autogazu w Polsce, nasze działania w kontaktach z klientami skupiają się na na dwóch płaszczyznach. Jedna to oszczędności związane z użytkowaniem auta zasilanego autogazem a druga ma na celu promowanie ekologicznych właściwości autogazu.
W komunikacji z kierowcami korzystającymi już z LPG stawiamy przede wszystkim na obsługę posprzedażną, która jest realizowana w sieci autoryzowanych warsztatów. Ważnym aspektem w tym elemencie komunikacji z użytkownikami aut LPG jest także ogólnokrajowa gwarancja, którą oferujemy. Oznacza to, że jej realizacja jest możliwa nie tylko w warsztacie, który dokonał montażu, lecz także w każdym innym serwisie na terenie Polski, który działa w naszej sieci.
Wiele wysiłku wkładamy także w komunikację z kierowcami, którzy nie są jeszcze "konsumentami autogazu", chcemy przełamywać stereotypy i bariery, które powielane wielokrotnie, cały czas funkcjonują w polskim społeczeństwie. Dlatego na różne sposoby staramy się te nieprzychylne opinie odkłamywać.
W tym aspekcie bardzo ważne jest budowanie świadomości na temat autogazu i samochodowych instalacji gazowych wśród mechaników, którzy są często postrzegani jako autorytety w zakresie techniki motoryzacyjnej i mogą zniechęcać lub zachęcać do stosowania paliw alternatywnych.
Dlatego bardzo ważne jest uświadamianie tego środowiska i przekazywanie im rzetelnej wiedzy na temat autogazu.
Podsumowując można powiedzieć, że rynek autogazu jest w Polsce rynkiem stabilnym, a jego perspektywy są dość optymistyczne. Nie ukrywam jednak, że wsparcie rządu, nawet niewielkie nadałoby impuls rozwojowy naszej branży.
Czy na przestrzeni lat widzisz jakieś zmiany w potrzebach konsumentów?
Cechą charakterystyczną klientów autogazu w Polsce jest to, że dla nich w dalszym ciągu najważniejsza jest cena, a największą motywacją do montażu instalacji jest obniżenie kosztów użytkowania auta związanych z paliwem. Dlatego w naszej komunikacji jest to nadal wiodące przesłanie.
Z drugiej jednak strony, nasi klienci coraz większą wagę przywiązują do jakości, poziomu obsługi i serwisu, także gwarancyjnego – i jest to trend, który dotyczy chyba wszystkich rynków. Jako największy producent w Polsce gwarantujemy naszym klientom bardzo wysoki poziom obsługi. Jakość naszych produktów, ogólnokrajowa gwarancja, sieć warsztatów w Polsce, a także w kilku krajach Europy stawia nas na bardzo dobrej pozycji w tym względzie.
Kolejnym zauważalnym trendem, co jest znakomicie widoczne w badaniach jest rosnące znaczenie ekologii. To drugi czynnik wskazywany jako motywacja do montażu instalacji LPG. Gdyby udało się nieco odwrócić kierunki polityki europejskiej w zakresie paliw samochodowych, obszar ten z pewnością zyskałby na znaczeniu.
Podobnie jak w przypadku naszych produktów, ich obsługi posprzedażnej, konsumenci autogazu mają znacznie większe oczekiwania w stosunku do stacji tankowania. Z tego właśnie względu, pomimo, że jeszcze całkiem niedawno w Polsce bardzo popularne były stacje oferujące wyłącznie autogaz, obecnie są to głównie wygodne stacje sieciowe z pełną infrastrukturą. To także duża zmiana wskazująca, że oprócz oszczędności, kierowcy liczą także na inne pozytywne aspekty użytkowania auta zasilanego autogazem.
Co Twoim zdaniem powinna zrobić branża LPG, aby potencjalni konsumenci byli bardziej świadomi korzyści płynących z jazdy na autogazie? Zwłaszcza w obliczu zakazu używania silników spalinowych od 2035 roku.
Branża LPG potrzebuje edukacji poprzez rzetelną informację i skutecznie prowadzonego lobbingu. Niestety w Polsce nigdy nie było dotacji do konwersji samochodów na gaz, rynek rozwinął się sam, zwłaszcza dzięki skutecznym przedsiębiorcom działającym w tej branży, dobrej cenie LPG, jego dostępności i technologii zasilania silników autogazem, która nadąża za szybko zmieniającym się rynkiem motoryzacyjnym, szczególnie w zakresie silników i stosowanych w nich benzynowych układów zasilania. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet niewielkie dotacje (tak jak odbywa się to w innych krajach) byłyby pomocne w rozwoju rynku polskiego, który obecnie można uznać za stabilny.
Mamy w planach na początek bezkosztowe rozwiązanie dla władz – by samochody hybrydowe zasilane LPG otrzymały bonus w postaci możliwości poruszania się po buspasach. Nie sądzę, że uda się takie udogodnienie wywalczyć dla wszystkich aut z LPG, bo jest ich w Polsce bardzo dużo, ale można zacząć od hybryd.
Bardzo pomocne okazuje się także istnienie w Polsce serwisu internetowego, który od kilkunastu lat wspiera swoim działaniem branżę autogazu. Jest to wyspecjalizowana, opiniotwórcza platforma internetowa gazeo.pl. Jej działanie edukacyjne i informacyjne jest bardzo użyteczne dla całego polskiego sektora związanego z samochodowymi instalacjami gazowymi.
Oprócz wiedzy dostępnej w internecie, edukacja musi być prowadzona także w placówkach szkolnych. Mam na myśli głównie średnie szkoły zawodowe, bo tak jak wcześniej wspomniałam mechanicy są liderami w kreowaniu opinii na temat LPG, czyli im bardziej będą świadomi w zakresie zalet autogazu i będą mieli więcej doświadczeń z instalacjami autogaz, tym lepiej będą się wypowiadać na jego temat.
Z pewnością ważne są także preferencje w postaci wpisania możliwości wjazdu samochodów LPG do Stref Czystego Transportu oraz popularyzacja odnawialnej odmiany autogazu oraz wiedzy z nim związanej.
Trzeba też zaznaczyć, że celem Unii Europejskiej nie jest elektryfikacja samochodów, ale taka zmiana by auta zanieczyszczały środowisko w jak najmniejszym stopniu. Nie ma więc jednej, dogmatycznej drogi do tego celu.
Wychodząc z takiego rozumowania rozsądniej byłoby zaoferować konsumentom, kierowcom, kilka rozwiązań. A jednym z nich jest powszechnie dostępne LPG – zwłaszcza w krajach mniej zamożnych, w których kierowcy muszą wydawać większą część swoich dochodów na użytkowanie aut niż w innych państwach, które mają już pewien etap początkowego rozwoju za sobą.
LPG może być także świetnym rozwiązaniem dla transportu ciężkiego. Mam tutaj na myśli układy jednoczesnego zasilania silników Diesla olejem napędowym i LPG, czy też stosowanie wyłącznie LPG do zasilania silników w samochodach heavy duty. Takie układy zasilania w autach ciężkich w znacznym stopniu ograniczają emisję szkodliwych składników spalin. Wydaje się, że w przewozach towarów samochody elektryczne jeszcze długo nie będą rozwiązaniem powszechnie stosowanym. Natomiast LPG stanowiłoby szybką i stosunkowo tanią alternatywę dla dieslowskich jednostek napędowych, które nie znikną nagle z dróg, a których spaliny są szczególnie szkodliwe dla zdrowia.
Przystępność cenowa i czystość autogazu to kluczowe czynniki dla konsumentów poszukujących zrównoważonych alternatyw transportowych. Należy podkreślać potrzebę uznania przez decydentów wymiernych korzyści płynących z autogazu, szczególnie w zakresie zmniejszania zanieczyszczenia powietrza w miastach europejskich.
Czy chciałabyś coś dodać?
LPG stosowane jako paliwo silnikowe, zwłaszcza w swojej odnawialnej odmianie jest efektywnym, ekonomicznym, ekologicznym, bezpiecznym i dostępnym paliwem przyszłości. Jego propagowanie z pewnością mogą wspomóc kampanie społeczne, które są planowane przez organizację, w której działam, czyli POGP (Polską Organizację Gazu Płynnego). W najbliższych miesiącach mamy zamiar takie kampanie skutecznie prowadzić.
Poza tym przedstawiciele branży muszą skutecznie lobbować w instytucjach krajowych i europejskich na rzecz LPG jako jednej z dróg prowadzących do unijnego celu, jakim jest ochrona klimatu.
I na koniec chciałabym zaprosić za rok na Europejski Kongres Gazu Płynnego do Polski, gdzie można będzie na własne oczy zobaczyć jak funkcjonuje największy w Unii Europejskiej rynek autogazu.
I tak właśnie wyglądało wystąpienie przedstawicielki polskiego sektora autogazu na najważniejszym europejskim wydarzeniu branży LPG w Europie, czyli na Europejskim Kongresie Gazu Płynnego, którego organizatorem jest branżowa organizacja europejska, czyli Liquid Gas Europe a partnerem medialnym jest portal gazeo.pl.
Pani Katarzyno, życzymy powodzenia w dalszych działaniach związanych z promowaniem idei jazdy na LPG, która paradoksalnie może być bardzo dobrą alternatywą dla elektrycznych produktów przemysłu motoryzacyjnego.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl