Dzięki POGP
Treść tego listu podpisanego wspólnie przez Liquid Gas Europe, Advanced Biofuels Coalition, Methanol Institute, ePure, CLEPA, FEDIOL, EBB, Fuels Europe, NGVA, FETSA, Sustainable Fuels, CO2 Value Europe i Copa Cogeca, została udostępniona członkom Liquid Gas Europe przez Ewę Abramiuk-Lete, która od maja 2021 r. jest dyrektorem generalnym tej organizacji.
Jednym z członków Liquid Gas Europe jest także Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP).
Pełna treść listu Liquid Gas Europe do do prezydenta Francji Emmanuela Macrona
Szanowny Panie Prezydencie,
Unia Europejska postanowiła osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. To godny pochwały
cel, który z całego serca popieramy. Zostanie on osiągnięty tylko dzięki wspólnym wysiłkom obywateli, środowiska akademickiego, przemysłu i wszystkich uczestników różnych energetycznych łańcuchów wartości.
Sektor transportu w Europie odpowiada za 27% całkowitej emisji CO2 w UE, a sam transport drogowy to prawie 19% emisji. Szybkie osiągnięcie neutralności klimatycznej to ogromne wyzwanie, które w tym sektorze będzie wymagać wspólnych wysiłków wszystkich zainteresowanych stron.
Na obecnym etapie propozycje Komisji Europejskiej wydają się uwzględniać wyłącznie elektryfikację jako technologię osiągania neutralności klimatycznej w transporcie drogowym, pomimo różnic w wielkości nisko- i zeroemisyjnej produkcji energii elektrycznej oraz wielkości infrastruktury do ładowania pomiędzy państwami członkowskimi i geopolitycznej niepewności, zwłaszcza w dostępności surowców.
Podobnie jak Francja, Komisja Europejska wspiera ambitną strategię rozwoju wodoru jako alternatywnej technologii, ale, co zaskakujące, ignoruje jakikolwiek znaczący wkład energii odnawialnej i paliw niskoemisyjnych w dekarbonizacji transportu drogowego.
Silnik spalinowy (Internal Combustion Engine - ICE) w połączeniu z paliwami niskoemisyjnymi jest niezbędnym uzupełnieniem dla elektryfikacji transportu drogowego. Uważamy, że trzeba należycie rozważyć istniejące rozwiązania i zadać kluczowe w tej kwestii pytania.
Dlaczego UE nie uwzględnia w swoim podejściu politycznym wkładu odnawialnych i niskoemisyjnych paliw dla osiągnięcia neutralności klimatycznej?
Biopaliwa produkowane wyłącznie ze zrównoważonych źródeł lub e-paliwa produkowane z niskoemisyjnej energii i pochodzącego z recyklingu CO2 stanowią alternatywę stosowaną w wydajnym samochodzie spalinowym, zapewniające osiągi w zakresie redukcji emisji CO2, co najmniej równoważne samochodom elektrycznym ładowanym energią ze źródeł odnawialnych.
Dlaczego UE nie bierze pod uwagę ponad 300 milionów istniejących pojazdów z silnikami spalinowymi w celu przyspieszenia dekarbonizacji transportu drogowego i zapobiegania potencjalnej niepewności społecznej w wielu państwach członkowskich?
Paliwa te pozwolą na natychmiastowy wkład w redukcję emisji CO2 z pojazdów, przyspieszając w ten sposób potencjał redukcji emisji w porównaniu do redukcji oczekiwanej od stopniowego odnawiania floty pojazdów.
Dlaczego UE miałaby ryzykować utratę 500 000 miejsc pracy w europejskim motoryzacyjnym łańcuchu wartości, poprzez zakaz używania silników spalinowych, zamiast stopniowego wycofywania paliw kopalnych i zastępowania ich je poprzez wykorzystanie odnawialnych i niskoemisyjnych paliw we wszystkich rodzajach transportu?
Silnik spalinowy, tym bardziej w hybrydowym układzie napędowym jest niezbędnym uzupełnieniem elektryfikacji transportu drogowego i jego przyszłością, uwarunkowaną wykorzystaniem paliw odnawialnych i niskoemisyjnych. Będzie on strategicznie opłacalny w dłuższej perspektywie. Produkcja i stosowanie w pojazdach silników o spalaniu wewnętrznym to tylko część szeroko pojętego przemysłu motoryzacyjnego, odpowiedzialnego za dużą część zatrudnienia w UE. Najnowsze silniki spełniają najbardziej rygorystyczne normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Testy emisji w rzeczywistych warunkach jazdy przeprowadzone z wykorzystaniem paliw odnawialnych i niskoemisyjnych pokazują, że emisje te są znacznie poniżej wartości dopuszczalnych ustalonych przez UE.
Dlaczego UE miałaby zrezygnować z wiodącej pozycji technologicznej i przemysłowej w zakresie silników spalinowych z korzyścią dla innych regionów, takich jak Chiny?
Sygnatariusze tego listu są zaniepokojeni, ponieważ reprezentują miliony miejsc pracy w UE i Francji w szerszym motoryzacyjnym łańcuchu wartości, w szczególności producentów samochodów, dostawców i przedstawicieli wszystkich działalności związanych z transportem drogowym.
Dlaczego wymagamy długoterminowej przewidywalności regulacyjnej w celu włączenia i wykorzystania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w miksie energetycznym dla transportu?
Zwiększenie produkcji paliw odnawialnych i niskoemisyjnych będzie wymagało ogromnych inwestycji.
Przemysł potrzebuje strategicznych współzależności i spójnej polityki sięgającej głębiej niż to, co proponuje dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED), która dotychczas skupiała się głównie na transporcie drogowym. Teraz strategia dla transportu drogowego kieruje się wyłącznie polityką Komisji dotyczącą emisji CO2 w pojazdach (w formule "tank to wheel"), która z założenia nie jest w stanie rozpoznać emisji w zależności od rodzaju paliwa (kopalne czy odnawialne) .
Dlaczego uczestnicy łańcucha wartości w transporcie drogowym pilnie zalecają wprowadzenie metodologii do rozliczania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w normach emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i użytkowych?
Odwracanie się od dotychczasowych sukcesów polityki paliw odnawialnych w transporcie drogowym nie jest rozsądne. Dostrzegamy znaczącą rolę takich paliw w transporcie drogowym w skali średnioterminowej i ich komplementarność w stosunku do kluczowych technologii elektrycznych, a także zastosowania wodoru. Tylko takie podejście poprowadzi Europę do sukcesu.
Ten program, z natury dobrowolny, pozwala producentom motoryzacyjnym sprzedawać pojazdy nawet takie jak hybrydy po 2035 r., przy jednoczesnym zagwarantowaniu neutralności klimatycznej. Ponadto klienci skorzystaliby z szerszej gamy neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i przystępnych cenowo opcji mobilności.
Pod Prezydencją Francji w Unii Europejskiej i dzięki Twoim osobistym przywództwie istnieje idealna możliwość wezwania do otwartej i uczciwej debaty na temat zasadniczej roli paliw odnawialnych i niskoemisyjnych, w szczególności w transporcie drogowym, aby opracować strategię, która będzie wpasowana w ramy polityczne i legislacyjne oraz pozwoli na stworzenie wiodącego rynku niezbędnego do mobilizacji koniecznych inwestycji. Chcemy także odrzucenia każdej formy zakazu lub wyłączności technologii, a zamiast tego mobilizacji wszystkich istniejących technologii w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku.
Ufamy, że francuska prezydencja w Unii Europejskiej będzie instrumentem w osiąganiu politycznego postępu w tej sprawie. Pozostajemy do Państwa dyspozycji i Państwa usług, aby rozwijać europejską strategię na rzecz paliw odnawialnych i niskoemisyjnych.
Z poważaniem,
W imieniu wszystkich sygnatariuszy,
John Cooper
Dyrektor generalny
Liquid Gas Europe