Treść tego listu podpisanego wspólnie przez Liquid Gas Europe, Advanced Biofuels Coalition, Methanol Institute, ePure, CLEPA, FEDIOL, EBB, Fuels Europe, NGVA, FETSA, Sustainable Fuels, CO2 Value Europe i Copa Cogeca, została udostępniona członkom Liquid Gas Europe przez Ewę Abramiuk-Lete, która od maja 2021 r. jest dyrektorem generalnym tej organizacji.
Jednym z członków Liquid Gas Europe jest także Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP).
Szanowny Panie Prezydencie,
Unia Europejska postanowiła osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. To godny pochwały
cel, który z całego serca popieramy. Zostanie on osiągnięty tylko dzięki wspólnym wysiłkom obywateli, środowiska akademickiego, przemysłu i wszystkich uczestników różnych energetycznych łańcuchów wartości.
Sektor transportu w Europie odpowiada za 27% całkowitej emisji CO2 w UE, a sam transport drogowy to prawie 19% emisji. Szybkie osiągnięcie neutralności klimatycznej to ogromne wyzwanie, które w tym sektorze będzie wymagać wspólnych wysiłków wszystkich zainteresowanych stron.
Na obecnym etapie propozycje Komisji Europejskiej wydają się uwzględniać wyłącznie elektryfikację jako technologię osiągania neutralności klimatycznej w transporcie drogowym, pomimo różnic w wielkości nisko- i zeroemisyjnej produkcji energii elektrycznej oraz wielkości infrastruktury do ładowania pomiędzy państwami członkowskimi i geopolitycznej niepewności, zwłaszcza w dostępności surowców.
Podobnie jak Francja, Komisja Europejska wspiera ambitną strategię rozwoju wodoru jako alternatywnej technologii, ale, co zaskakujące, ignoruje jakikolwiek znaczący wkład energii odnawialnej i paliw niskoemisyjnych w dekarbonizacji transportu drogowego.
Silnik spalinowy (Internal Combustion Engine - ICE) w połączeniu z paliwami niskoemisyjnymi jest niezbędnym uzupełnieniem dla elektryfikacji transportu drogowego. Uważamy, że trzeba należycie rozważyć istniejące rozwiązania i zadać kluczowe w tej kwestii pytania.
Dlaczego UE nie uwzględnia w swoim podejściu politycznym wkładu odnawialnych i niskoemisyjnych paliw dla osiągnięcia neutralności klimatycznej?
Biopaliwa produkowane wyłącznie ze zrównoważonych źródeł lub e-paliwa produkowane z niskoemisyjnej energii i pochodzącego z recyklingu CO2 stanowią alternatywę stosowaną w wydajnym samochodzie spalinowym, zapewniające osiągi w zakresie redukcji emisji CO2, co najmniej równoważne samochodom elektrycznym ładowanym energią ze źródeł odnawialnych.
Dlaczego UE nie bierze pod uwagę ponad 300 milionów istniejących pojazdów z silnikami spalinowymi w celu przyspieszenia dekarbonizacji transportu drogowego i zapobiegania potencjalnej niepewności społecznej w wielu państwach członkowskich?
Paliwa te pozwolą na natychmiastowy wkład w redukcję emisji CO2 z pojazdów, przyspieszając w ten sposób potencjał redukcji emisji w porównaniu do redukcji oczekiwanej od stopniowego odnawiania floty pojazdów.
Dlaczego UE miałaby ryzykować utratę 500 000 miejsc pracy w europejskim motoryzacyjnym łańcuchu wartości, poprzez zakaz używania silników spalinowych, zamiast stopniowego wycofywania paliw kopalnych i zastępowania ich je poprzez wykorzystanie odnawialnych i niskoemisyjnych paliw we wszystkich rodzajach transportu?
Silnik spalinowy, tym bardziej w hybrydowym układzie napędowym jest niezbędnym uzupełnieniem elektryfikacji transportu drogowego i jego przyszłością, uwarunkowaną wykorzystaniem paliw odnawialnych i niskoemisyjnych. Będzie on strategicznie opłacalny w dłuższej perspektywie. Produkcja i stosowanie w pojazdach silników o spalaniu wewnętrznym to tylko część szeroko pojętego przemysłu motoryzacyjnego, odpowiedzialnego za dużą część zatrudnienia w UE. Najnowsze silniki spełniają najbardziej rygorystyczne normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Testy emisji w rzeczywistych warunkach jazdy przeprowadzone z wykorzystaniem paliw odnawialnych i niskoemisyjnych pokazują, że emisje te są znacznie poniżej wartości dopuszczalnych ustalonych przez UE.
Dlaczego UE miałaby zrezygnować z wiodącej pozycji technologicznej i przemysłowej w zakresie silników spalinowych z korzyścią dla innych regionów, takich jak Chiny?
Sygnatariusze tego listu są zaniepokojeni, ponieważ reprezentują miliony miejsc pracy w UE i Francji w szerszym motoryzacyjnym łańcuchu wartości, w szczególności producentów samochodów, dostawców i przedstawicieli wszystkich działalności związanych z transportem drogowym.
Dlaczego wymagamy długoterminowej przewidywalności regulacyjnej w celu włączenia i wykorzystania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w miksie energetycznym dla transportu?
Zwiększenie produkcji paliw odnawialnych i niskoemisyjnych będzie wymagało ogromnych inwestycji.
Przemysł potrzebuje strategicznych współzależności i spójnej polityki sięgającej głębiej niż to, co proponuje dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED), która dotychczas skupiała się głównie na transporcie drogowym. Teraz strategia dla transportu drogowego kieruje się wyłącznie polityką Komisji dotyczącą emisji CO2 w pojazdach (w formule "tank to wheel"), która z założenia nie jest w stanie rozpoznać emisji w zależności od rodzaju paliwa (kopalne czy odnawialne) .
Dlaczego uczestnicy łańcucha wartości w transporcie drogowym pilnie zalecają wprowadzenie metodologii do rozliczania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w normach emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i użytkowych?
Odwracanie się od dotychczasowych sukcesów polityki paliw odnawialnych w transporcie drogowym nie jest rozsądne. Dostrzegamy znaczącą rolę takich paliw w transporcie drogowym w skali średnioterminowej i ich komplementarność w stosunku do kluczowych technologii elektrycznych, a także zastosowania wodoru. Tylko takie podejście poprowadzi Europę do sukcesu.
Ten program, z natury dobrowolny, pozwala producentom motoryzacyjnym sprzedawać pojazdy nawet takie jak hybrydy po 2035 r., przy jednoczesnym zagwarantowaniu neutralności klimatycznej. Ponadto klienci skorzystaliby z szerszej gamy neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla i przystępnych cenowo opcji mobilności.
Pod Prezydencją Francji w Unii Europejskiej i dzięki Twoim osobistym przywództwie istnieje idealna możliwość wezwania do otwartej i uczciwej debaty na temat zasadniczej roli paliw odnawialnych i niskoemisyjnych, w szczególności w transporcie drogowym, aby opracować strategię, która będzie wpasowana w ramy polityczne i legislacyjne oraz pozwoli na stworzenie wiodącego rynku niezbędnego do mobilizacji koniecznych inwestycji. Chcemy także odrzucenia każdej formy zakazu lub wyłączności technologii, a zamiast tego mobilizacji wszystkich istniejących technologii w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej w 2050 roku.
Ufamy, że francuska prezydencja w Unii Europejskiej będzie instrumentem w osiąganiu politycznego postępu w tej sprawie. Pozostajemy do Państwa dyspozycji i Państwa usług, aby rozwijać europejską strategię na rzecz paliw odnawialnych i niskoemisyjnych.
Z poważaniem,
W imieniu wszystkich sygnatariuszy,
John Cooper
Dyrektor generalny
Liquid Gas Europe
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl