W silnikach w hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu luz zaworowy jest samoczynnie utrzymywany w odpowiednich granicach. Dbają o to specjalnie skonstruowane popychacze, wykorzystujące ciśnienie oleju smarującego silnik.
Jednak spora grupa silników ma ręcznie regulowane luzy zaworowe. O konieczności ich okresowej kontroli i ewentualnej regulacji musi pamiętać użytkownik.
Odpowiedni luz w układzie rozrządu gwarantuje prawidłową pracę jednostki napędowej i dokładne zamykanie zaworów skutkujące ich właściwym chłodzeniem. A trzeba pamiętać, że zawory są najbardziej obciążonymi cieplnie elementami silników.
Styk zaworu z gniazdem zaworowym w głowicy gwarantuje odbieranie od niego ciepła, ponieważ wokół gniazd w głowicy są wykonane kanały chłodzące.
Brak luzu zaworowego powoduje, że zawory nie mają styku z gniazdami i bardzo szybko się zużywają, a silnik zaczyna pracować nieprawidłowo (nieregularna praca na biegu jałowym, brak mocy, kłopoty z uruchomieniem ciepłego silnika).
W czasie użytkowania każdej jednostki napędowej, także zasilanej LPG, luz zaworowy zmniejsza się (na skutek zużycia mechanicznego). Dzieje się tak z uwagi na zużywające się gniazda zaworowe i przylgnie zaworów. Zawory wchodzą w gniazda coraz głębiej, co zmniejsza odległości pomiędzy pozostałymi elementami w mechanizmie rozrządu (zmniejsza się luz w układzie rozrządu - luz zaworowy). W związku z tym okresowo należy skontrolować wartości luzów zaworowych i w razie konieczności regulować ich wartości.
Regulacja zaworów jest jedną z ważniejszych czynności obsługowych jednostki napędowej. Jej zaniedbanie może być powodem poważnego uszkodzenia zaworów lub gniazd zaworowych, szczególnie w silnikach zasilanych paliwami gazowymi.
W niektórych silnikach pracujących na LPG zużycie zaworów i gniazd zaworowych następuje nieco szybciej. Silniki takie wymagają częstszej niż na benzynie kontroli luzów zaworowych. W zależności od typu silnika i sposobu regulacji jest to okres od 15-30 tys. km.
Proces spalania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi trwa dłużej niż w jednostkach napędowych zasilanych benzyną. Wszystkie elementy komory spalania (w tym zawory i ich gniazda) są narażone na oddziaływanie wysokiej temperatury w znacznie dłuższym czasie
W związku z tym w silnikach zasilanych gazem obciążenie cieplne zaworów i ich gniazd jest większe. Z tego powodu stosuje się w nich układy lubryfikacji, które dodatkowo zabezpieczają zawory.
Najważniejsza jest jednak okresowa kontrola i regulacja luzu zaworowego, którego odpowiednia wartość gwarantuje skuteczne odbieranie ciepła od zaworów.
Regulacja luzu zaworowego to dodatkowa czynność obsługowa, która nieznacznie podnosi koszty użytkowania samochodu w stosunku pojazdów, które mają silniki z hydraulicznymi popychaczami w układzie rozrządu. Koszty te są zależne od zastosowanego w danej jednostce napędowej sposobu regulacji luzów zaworowych.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl