Konieczność zachowania właściwego luzu zaworowego w 4-suwowym silniku spalinowym wynika rozszerzalności cieplnej jego elementów (w tym także elementów układu rozrządu). Luz ten zapewnia prawidłową pracę układu rozrządu, m.in. dokładne zamykanie zaworów, co ma zasadniczy wpływ na jakość procesu spalania oraz warunki pracy zaworów, szczególnie jeśli silnik jest zasilany LPG.
Umieszczone w głowicy zawory są najbardziej obciążonymi cieplnie elementami silnika. Temperatura grzybków zaworów wylotowych może sięgać nawet 800ºC, zatem sprawne odprowadzanie od nich ciepła jest bardzo ważne.
Odprowadzanie ciepła od zaworów jest szczególnie istotne w silnikach zasilanych autogazem, ponieważ z uwagi na niższą szybkość spalania tego paliwa w stosunku do benzyny, komora spalania, w tym również zawory są przez dłuższy czas wystawione na działanie wysokiej temperatury. Z tego właśnie powodu zawory i gniazda zaworowe, niektórych silników zasilanych LPG zużywają się nieco szybciej.
Na zwiększone obciążenie cieplne zaworów wpływa także niewłaściwy skład mieszanki gazowo-powietrznej. Uboga mieszanka spala się ze znacznie wyższymi temperaturami, co dodatkowo obciąża zawory silnika.
Ponadto w silnikach zasilanych paliwami gazowymi nie występuje zjawisko chłodzenia zaworów przez przepływającą mieszankę benzynowo-powietrzną.
W niektórych silnikach, by ograniczyć mogące wystąpić podwyższone zużycie gniazd stosuje się dodatkowa ochronę zaworów (lubryfikację dotrysk benzyny lub dodatki do paliw - benzyny i LPG).
Mogące występować w niektórych silnikach pracujących na LPG podwyższone zużycie zaworów i ich gniazd jest powodem tego, że luz zaworowy zmniejsza się szybciej niż podczas pracy na benzynie. Kiedy osiągnie on wartość zerową zawory nie osiadają poprawnie w gniazdach, potocznie mówi się, że zawory są wtedy "podparte". Brak styku przylgni zaworów z gniazdami jest powodem zakłócenia ich chłodzenia, co w konsekwencji doprowadza do uszkodzenia (wypalenia) zaworów.
Silnik z "podpartymi" zaworami nie jest w stanie osiągać pełni swoich parametrów, ponieważ komory spalania nie są szczelne. Spada ciśnienie sprężania. W skrajnej sytuacji silnik nie jest w stanie pracować.
Zachowanie luzu zaworowego o odpowiedniej wartości jest wymagane m.in. właśnie z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiedniego zamknięcia zaworów. To z kolei zapewnia im właściwe warunki pracy (odbieranie ciepła od grzybków zaworowych przez gniazda). Chłodzenie zaworów odbywa się wskutek ich kontaktu z gniazdami zaworowymi wokół których, kanałami układu chłodzenia w głowicy przepływa ciecz chłodząca. W ten sposób (przez gniazda zaworowe) odbierana jest większość ciepła od zaworów (grzybków). Ciepło z trzonków zaworów jest odbierane przez chłodzone prowadnice zaworowe.
Luz zaworowy o odpowiedniej wartości może być utrzymywany w silniku za pośrednictwem hydraulicznych popychaczy stosowanych w układach rozrządu. Jednak w wielu silnikach zastosowano ręczną regulację luzów zaworowych. Kontrolę wartości tych luzów i ewentualną ich regulację wykonuje się w ramach obsługi technicznej pojazdu (silnika).
Kontrolę wartości luzów zaworowych w silnikach zasilanych LPG przeprowadza się nieco częściej niż na benzynie, co wynika przede wszystkim z profilaktyki i dbałości o układ zaworowy, którego naprawa w razie uszkodzenia jest poważną i z reguły dość kosztowną operacją.
Należy podkreślić, że sama kontrola luzu zaworowego w silniku z reguły nie jest czynnością kosztowną. Polega ona na zdemontowaniu pokrywy głowicy i sprawdzeniu szczelinomierzem wartości luzów na wszystkich zaworach. Jeśli luzy mieszczą się w granicach zalecanych przez producenta to nie ma konieczności ich regulacji i operacja kończy się na ponownym zamontowaniu pokrywy głowicy z nową jej uszczelką.
Firma AC S.A., producent instalacji STAG jako dodatkową ochronę zaworów preferuje niewielki dotrysk benzyny, którego działanie jest niezależne od użytkownika i najmniej go absorbuje.
Kosztowna może być regulacja luzu zaworowego (jeśli zajdzie taka potrzeba) i to nie w każdym przypadku, ponieważ zależy to od sposobu regulacji jaki zastosowano w danej jednostce napędowej.
W silnikach, w których regulacja polega na wymianie elementów (płytek zaworowych czy całych szklanek) koszty takiej operacji są nieco wyższe.
Przy prawidłowej eksploatacji i terminowej obsłudze instalacji gazowej oraz stosowaniu lubryfikacji lub innej metody dodatkowej ochrony zaworów, czynności związane z luzem zaworowym najczęściej ograniczają się jedynie do jego profilaktycznej kontroli.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl