Stosowanie dodatkowej ochrony zaworów w niektórych samochodach jest niezbędne ze względu na występującą w pewnej grupie jednostek napędowych podatność układu zaworowego na podwyższone zużycie, która wynika m. in. z innych warunków pracy silnika na LPG.
Dłużej trwający proces spalania powoduje, że zawory, ich gniazda, ścianki komór spalania i elektrody świec są przez dłuższy czas wystawione na działanie wysokich temperatur. Dodatkowo, dostarczane do komór spalania LPG w stanie gazowym nie chłodzi tych elementów w takim stopniu jak odparowująca dopiero w kanałach dolotowych benzyna. Są to główne przyczyny, z których wynika konieczność stosowania dodatkowej ochrony zaworów w niektórych silnikach dostosowanych do zasilania paliwami gazowymi.
Istnieje kilka metod dodatkowej ochrony zaworów. Podstawową, z uwagi na powszechność stosowania, są dodatkowe układy, które dozują specjalny płyn (olej) zwany lubryfikatorem do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów. Wytwarza on warstwę ochronną na przylgniach zaworów i ich gniazd, która zabezpiecza te elementy przed nadmiernym zużyciem.
Niektóre warsztaty preferują specjalne dodatki do paliw (benzyny i LPG). Oprócz preferencji czasami kształt układu dolotowego wymusza takie rozwiązanie. Chodzi o to by środki chroniące zawory i ich gniazda w skuteczny sposób do nich docierały.
Z pewnością nie jest to rozwiązanie popularne ale w zakresie ochrony zaworów i ich gniazd może być także wykorzystywany wariator kąta wyprzedzenia zapłonu. W odróżnieniu od wszystkich innych metod dodatkowej ochrony zaworów, wariator nie likwiduje skutków lecz przyczyny większego obciążenia cieplnego głowicy silnika zasilanego LPG.
Więcej na ten temat w artykule Wariator zamiast lubryfikacji?
Firma AC S.A., polski producent instalacji LPG, preferuje w zakresie dodatkowej ochrony zaworów stosowanie dotrysku benzyny, który jest realizowany przez sterownik instalacji gazowej.
Według specjalistów Działu Wsparcia Technicznego rozwiązanie to eliminuje niedoskonałości innych rozwiązań.
AC S.A. opowiedziała się dość jednoznacznie za dotryskiem benzyny jako metodą na dodatkową ochronę zaworów w silnikach, które tego wymagają. Wynika to z doświadczeń firmy jakie w tym zakresie zebrała.
Przedstawiając zalety dotrysku benzyny jako dodatkowej ochrony zaworów nie sposób nie odnieść się do innych metod, które zdaniem przedstawicieli Działu Wsparcia Technicznego spełniając swoją funkcję źle wpływają na inne układy w samym silniku oraz poza nim.
Większość płynów do lubryfikacji układów zaworowych w silnikach zasilanych paliwami gazowymi wykorzystuje specjalnie dobrane składniki (są to przede wszystkim związki potasu), które wytwarzają na przylgniach zaworów i ich gniazd powłoki zabezpieczające je prze nadmiernym zużyciem. Powłoki takie tworzą swego rodzaju "poduszkę", która amortyzuje uderzenia zaworów o gniazda, zmniejszając tym samym zużycie tych elementów.
Co dzieje się w trakcie spalania płynu lubryfikującego w komorach spalania silnika? Zapytaliśmy o to Marcina Dziewiątkowskiego, kierownika Działu Wsparcia Technicznego w firmie AC S.A.
W trakcie badań laboratoryjnych oraz długodystansowych testów drogowych stwierdzono, że substancje powstałe w czasie spalania w silniku płynów lubryfikacyjnych były powodem zapychania się kanałów w trójdrożnych katalizatorach spalin.
Marcin Dziewiątkowski, kierownik Działu Wsparcia Technicznego, AC S.A.
W innym przykładzie przywoływane są konkretne przypadki bezpośredniego porównania działania lubryfikacji i dotryskiwanej w czasie pracy na gazie benzyny. Wyniki okazały się jednoznaczne, co potwierdza trafność wybranej przez AC S.A. metody dodatkowej ochrony zaworów.
Na podstawie testów porównawczych na konkretnym silniku podatnym na "kasowanie" luzu zaworowego dowiedziono, że lubrykacja podawana do tej samej jednostki napędowej do jednego z cylindrów nie obniżyła zjawiska zużycia przylgni na gniazdach i zaworach, podczas gdy w trakcie tego samego testu dotrysk benzyny w innym cylindrze całkowicie wyeliminował problem. W testach używane były środki różnych producentów, wyniki były identyczne w każdym przypadku.
Marcin Dziewiątkowski, kierownik Działu Wsparcia Technicznego, AC S.A.
Jest jeszcze jedna bardzo ważna zaleta stosowania dotrysku benzyny jako dodatkowej ochrony zaworów. Zdarza się, że źle wyregulowana lubryfikacja lub źle dobrana do konkretnego silnika metoda dodatkowej ochrony zaworów (lubryfikacja zamiast dodatków do paliw w silnikach o specyficznym układzie dolotowym) powodują, że środek lubryfikujący zamiast docierać do komór spalania odkłada się w dużych ilościach w kolektorze dolotowym, kanałach głowicy i na samych zaworach. Ogranicza to przepływ mieszanki gazowo-powietrznej, a tym samym stopień napełniania cylindrów oraz parametry silnika, przyczyniając się do zwiększenia zużycia paliwa.
Wymienione przykłady to typowo techniczne aspekty działania dodatkowej ochrony zaworów, które może nie do końca przemawiają do użytkowników bez technicznego zacięcia. Dotrysk benzyny wykazuje także zalety istotne...
O ile stosując układ lubryfikacji musimy pamiętać o odpowiednim poziomie oleju lubryfikującego, okresowo go uzupełniając oraz o innych aspektach jego użytkowania, o tyle stosowanie dotrysku benzyny jest całkowicie "bezobsługowe". Wystarczy mieć paliwo w zbiorniku, co jest konieczne w samochodach dostosowanych do zasilania LPG, choćby z uwagi na rozruch silnika, czy też żywotność pompy paliwa.
Układy lubryfikacji wymagają dodatkowej okresowej kontroli drożności dysz i szczelności, co wymaga wizyty w serwisie. Ponadto na użytkowniku spoczywa obowiązek uzupełniania płynu lubryfikacyjnego, co na pewno nie jest wygodnym z punktu widzenia eksploatacji rozwiązaniem. Dotrysk benzyny jest całkowicie "bezobsługowy". Realizuje go specjalny algorytm sterownika gazowego.
Marcin Dziewiątkowski, kierownik Działu Wsparcia Technicznego, AC S.A.
Podobnie wygląda porównanie dotrysku benzyny z dodatkami do paliw. O ich używaniu należy pamiętać. Dodatki do paliw, podobnie jak płyn do lubryfikacji trzeba dodatkowo kupować (niestety nie na stacjach paliw), co powoduje, że powinno się mieć ich zapas (szczególnie jeśli chcemy kupować te środki w dobrej cenie). Nie jest to niewykonalne ale z pewnością wygodniej jest korzystać z dotrysku benzyny, którą zawsze mamy w zbiorniku paliwa.
Warsztat używający dotrysku benzyny jako dodatkowej ochrony zaworów nie musi montować dodatkowego układu lubryfikacji, a tym samym nie musi kupować i utrzymywać na stanie magazynowym dodatkowych urządzeń. Prostsza jest obsługa instalacji LPG bez dodatkowej lubryfikacji.
To chyba podstawowe pytanie zarówno z punktu widzenia warsztatów montujących jak i użytkowników samochodów z silnikami podatnymi na podwyższone zużycie układu zaworowego. Oto odpowiedź przedstawiciela producenta instalacji LPG marki STAG, firmy AC S.A.
Najprostsze systemy lubryfikacji kosztują wraz z montażem około 150 do 200 zł. Droższe, bardziej zaawansowane z elektronicznym dozowaniem 350 do 500 zł. To dopiero koszt montażu, do tego trzeba doliczyć jeszcze płyny do lubryfikacji. Te najtańsze kosztują 20 do 25 zł za litr, ceny droższych (o lepszej jakości) oscylują w okolicach 45 do 50 zł za litr. Przy zużyciu około 0,5 l na 1000 km będzie to kosztować 10 do 25zł. Dotrysk benzyny jest nieco droższy. Zużycie benzyny wynosi około 1 litra na 100 km, co na 1000 km stanowić będzie koszt około 50 zł.
Marcin Dziewiątkowski, kierownik Działu Wsparcia Technicznego, AC S.A.
Wszystkie w wymienione w materiale argumenty "za" i "przeciw" stwarzają słuszne chyba wrażenie, że dotrysk benzyny jest rozwiązaniem zapewniającym "bezobsługowość" tej metody dodatkowej ochrony zaworów. Z punktu widzenia użytkowania auta ta metoda jest chyba jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań, które zapewnia utrzymanie zaworów w właściwej kondycji. Niestety ta wygoda wiąże się z 2-krotnie wyższymi wydatkami. Trzeba jednak podkreślić, że użytkownik nie ponosi początkowych kosztów związanych z zakupem i zamontowaniem układu lubryfikacji, które wahają się od 150 do 500 zł. Są to kwoty równe kosztowi benzyny do realizacji jej dotrysku na dystansie od 3 do 10 tys. km.
Chyba jednak się opłaca.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl