Istotą działania hybrydowego układu napędowego jest zastosowanie dwóch silników, pracujących na przemian lub jednocześnie.
Tryb pracy hybrydowego układu napędowego wynika z aktualnego zapotrzebowania na moc, które jest pochodną warunków drogowych lub woli kierowcy.
W tego typu układach napędowych najczęściej wykorzystuje się silnik spalinowy i elektryczny, które, ze zrozumiałych względów, są zasilane z dwóch źródeł energii (zbiornika paliwa - benzyny lub LPG i akumulatora elektrycznego).
Silnik elektryczny w czasie hamowania pracuje jako prądnica i wytwarza napięcie elektryczne doładowujące akumulator. W ten sposób odzyskiwana jest energia kinetyczna jadącego samochodu, która w tradycyjnym pojeździe jest rozpraszana w postaci ciepła w mechanizmach hamulcowych.
Stworzony w 1882 r. przez Jamesa Atkinsona obieg charakteryzuje się większą sprawnością w zakresie najczęściej występujących średnich obciążeń, czyli w czasie typowej eksploatacji w mieście, do której dedykowane są pojazdy hybrydowe.
Najczęściej w samochodach wyposażonych w hybrydowe układy napędowe stosowane są stosunkowo proste silniki o zapłonie iskrowym, charakteryzujące się wysoką sprawnością.
W hybrydowych Toyotach jest ona osiągana przez stosowanie jednostek napędowych pracujących wg obiegu Atkinsona.
Jednostka napędowa pracująca wg cyklu Atkinsona ma znacznie skrócony suw sprężania w stosunku do klasycznych silników 4-suwowych. Jest to zrealizowane przez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych w czasie trwania suwu sprężania. Dzięki temu w czasie jego trwania zmniejsza się pojemność cylindra (mniejsze są straty sprężania - praca ujemna silnika) w stosunku do pojemności w czasie suwu pracy (praca dodatnia). Energia zawarta w paliwie jest lepiej wykorzystywana, co powoduje wzrost sprawności ogólnej silnika.
Silniki pracujące wg cyklu Atkinsona nie rozwijają jednak wysokich mocy. W hybrydowym układzie napędowym nie jest to jednak konieczne, co wynika z faktu, że nie jest to jedyna jednostka napędowa w nim pracująca. Jej uzupełnieniem zawsze jest silnik elektryczny używany przy ruszaniu lub poruszaniu się z niewielkimi prędkościami, np. w warunkach miejskich, w czasie jazdy w korkach.
Silnik elektryczny jest także używany gdy występuje duże zapotrzebowanie na moc. Pracuje wtedy jednocześnie ze spalinową jednostką napędową.
Konwersja silnika benzynowego pracującego w hybrydowym układzie napędowym, niezależnie czy jest to silnik pracujący wg obiegu Atkinsona, czy też tradycyjny silnik 4-suwowy pracujący wg cyklu Otto, przebiega tak samo. Można ją wykonać z wykorzystaniem tradycyjnych, uniwersalnych instalacji IV generacji, w których LPG w stanie gazowym jest dawkowane sekwencyjnie do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
W hybrydowym układzie napędowym następuje bardzo częste przełączanie pomiędzy jednostkami napędowymi (spalinową i elektryczną). Powoduje to konieczność szybkiego wyłączania i włączania zarówno silnika spalinowego jak i elektrycznego. W przypadku silnika elektrycznego odbywa się to przez sterowanie dopływem napięcia zasilającego. Silnik spalinowy wymaga pewnego czasu na rozruch.
Trudno sobie wyobrazić, by za każdym razem silnik był uruchamiany na benzynie i dopiero po pewnym czasie przełączał się na gaz. Dlatego instalacja do zasilania gazowego samochodu hybrydowego musi mieć tak zwany...
Wynika to ze wspomnianej specyfiki pracy hybrydowego układu napędowego i konieczności dokonywania szybkiego rozruchu silnika spalinowego. Dlatego bardzo ważne jest, by w takich warunkach instalacja gazowa umożliwiała rozruch silnika bezpośrednio na LPG ("ciepły start").
Jak wynika z nazwy tej opcji, aby silnik uruchamiał się bezpośrednio na gazie konieczne jest osiągnięcie przez ciecz chłodzącą odpowiedniej temperatury. Tak samo jak w instalacjach gazowych pracujących w samochodach z tradycyjnym napędem, po osiągnięciu ustawionego progu temperatury następuje pierwsze przełączenie na gaz. Opcja "ciepły start" powoduje, że każde następne uruchomienie silnika spalinowego w hybrydowym układzie napędowym następuje już bezpośrednio na gazie.
Marcin Dziewiątkowski, Kierownik Działu Wsparcia Technicznego i Rozwoju AC S.A.
Obecnie taką opcją dysponują wszystkie markowe instalacje gazowe dostępne na rynku np. marki STAG. Oprócz samochodów hybrydowych znajduje ona zastosowanie w samochodach wyposażonych w system start&stop, który jest w zasadzie standardowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl