Zwiększone o około 20% w stosunku do zużycia benzyny, objętościowe zużycie LPG wynikające z własności tego paliwa powoduje, że w samochodach po konwersji na zasilanie gazowe, pojemność zamontowanego zbiornika autogazu z reguły nie pozwala na osiągnięcie przebiegu uzyskiwanego na pełnym zbiorniku benzyny. Dlaczego tak się dzieje?
Wynika on z ograniczonej ilości miejsca, którą można wygospodarować na montaż zbiornika LPG w przestrzeni bagażowej pojazdu. Wnęka koła zapasowego pozwala na wykorzystanie wolnej przestrzeni w maksymalny sposób (bez ograniczania pojemności bagażowej). Z reguły nie jest to jednak miejsce pozwalające na uzyskanie pojemności zbiornika zapewniającej o 20% większy zapas paliwa gazowego względem ilości benzyny w zbiorniku.
Właśnie z tych powodów samochody poddane konwersji na LPG tracą nieco na przebiegu uzyskiwanym na pełnym zbiorniku autogazu w porównaniu z przebiegiem na pełnym zbiorniku benzyny. Ich kierowcy z pewnością jednak nie mają powodów do narzekań, jeżdżą przecież 2 razy taniej niż na benzynie, a zasięg na obu paliwach jest blisko 2-krotnie większy.
Czy jednak przebieg auta na pełnym zbiorniku LPG musi znacznie odbiegać od zasięgu uzyskiwanego na pełnym zbiorniku benzyny? Wydaje nam się, że mamy na to receptę. Wyjątkowe pod tym względem są samochody hybrydowe.
Hybrydowy układ napędowy (z dodatkowym, niespalinowym, zwykle elektrycznym źródłem napędu), który z założenia jest stosowany w samochodach typowo miejskich, pozwala na zminimalizowanie zużycia paliwa przez silnik spalinowy, choć nadal pozostaje on podstawowym źródłem napędu takich pojazdów.
Hybrydowy układ napędowy, którego istota działania polega na ograniczeniu zużycia paliwa w czasie jazdy w mieście, działa tak samo, niezależnie od używanego paliwa. Zatem po konwersji hybrydy na LPG zużycie paliwa będzie niższe niż w tradycyjnym samochodzie z tej samej wielkości silnikiem benzynowym, w którym zamontowano instalację gazową. Oczywiście w obu przypadkach będzie ono o około 20% wyższe w stosunku do zużycia benzyny. Fizyki nie przeskoczymy.
Przechodząc do konkretów, oznacza to, że np. Corolla Hybrid z silnikiem 1.8 będzie zużywała w mieście około 6 l LPG/100 km. Zbiornik autogazu w takim samochodzie mieści około 33 l LPG, co pozwala na pokonanie 550 km po mieście. Dla porównania, na pełnym zbiorniku benzyny w Corolli Hybrid, który ma pojemność 43 l, przy średnim zużyciu około 5 l/100 km, można pokonać dystans 860 km. Jak widać różnica w przebiegu na pełnym zbiorniku LPG jest spora w stosunku do przebiegu na pełnym zbiorniku benzyny. Jednak przebieg na LPG jest wręcz rekordowy, przy w pełni zachowanych własnościach użytkowych przestrzeni bagażowej samochodu.
Warto zwrócić uwagę na możliwy do uzyskania zasięg Corolli Hybrid LPG na obu paliwach. Wynosi on aż 1410 km. Oczywiście, żaden użytkownik samochodu z LPG nie pozwoli sobie na taką rozrzutność (pokonanie 860 km na benzynie) ale jak widać potencjał samochodu hybrydowego dostosowanego do zasilania autogazem jest bardzo duży.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl