LPG jest najtańszym na rynku paliwem silnikowym, co powoduje, że nawet jeśli samochód po konwersji na gaz z uwagi na jego własności fizyczne zużywa go nieco więcej niż benzyny to dwukrotnie droższe klasyczne paliwa silnikowe obecnie nie są w stanie dorównać autogazowi pod względem kosztów eksploatacji.
Coraz częściej jednak na na drogach widzimy pojazdy hybrydowe, których katalogowe wyniki zużycia paliwa wyglądają bardzo optymistycznie. Czy jednak samochód z hybrydowym układem napędowym, nawet wyposażony w instalację gazową, może być konkurencyjny pod względem kosztów użytkowania w porównaniu z pojazdem zasilanym LPG? Postanowiliśmy sprawdzić opłacalność tego rozwiązania w porównaniu do tradycyjnych samochodów napędzanych benzyną, olejem napędowym i oczywiście LPG.
Sprawdziliśmy to bazując na samochodzie Toyota Auris, który dostępny jest:
Ten ostatni wyposażony w silnik o zapłonie iskrowym można bardzo łatwo poddać adaptacji na zasilanie LPG.
Wszystkie jednostki napędowe mają porównywalne parametry. Benzynowy silnik 1,6 Valvematic ma 132 KM, a stosowany w wersji hybrydowej silnik 1,8 dysponuje mocą 136 KM. Jedynie silnik Diesla oferowany w Aurisie odstaje nieco od stawki ponieważ dysponuje mniejszą pojemnością skokową 1,4 l i mocą 90 KM.
Przyjęliśmy, że nowy samochód będzie służył właścicielowi przez 10 lat, a obliczenia przeprowadziliśmy dla 2 różnych przebiegów miesięcznych (1000 i 3000 km), które ilustrują różną intensywność użytkowania. Do obliczeń przyjęliśmy ceny paliw z notowania e-petrol z dnia 12 września 2018 r.:
Wydawać by się mogło, że hybrydowy Auris wyposażony w gazowy układ zasilania powinien być autem najtańszym w eksploatacji. Czy tak jest w istocie?
Koszty zakupu takiego pojazdu są najwyższe wśród Aurisów, które wzięliśmy pod uwagę, co już na wstępie stawia ten wybór na nieco gorszej pozycji.
Do ceny zakupu hybrydowego Aurisa (88 400 zł, silnik 1,8 136 KM) trzeba doliczyć jeszcze wydatek około 3 000 zł na instalację gazową, która pozwala obniżyć koszty użytkowania.
Przyjmując średnie zużycie LPG w hybrydowym Aurisie, które wg użytkowników wynosi 6 l na 100 KM wyliczyliśmy koszty eksploatacji związane z paliwem wynoszące 49 423 zł w ciągu 10 lat przy miesięcznym przebiegu 3 000 km. W sumie z kosztem zakupu i kosztem instalacji gazowej daje to kwotę 144 423 zł po 10 latach użytkowania.
Toyota Auris | |||||
---|---|---|---|---|---|
1.6 Valvematic 132 KM + LPG | 1.8 Hybrid 136 KM + LPG | 1.4 D-4D | 1.8 Hybrid 136 KM | 1.6 Valvematic 132 KM | |
Zużycie paliwa | 7,6 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,5 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Koszt zakupu | 72 400 zł | 88 400 zł | 78 500 zł | 88 400 zł | 72 400 zł |
Koszt montażu LPG | 3 000 zł | 3 000 zł | - | - | - |
Benzyna na rozruch | 3 600 zł | 3 600 zł | - | - | - |
Paliwo (1 000 km miesięcznie w ciągu roku) | 2 097 zł | 1 647 zł | 3 507 zł | 3 359 zł | 4 276 zł |
Paliwo (1 000 km miesięcznie przez 10 lat) | 20 967 zł | 16 474 zł | 35 078 zł | 33 354 zł | 42 756 zł |
Auto i paliwo przez 10 lat (1 000 km miesięcznie) | 99 967 zł | 111 474 zł | 113 578 zł | 121 994 zł | 115 156 zł |
Paliwo (3 000 km miesięcznie w ciągu roku) | 6 290 zł | 4 942 zł | 10 523 zł | 10 078 zł | 12 827 zł |
Paliwo (3 000 km miesięcznie przez 10 lat) | 62 902 zł | 49 423 zł | 105 235 zł | 100 782 zł | 128 268 zł |
Auto i paliwo przez 10 lat (3 000 km miesięcznie) | 141 902 zł | 144 423 zł | 183 735 zł | 189 182 zł | 200 668 zł |
Oszczędności po 10 latach w stosunku do Aurisa 1.6 Valvematic 132 KM | 58 766 zł | 56 245 zł | 16 933 zł | 11 486 zł | - |
Hybryda jest droga w zakupie i wbrew pozorom droga w eksploatacji. Przez 10 lat i przebiegu miesięcznym 3 000 km koszty samochodu i paliwa wyniosą łącznie 189 182 zł. Wydatki na paliwo po takim okresie wyniosą prawie 101 000 zł. Przy niższych przebiegach miesięcznych (1 000 km - po 10 latach 120 000 km koszty zakupu hybrydy wraz z kosztami paliwa są najwyższe wśród wszystkich porównywanych Aurisów. Auto hybrydowe jest po prostu znacznie droższe od innych wersji napędu.
Silniki Diesla dzięki wyższej sprawności zużywają mniej paliwa, co jeszcze do niedawna było motorem napędzającym rynek tego rodzaju pojazdów. Obecnie kiedy ceny benzyny i oleju napędowego są praktycznie takie same oszczędności generowane przez pojazdy z silnikami Diesla w stosunku do samochodów benzynowych nie są już tak bardzo atrakcyjne dla kierowców.
Jak przedstawia się to w przypadku Aurisa z silnikiem o zapłonie samoczynnym? Samochód z silnikiem 1,4 D-4D o mocy 90 KM kosztuje 78 500 zł i według deklaracji użytkowników zużywa 5,8 l oleju napędowego na każde 100 km. Zakładając miesięczny przebieg 3 000 km po 10 latach koszty paliwa wyniosą 105 235 zł. W sumie z kosztami zakupu samochodu daje to po 10 latach kwotę 183 735 zł (kwota znacznie mniejsza niż w hybrydzie).
Benzynowy Auris z silnikiem 1,6 Valvematic 132 KM jest najtańszy (w porównaniu z dieslem i hybrydą) i kosztuje 72 400 zł. Po 10 latach użytkowania koszty zakupu auta wraz z kosztami paliwa wyniosą 200 668 zł (w tym ponad 128 000 na paliwo).
Jeśli benzynowego Aurisa ze wspomnianym silnikiem 1,6 Valvematic 132 KM wyposażymy w instalację LPG za 3 000 zł po 10 latach suma kosztów zakupu i kosztów paliwa wyniesie 141 902 zł.
Jest to najlepszy z uzyskanych rezultatów nawet w stosunku do hybrydowego Aurisa z instalacją LPG.
Co prawda w przypadku hybrydy wydatki na paliwo są mniejsze bo przez 10 lat wydamy 49 423 zł (w przypadku benzynowego Aurisa z LPG jest to kwota 62 902 zł czyli o 13 479 zł więcej) ale Auris hybrydowy jest droższy od benzynowego o 16 tys. zł.
Jak widać z powyższych wyliczeń samochód zasilany LPG nadal pozostaje bezkonkurencyjny wśród pojazdów napędzanych powszechnie dostępnymi nośnikami energii. Nasze obliczenia pokazały także, że hybrydowy Auris jest droższy w eksploatacji nie tylko od samochodu LPG lecz także od Aurisa z silnikiem Diesla (o 5446 zł), a w zakupie o blisko 10 000 zł. Różnica w kosztach zakupu i użytkowania pojazdu benzynowego i hybrydy to tylko o niecałe 11 500 zł (po 360 000 km). Tylko trzeba pamiętać, że samochód benzynowy jest znacznie tańszy od hybrydowego.
Bezkonkurencyjny Auris LPG wygeneruje po 10 latach i 360 000 km łączne koszty (zakupu i paliwa) na poziomie 141 902 zł. Hybryda z LPG to koszty 144 423 zł, diesel - 183 735 zł, hybryda - 189 182 zł i Auris benzynowy 200 668 zł. Dość dobry wynik samochodu z silnikiem Diesla wynika z jego mniejszej w stosunku do wersji benzynowej i hybrydowej pojemności skokowej, a tym samym parametrów silnika (90 KM w porównaniu ze 132 KM w samochodzie benzynowym i 136 KM w hybrydzie) oraz wartości zużycia paliwa, które przy wyższym poziomie mocy byłoby z pewnością wyższe. Spowodowałoby to przesunięcie wersji hybrydowej na 3 pozycję.
Różnica w kosztach zakupu i eksploatacji samochodu benzynowego i napędzanego LPG to 58 766 zł w ciągu 10 lat.
Wyposażenie hybrydowego Aurisa w instalację LPG obniża koszty w ciągu 10 lat o 44 759 zł w stosunku do hybrydowego Aurisa użytkowanego na benzynie (189 182 zł). Jeśli już zdecydujemy się na drogą w zakupie hybrydę, po wyposażeniu jej w instalację LPG w ciągu 10 lat zaoszczędzimy równowartość połowy samochodu. To także bardzo dobry wynik tylko sam samochód jest niestety najdroższy z prezentowanych w zestawieniu i dlatego LPG w klasycznym samochodzie z silnikiem benzynowym pozostaje bezkonkurencyjne w stosunku do innych paliw silnikowych.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl