fot. ERCERC LPG GasLube Special: chroni zawory i gniazda zaworów przed zużyciem, przeznaczony szczególnie do silników, w których konieczna jest ochrona najbardziej obciążonych termicznie zaworów wylotowych, czyści wtryskiwacze i układ paliwowy, zmniejsza szkodliwe emisje, wydłuża żywotność silnika, testowany przez TÜV, nagradzany na wielu branżowych imprezach targowychWarunki pracy zaworów w silniku
Większość czterosuwowych silników spalinowych jest wyposażona w rozrząd z zaworami grzybkowymi współpracującymi z gniazdami. Zużycie tych elementów (gniazd i przylgni zaworów) jest normalnym procesem zachodzącym w każdym tego typu silniku spalinowym.
Trudne warunki pracy (wysoka temperatura i ciśnienie) oraz wysokie obciążenia mechaniczne – uderzanie przylgni grzybków w gniazda w momencie zamykania zaworów, ścieranie się materiału gniazd i przylgni oraz korozyjne oddziaływanie chemicznego środowiska w jakim pracują te elementy są powodem ich zużycia.
Dodatkowa ochrona zaworów – geneza
Powstanie środków do ochrony zaworów jest związane z powszechnym wprowadzeniem na rynek benzyn bezołowiowych. Zawarty w benzynach ołowiowych czteroetylek ołowiu tworzył na przylgniach zaworów i ich gniazdach powłokę, która skutecznie zabezpieczała przed nadmiernym zużyciem tych elementów w trudnych warunkach pracy.
Była to dodatkowa funkcja czteroetylku ołowiu zawartego w benzynie, którą odkryto właściwie dopiero po wprowadzeniu benzyn bezołowiowych. Podstawową było przeciwdziałanie spalaniu stukowemu.
Brak w benzynie dodatku czteroetylku ołowiu powodował w niektórych silnikach podwyższone zużycie gniazd zaworowych i przylgni grzybków zaworów. Aby temu zapobiec wprowadzono specjalne dodatki do benzyny, które tworząc na przylgniach gniazd i zaworów powłokę zmniejszały zużycie tych elementów.
Siniki zasilane paliwami gazowymi
Z uwagi na niższą prędkość spalania zawory i ich gniazda oraz cała komora spalania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi są wystawione na działanie wysokich temperatur przez znacznie dłuższy czas. Z tego powodu silniki zasilane LPG są w większym stopniu obciążone cieplnie.
Dodatkowo paliwo w silnikach zasilanych LPG jest podawane do silnika w stanie gazowym. Nie występuje zatem efekt chłodzenia zaworów dolotowych tak, jak w przypadku zasilania benzynowego, gdzie paliwo jest w stanie ciekłym.
Skrajnie niekorzystne warunki pracy zaworów, w niektórych jednostkach napędowych zasilanych paliwami gazowymi, w specyficznych warunkach pracy (wysokie obciążenia) mogą być powodem podwyższonego zużycia gniazd zaworowych i przylgni grzybków zaworowych.
fot. ERCERC LPG GasLube Premium: chroni zawory i gniazda zaworów przed podwyższonym zużyciem, czyści wtryskiwacze i układ paliwowy, zmniejsza szkodliwe emisje, wydłuża żywotność silnika, testowany przez DEKRAPowoduje to stopniowe zmniejszanie luzu zaworowego, co w konsekwencji prowadzi do braku kontaktu przylgni zaworu z gniazdem, zawór nie jest chłodzony przegrzewa się i w konsekwencji może ulec uszkodzeniu.
Skutkuje to koniecznością wykonania poważnej naprawą głowicy. Dlatego tak ważne jest prewencyjne kontrolowanie i ewentualne korygowanie luzów zaworowych w silnikach z ręczną ich regulacją.
Dodatkowa ochrona zaworów w silnikach zasilanych paliwami gazowymi
Aby zapobiec, występującemu w niektórych silnikach, podwyższonemu zużyciu układów zaworowych stosuje się w nich dodatkową ochronę zaworów. Jedną z bardziej popularnych metod dodatkowej ochrony zaworów jest lubryfikacja.
Układy lubryfikacji dawkują specjalny środek (lubryfikator) do układu dolotowego silnika. Przedostaje się on do komór spalania i tworzy na przylgniach zaworów i ich gniazdach ochronne powłoki o dużej twardości i wytrzymałości, które skutecznie przeciwdziałają podwyższonemu zużyciu układu zaworowego.
ERC - producent płynów do lubryfikacji zaworów w silnikach zasilanych LPG
ERC jest jednym z bardziej znanych producentów płynów do lubryfikacji układów zaworowych silników zasilanych paliwami gazowymi. Jest to niemiecki producent, który zajmuje się wytwarzaniem dodatków do paliw od ponad 25 lat.
W ofercie płynów lubryfikujących mających zastosowanie w silnikach dostosowanych do zasilania LPG są obecnie dwa produkty. Są to:
ERC LPG GasLube Special - zapewnia optymalną ochronę zaworów w czasie pracy na LPG. ERC LPG GasLube Special może być używany we wszystkich dostępnych na rynku systemach dozowania dodatków i zapewnia optymalne smarowanie i ochronę zaworów podczas procesu spalania LPG.
ERC LPG GasLube Premium zapewnia optymalną ochronę zaworów podczas pracy na LPG. Jest on przeznaczony do ochrony zaworów i gniazd w silnikach zasilanych LPG. Może być stosowany we wszystkich dostępnych na rynku systemach dozowania. ERC LPG GasLube Premium smaruje wnętrze komory spalania tak, jak przy zasilaniu benzyną.