Większość czterosuwowych silników spalinowych jest wyposażona w rozrząd z zaworami grzybkowymi współpracującymi z gniazdami. Zużycie tych elementów (gniazd i przylgni zaworów) jest normalnym procesem zachodzącym w każdym tego typu silniku spalinowym.
Trudne warunki pracy (wysoka temperatura i ciśnienie) oraz wysokie obciążenia mechaniczne – uderzanie przylgni grzybków w gniazda w momencie zamykania zaworów, ścieranie się materiału gniazd i przylgni oraz korozyjne oddziaływanie chemicznego środowiska w jakim pracują te elementy są powodem ich zużycia.
Powstanie środków do ochrony zaworów jest związane z powszechnym wprowadzeniem na rynek benzyn bezołowiowych. Zawarty w benzynach ołowiowych czteroetylek ołowiu tworzył na przylgniach zaworów i ich gniazdach powłokę, która skutecznie zabezpieczała przed nadmiernym zużyciem tych elementów w trudnych warunkach pracy.
Była to dodatkowa funkcja czteroetylku ołowiu zawartego w benzynie, którą odkryto właściwie dopiero po wprowadzeniu benzyn bezołowiowych. Podstawową było przeciwdziałanie spalaniu stukowemu.
Brak w benzynie dodatku czteroetylku ołowiu powodował w niektórych silnikach podwyższone zużycie gniazd zaworowych i przylgni grzybków zaworów. Aby temu zapobiec wprowadzono specjalne dodatki do benzyny, które tworząc na przylgniach gniazd i zaworów powłokę zmniejszały zużycie tych elementów.
Z uwagi na niższą prędkość spalania zawory i ich gniazda oraz cała komora spalania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi są wystawione na działanie wysokich temperatur przez znacznie dłuższy czas. Z tego powodu silniki zasilane LPG są w większym stopniu obciążone cieplnie.
Dodatkowo paliwo w silnikach zasilanych LPG jest podawane do silnika w stanie gazowym. Nie występuje zatem efekt chłodzenia zaworów dolotowych tak, jak w przypadku zasilania benzynowego, gdzie paliwo jest w stanie ciekłym.
Skrajnie niekorzystne warunki pracy zaworów, w niektórych jednostkach napędowych zasilanych paliwami gazowymi, w specyficznych warunkach pracy (wysokie obciążenia) mogą być powodem podwyższonego zużycia gniazd zaworowych i przylgni grzybków zaworowych.
Powoduje to stopniowe zmniejszanie luzu zaworowego, co w konsekwencji prowadzi do braku kontaktu przylgni zaworu z gniazdem, zawór nie jest chłodzony przegrzewa się i w konsekwencji może ulec uszkodzeniu.
Skutkuje to koniecznością wykonania poważnej naprawą głowicy. Dlatego tak ważne jest prewencyjne kontrolowanie i ewentualne korygowanie luzów zaworowych w silnikach z ręczną ich regulacją.
Aby zapobiec, występującemu w niektórych silnikach, podwyższonemu zużyciu układów zaworowych stosuje się w nich dodatkową ochronę zaworów. Jedną z bardziej popularnych metod dodatkowej ochrony zaworów jest lubryfikacja.
Układy lubryfikacji dawkują specjalny środek (lubryfikator) do układu dolotowego silnika. Przedostaje się on do komór spalania i tworzy na przylgniach zaworów i ich gniazdach ochronne powłoki o dużej twardości i wytrzymałości, które skutecznie przeciwdziałają podwyższonemu zużyciu układu zaworowego.
ERC jest jednym z bardziej znanych producentów płynów do lubryfikacji układów zaworowych silników zasilanych paliwami gazowymi. Jest to niemiecki producent, który zajmuje się wytwarzaniem dodatków do paliw od ponad 25 lat.
W ofercie płynów lubryfikujących mających zastosowanie w silnikach dostosowanych do zasilania LPG są obecnie dwa produkty. Są to:
ERC LPG GasLube Special - zapewnia optymalną ochronę zaworów w czasie pracy na LPG. ERC LPG GasLube Special może być używany we wszystkich dostępnych na rynku systemach dozowania dodatków i zapewnia optymalne smarowanie i ochronę zaworów podczas procesu spalania LPG.
ERC LPG GasLube Premium zapewnia optymalną ochronę zaworów podczas pracy na LPG. Jest on przeznaczony do ochrony zaworów i gniazd w silnikach zasilanych LPG. Może być stosowany we wszystkich dostępnych na rynku systemach dozowania. ERC LPG GasLube Premium smaruje wnętrze komory spalania tak, jak przy zasilaniu benzyną.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl