Gaz płynny LPG w Kolumbii jest dziś powszechnie wykorzystywany do przygotowywania posiłków i ten segment będzie rósł w kolejnych latach. Zatem najszerzej omawianym w trakcie Kongresu tematem były korzyści ekonomiczne i zdrowotne zastępowania prymitywnych palenisk wykorzystujących drewno opałowe kuchenkami gazowymi.
Spalanie biomasy jest dziś uznawane przez kolumbijski rząd za poważny problem ekologiczny, przyczyniający się do wycinki lasów, utraty unikalnych zasobów przyrodniczych oraz pogarszania stanu zdrowia kobiet i dzieci na terenach zamieszkiwanych przez rdzenną ludność. Rząd ocenia, że do 2050 r. wszystkie tradycyjne paleniska zostaną wyeliminowane i zastąpione przez LPG (42%), gaz ziemny (29%), biogaz (10%) oraz kuchnie elektryczne (19%).
W minionych latach autogaz nie był w Kolumbii poważną alternatywą dla transportowych paliw płynnych, przede wszystkim ze względu na dotacje wspierające produkcję i konsumpcję benzyn i oleju napędowego. Sytuacja zmieniła się jednak, gdy urząd prezydenta republiki objął kandydat lewicy Gustavo Petro, który w ramach stabilizacji fiskalnej zapowiedział rezygnację ze wspierania konsumpcji węglowodorów i skierowanie środków publicznych na rozwój odnawialnych źródeł energii.
Dopłaty do konsumpcji paliw były największym komponentem subsydiów dla paliw kopalnych, szacowanym jeszcze w 2021 r. na 1,8 bln COP – kolumbijskich peso (1 zł to około 1 000 peso). W efekcie od jesieni 2022 r. do dziś (sierpień 2024 r.) cena benzyny oferowanej na stacjach paliw niemal się podwoiła. Wynosi ona obecnie około 4.100 COP za litr i nadal rośnie.
Polityka prezydenta wzbudziła niezadowolenie wśród konsumentów, którzy od 2023 r. rozpoczęli poszukiwanie rozwiązań alternatywnych do paliw płynnych.
W 2023 r. 23 tys. pojazdów zostało skonwertowanych na CNG, co odpowiadało wzrostowi o 63% wobec roku poprzedniego (2022). Jest to jednak dopiero początek spodziewanego odwrotu od paliw płynnych. W 50-milionowej Kolumbii zarejestrowanych jest 7 mln samochodów, z których około 130 tys. wykorzystuje sprężony gaz ziemny, paliwo wydobywane lokalnie.
Największym rynkiem dla samochodów osobowych jest 8-milionowa Bogota, stolica kraju leżąca w Andach, na wysokości 2600 m n.p.m., w terenie, który wymaga pojazdów o odpowiedniej mocy silnika. Użytkownicy samochodów CNG, w tym lokalni taksówkarze, przyznają, że nie zawsze zdają one egzamin a ich eksploatacja wymaga częstego przełączania się pomiędzy paliwami.
LPG na kolumbijskim rynku transportowym jest praktycznie nieznany, choć pojawiają się w kraju pierwsi przedstawiciele chińskich i tureckich firm autogazowych.
Alejandro Martínez, prezes GASNOVA, upatruje w obecnej sytuacji szansy na rozwój rynku autogazowego, przy czym uważa, że wymaga on przyjęcia wysokich standardów technicznych oraz wypracowania przyjaznej polityki publicznej.
W trakcie Kongresu LPG w stolicy Kolumbii Bogocie, Bartosz Kwiatkowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) przedstawił prezentację na temat roli LPG w miksie transportowym w Polsce i Unii Europejskiej oraz dobrych praktykach stymulacji rozwoju rynku autogazu.
Następnie zabrał głos w panelu poświęconemu Narodowemu Planowi Energii w Kolumbii i roli gazu płynnego w strategii kolumbijskiego rządu. Zwrócił uwagę na rolę autogazu w Europie, często traktowanego jako paliwo socjalne, co wypełniałoby potrzeby, jakie pojawiają się w efekcie wycofywania dopłat do benzyny.
Bartosz Kwiatkowski przedstawił dobre praktyki – w tym systemy dofinansowania do nowych pojazdów na LPG oraz do konwersji na autogaz znane z rynku włoskiego. Omówił także najczęstsze rozwiązania wspierające rynek wykorzystywane w Polsce i na świecie.
Od niedawna noworejestrowane samochody zasilane CNG mogą w Kolumbii liczyć na zwolnienie z podatku obrotowego – GASNOVA liczy na wypracowanie podobnego rozwiązania także dla autogazu.
Barierą rozwoju rynku autogazu w Kolumbii może potencjalnie okazać się postawa administracji. Rząd w Bogocie obawia się zależności od zagranicznych dostawców gazu płynnego, w szczególności USA, na skutek wzrostu zapotrzebowania, a tym samym także importu LPG.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl