Działanie tych systemów jest realizowane w oparciu o stosunkowo prostą zasadę wykorzystania do sterowania wtryskiwaczami gazowymi sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi, jednak bezpośrednie powiązanie działania sterownika benzynowego z systemem zasilania gazowego powoduje, że wszelkie niesprawności silnika związane z układem paliwowym i zapłonowym przekładają się na nieprawidłowe działanie instalacji. Dlatego firmy zajmujące się adaptacją silników do zasilania gazem powinny być przygotowane (pod względem wyposażenia i wyszkolenia) do obsługi podstawowych układów stosowanych w silnikach o zapłonie iskrowym.
Zagadnienia obsługowo-naprawcze w nowoczesnych samochodach stają się coraz bardziej złożone, co wynika z postępującej elektronizacji nadzoru i kontroli procesu spalania we współczesnych silnikach benzynowych. Rozwiązania te zapewniają spełnienie rygorystycznych norm emisji szkodliwych składników spalin.
Bezpowrotnie minęły czasy kiedy działalność warsztatów zajmujących się montażem instalacji gazowych mogła być prowadzona przy ograniczonym udziale elektronicznych urządzeń diagnostycznych, tylko w oparciu o wskazania analizatora spalin. W ten sposób regulowano i obsługiwano systemy I generacji, które były pozbawione elektroniki.
Wyposażenie gazowych układów zasilania w pierwsze proste sterowniki elektroniczne zostało wymuszone wprowadzeniem katalizatorów spalin w układach wylotowych silników i upowszechnieniem systemów wtrysku benzyny. Pojawiły się wtedy instalacje gazowe II generacji, w których zastosowano elektroniczne sterowanie przepływem gazu podawanego do silnika za pomocą mieszalnika. Sterowanie w tych systemach jest oparte na sygnale pracującej sondy lambda, zatem jej sprawność ma podstawowe znaczenie dla poprawności działania instalacji. Przed montażem takiego systemu warto zatem sprawdzić stan sondy lambda, czego można dokonać używając miernika uniwersalnego (woltomierza).
Na tym etapie pojawiły się pierwsze dedykowane programy do obsługi i regulacji gazowych systemów zasilania, pokazujące podstawowe parametry pracy instalacji oraz oraz silnika, w tym sondy lambda.
Wprowadzone później systemy III generacji stanowiły tylko etap przejściowy przed wprowadzeniem systemów sekwencyjnych (IV generacja), dlatego dziś stanowią już praktycznie rozwiązanie historyczne. Ich regulacja oraz obsługa odbywa się z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania oraz analizatora spalin.
Współczesność
Obecnie systemy zasilania II generacji ustępują miejsca najnowocześniejszym instalacjom gazowym IV generacji, które nie wykorzystują już sygnału sondy lambda jako parametru sterującego pracą instalacji, choć sprawność jej działania jest bardzo istotna z punktu widzenia poprawności działania silnika i poziomu emisji spalin. Nie zmienia to faktu, że również przed montażem instalacji IV generacji powinno się sprawdzić kondycję silnika. Obecnie, kiedy obowiązkowym wyposażeniem samochodu jest system OBD jest to dość proste, ponieważ podpięcie skanera OBD pozwala po sprawdzeniu ewentualnych błędów na ocenę stanu silnika i elementów współpracujących.
Skaner OBD jest więc jednym z najważniejszych i najbardziej przydatnych urządzeń w warsztacie gazowym. Pozwala on na ocenę działania silnika na podstawie wskazań układu OBD, umożliwiając edycję i kasowanie błędów zapisanych w sterowniku układu diagnostyki pokładowej. Skanery OBD są urządzeniami przenośnymi, dzięki czemu można diagnozować działanie silnika w czasie jazdy. Ułatwia to diagnozowanie wielu uszkodzeń i będących ich wynikiem błędów zapisywanych w sterowniku. Są one używane również w czasie kalibracji systemu gazowego IV generacji. Polega ona na takim dobraniu dawki paliwa gazowego we wszystkich zakresach pracy silnika, aby parametry charakteryzujące pracę silnika (korekty układu OBD) pozostały na niezmienionym w stosunku do zasilania benzyną poziomie. W ten sposób silnik zawsze działa prawidłowo, skład mieszanki jest odpowiedni, nie dochodzi do zaświecenia kontrolki „check engine”.
Tester usterek
Funkcję skanera OBD integrują w sobie także uniwersalne testery usterek, mogące diagnozować również inne sterowniki zamontowane w samochodzie. Pomagają one w wykrywaniu i lokalizacji niesprawności benzynowych układów zasilania, czyniąc je niezwykle ważnym narzędziem w warsztacie LPG. W ostatnim czasie są to urządzenia o małych wymiarach (mobilne), dzięki czemu są bardzo łatwe w użyciu. Często testery usterek wyposaża się w podstawowe funkcje diagnoskopu z oscyloskopem i miernikiem, co znacznie podnosi uniwersalność takiego urządzenia.
Uniwersalny diagnoskop silnikowy
Bardzo przydatny w warsztacie obsługi gazowych systemów zasilania są również diagnoskopy silnikowe. Są to uniwersalne, z reguły stacjonarne urządzenia wyposażone w oscyloskop i rozbudowany miernik cyfrowy. Używa się ich do badania wielu obwodów elektrycznych, czujników i układów stosowanych we współczesnych jednostkach napędowych. Połączenie z danym elementem, który podlega diagnostyce odbywa się za pomocą różnorodnych sond pomiarowych będących wyposażeniem diagnoskopu. Urządzenia te mogą być również wyposażone w generatory sygnałów dające możliwość sprawdzenia czujników i ich obwodów bez demontażu. Przebiegi wzorcowe można nakładać na przebiegi rzeczywiste, co pozwala na szybką ocenę poprawności działania badanych obwodów.
Oprogramowanie do kalibracji systemów gazowych
Niektóre sterowniki gazowych układów zasilania działają podobnie jak sterowniki układów benzynowych, zapisując charakterystyczne kody błędów związane z nieprawidłowościami w działaniu instalacji. W ten sposób z wykorzystaniem dedykowanego do danego systemu oprogramowania można znacznie szybciej weryfikować i szybciej usuwać uszkodzenia występujące w instalacji gazowej. Kody błędów odczytuje się z wykorzystaniem oprogramowania do kalibracji danego systemu z reguły wgranym do komputera przenośnego, który łączy się ze sterownikiem za pomocą specjalnego interfejsu, dedykowanego do danej instalacji gazowej.
Zapisywanie w pamięci kodów usterek jest oczywiście funkcją oprogramowania sterownika gazowego. Niektóre ze sterowników oprócz tego oferują również możliwość prezentowania kodów usterek w systemie migowym na przełączniku rodzaju zasilania. Dzięki temu już na etapie umawiania naprawy, przepytując dokładnie użytkownika można ocenić uszkodzenie i przygotować się do niej, np. poprzez zamówienie odpowiednich części.
Obowiązkowym wyposażeniem warsztatu montującego instalacje gazowe jest wieloskładnikowy analizator spalin, służący do kontroli emisji po zamontowaniu instalacji gazowej oraz w czasie okresowej obsługi systemu. Skład spalin musi odpowiadać obowiązującym wymogom prawnym. Anomalie w zawartości poszczególnych składników spalin mogą wskazywać na nieprawidłowości w działaniu układu zasilania.
Podsumowanie
Prawidłowy montaż i obsługa instalacji gazowych we współczesnych samochodach wymaga stosowania wielu skomplikowanych urządzeń służących do diagnostyki jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. Wyposażenie warsztatu w podstawowe urządzenia, typu: analizator spalin, tester usterek, skaner OBD i diagnoskop silnikowy stanowi dość duży wydatek, rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. Utrzymanie tych urządzeń, aktualizacje oprogramowania, legalizacja analizatora to wydatki rzędu kliku tysięcy zł rocznie. Posiadanie tego typu urządzeń pozwala jednak w znacznym stopniu rozszerzyć działalność, np. o diagnostykę i naprawy wszelkich układów stosowanych we współczesnych samochodach. Taka specjalizacja stanowi poważny atut w stosunku do autoryzowanych stacji obsługi poszczególnych marek samochodów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl