Nie wszyscy o tym pamiętają, ale sondy lambda są elementami podlegającymi normalnemu zużyciu eksploatacyjnemu i powinny być okresowo wymieniane.
Program uniwersalnych sond lambda jest właśnie odpowiedzią firmy Bosch na zapotrzebowanie rynku części zamiennych. Obejmuje on 9 uniwersalnych sond lambda, które mogą być zamiennikami dla około tysiąca sond stosowanych jako oryginalne wyposażenie w samochodach. Są one dostępne z różnymi rodzajami czujnika oraz ze zróżnicowaną mocą podgrzewacza.
Trwałość sond lambda
Największą trwałość, określaną na 160 tys. km, mają sondy podgrzewane 4-przewodowe, planarne i szerokopasmowe planarne. Trwałość sond podgrzewanych 3-przewodowych wynosi około 100-150 tys. km, natomiast zwykłe sondy jednoprzewodowe osiągają przebiegi do 80 tys. km.
Dłuższa eksploatacja sondy nie gwarantuje jej prawidłowej pracy. W wyniku zużycia sonda lambda coraz wolniej reaguje na zmiany składu mieszanki paliwowo-powietrznej, a jej sygnał napięciowy jest coraz słabszy. Może to być przyczyną zwiększonego zużycia paliwa (nawet o 15 %), a w dłuższej perspektywie grozi uszkodzeniem katalizatora. Jedno i drugie zjawisko może być dla użytkownika kosztowne, dlatego działanie sond lambda powinno być okresowo sprawdzane.
Sprawdzenie sondy lambda
W nowoczesnych samochodach uszkodzenie sondy lambda powinno być sygnalizowane przez kontrolkę awarii silnika. Nie zmienia to jednak faktu, że działanie sondy lambda powinno się okresowo sprawdzać. Firma Bosch zaleca taką kontrolę co 30 tys. km.
Bosch był pierwszą firmą, która opatentowała uniwersalną sondę lambda. Rozwiązanie to zostało dostrzeżone w 2003 r. na targach Equip Auto w Paryżu, zdobywając Grand Prix i rok później na odbywającej się we Frankfurcie Automechanice, na której uniwersalne sondy lambda Bosch zostały nagrodzone w kategorii innowacji.
Powinna ona obejmować:
Dodatkowo powinno sprawdzić się parametry sondy lambda. Kontroli podlegają:
Zalecenia eksploatacyjne
Aby zapewnić odpowiednią trwałość sondy lambda należy stosować benzynę bezołowiową oraz unikać stosowania jakichkolwiek dodatków do paliw.
Nie należy stosować awaryjnego uruchomienia silnika metodą „na pych” lub poprzez ciągnięcie innym pojazdem. Może to spowodować przedostanie się do układu wydechowego niespalonego paliwa i uszkodzenie sondy oraz katalizatora spalin. Do uruchamiania silnika zawsze powinno używać się rozrusznika, wykorzystując „pożyczany” z innego pojazdu prąd i kable rozruchowe.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl