Podczas pracy silnika zasilanego LPG, cewki zapłonowe oraz świece poddawane są większym obciążeniom niż w przypadku silnika zasilanego wyłącznie benzyną. Mieszanka gazowo-powietrzna ma większą rezystancję niż benzynowo-powietrzna, co generuje wyższe napięcie zapłonu. Może to powodować przyspieszone zużycie elektroerozyjne elektrod świec zapłonowych, co po w dłuższym okresie eksploatacji skutkuje zwiększeniem przerwy pomiędzy nimi i jeszcze większym wzrostem napięcia w cewkach zapłonowych i w konsekwencji podwyższonym ich zużyciem
Weryfikacja
Najprościej diagnozę zweryfikować przez zamianę cewek miejscami i ponowny pomiar ich parametrów. Jeśli problem powtarza się na tej samej cewce, pracującej w innym cylindrze jest ona z pewnością uszkodzona. Jeśli po podmianie cewek problem występuje na tym samym (4) cylindrze zasilanym tym razem inną cewką oznacza to, że cewka jest sprawna i nieprawidłowa praca silnika wynika z innych przyczyn. Niestety w tym konkretnym przypadku okazało się, że to sterownik silnika niepoprawnie odczytuje parametry cewek zapłonowych.
Na ilustracjach widać, że wartości czasów rozładowania cewek 1, 2 i 3 wynoszą 1800 µs, podczas gdy na 4. cylindrze wartość wynosi 54 µs. Aby upewnić się co do konieczności wymiany cewki można także skontrolować jej działanie za pomocą oscyloskopu, tzn. sprawdzić czy zmierzony czas trwania impulsu zapłonowego na podejrzanej o uszkodzenie cewce zapłonowej jest proporcjonalny do czasu rozładowania. Tylko w takim przypadku można uznać cewkę za uszkodzoną. Jeśli czas trwania impulsu zapłonowego zmierzony oscyloskopem byłby identyczny dla wszystkich cylindrów parametr odczytany jako czas rozładowania dla cewki na 4. cylindrze zostanie uznany przez diagnoskop za nieosiągalny.
Wkazówki
Typowa charakterystyka sygnału elektrycznego sterowania cewką zapłonową utrzymuje stały czas trwania impulsu zapłonowego w czasie pracy silnika ze stałą prędkością obrotową. Zmiany tego czasu wskazują na nieprawidłowości w systemie kontroli mocy cewki (w sterowniku).
W ramach dalszych testów należy sprawdzić parametry przebiegu napięcia odpowiadającego za generowanie wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej.
Z analizy sygnału na uzwojeniu pierwotnym cewki zapłonowej można określić jakość sygnału wytworzonego w obwodzie wtórnym. Obie wielkości są ze sobą powiązane czasowo. W praktyce, jeśli czas trwania wyładowania iskrowego jest dłuższy niż 1ms, można wykluczyć uszkodzenie w uzwojeniu wtórnym cewki.
Prawidłowe działanie końcówki mocy, która jest elementem sterownika silnika i kontroluje przepływ napięcia w uzwojeniu pierwotnym cewki można zweryfikować poprzez analizę powtarzalności czasu przewodzenia (punkt 3) przy stałej prędkości obrotowej. Jest to czas, który w układach starej generacji był określany jako kąt zamknięcia styków przerywacza.
Podsumowanie
Kto by pomyślał, że złe parametry pracy cewek zapłonowych mogą wynikać z błędów w oprogramowaniu sterownika silnika. Po raz kolejny zatem okazuje się, że pomimo stałego postępu technicznego mechanik musi z dużą ostrożnością podchodzić do stawiania diagnozy, traktując wyniki diagnostyki elektronicznej jedynie jako wskazówkę przed wykonaniem dlaszych czynności, np. naprawy czy wymiany danego elementu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl