Przydatne funkcje sterownika STAG 200 GoFast
STAG 200 GoFast został wyposażony w wiele przydatnych w adaptacji na zasilanie gazowe funkcji, które pozwalają na prawidłowe skonfigurowanie instalacji gazowej w większości występujących na rynku silników 4-cylindrowych, np.:
Autokalibracja
Autokalibracja to bardzo ważny etap warunkujący poprawność konfiguracji instalacji gazowej. W okienku włączającym autokalibrację jest możliwość włączenia wszystkich wtryskiwaczy jednocześnie (dla silników zasilanych "full group"), możliwość ustawienia mnożnika na danym poziomie w czasie autokalibracji (tej opcji nie było we wcześniejszych sterownikach) oraz wykasowania poprzednio zebranej mapy benzynowej.
Jeżeli wszystkie parametry i temperatura silnika są odpowiednie, po kliknięciu przycisku start rozpoczyna się proces autokalibracji w czasie którego sterownik STAG 200 GoFast czyta czasy wtrysku benzyny, włącza kolejno wtryskiwacze gazowe i wstępnie dostosowuje dawkę LPG. Po zakończonej autokalibracji niezbędne jest wykonanie próby drogowej, w trakcie której wykonuje się ostateczną kalibrację systemu.
Próba drogowa
Umożliwia ona dokładne ustawienie składu mieszanki w czasie jazdy samochodem z obciążeniem. W sterowniku STAG 200 GoFast można to wykonać na dwa sposoby. Pierwszy to ręczna regulacja linii mnożnika, drugi pozwala dopasować linię mnożnika automatycznie.
Kalibracja ręczna
Ustawienie ręczne odpowiedniego składu mieszanki gazowo-powietrznej bazuje na czasach wtrysku benzyny. Ręczna kalibracja odbywa się przy stałym obciążeniu silnika, tzn. jeździe na prostym odcinku drogi z takim samym naciskiem na pedał gazu (takie samo otwarcie przepustnicy).
Obserwując czas wtrysku benzyny należy przełączyć silnik na zasilanie LPG i sprawdzić czy czas wtrysku benzyny w trybie pracy na LPG się nie zmienia. Jeśli czas wtrysku benzyny ulega skróceniu oznacza to, że mieszanka gazowo-powietrzna jest zbyt bogata i należy ją zubożyć, czyli zmniejszyć wartość mnożnika. Jeśli czas wtrysku benzyny wydłuża się oznacza to, że mieszanka jest zbyt uboga i należy ją wzbogacić, czyli zwiększyć wartość mnożnika. Mnożnik dobiera się zatem tak, aby przy zasilaniu gazem wartość czasu wtrysku benzyny nie zmieniała się względem czasu przy zasilaniu benzyną.
W ten sposób ustala się wartość mnożnika dla kilku wartości obciążenia silnika. Jednocześnie trzeba obserwować pracę sondy lambda, której napięcie powinno oscylować w pełnym zakresie.
Końcowym etapem kalibracji ręcznej jest sprawdzenie dawkowania LPG przy maksymalnym otwarciu przepustnicy (pełnym obciążeniu silnika). W tych warunkach gazowy układ zasilania powinien zapewniać bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną, co można zweryfikować obserwując wskazania sondy lambda, sprawdzając najpierw działanie samochodu w tym zakresie na benzynie, później na gazie. Mnożnik należy ustawić na takim poziomie, aby mieszanka była w tym zakresie zawsze bogata. Jest to ostatni etap kalibracji sterownika STAG 200 GoFast.
Kalibracja automatyczna
Drugim sposobem kalibracji sterownika
STAG 200 GoFast jest tzw. autodopasowanie linii mnożnika. Proces rozpoczyna się od zebrania mapy czasów wtrysku benzyny. W czasie jazdy na benzynie i utrzymywaniu stałego obciążenia silnika, w prawej części ekranu, na osi rzędnych, pojawia się zielona linia. Oznacza to, że dla danego obciążenia silnika (określonej wartości ciśnienia w kolektorze dolotowym) została zebrana mapa czasów wtrysku benzyny. Obciążenie silnika należy zmieniać tak, aby mapa została zebrana w pełnym zakresie obciążeń silnika (aby zielona linia była jak najdłuższa).
Po zabraniu mapy benzynowej silnik należy przełaczyć na LPG i wyznaczyć mapę gazową. W tym przypadku postępowanie jest odwrotne, tzn. wyznaczona zielona linia po zebraniu mapy czasów wtrysku gazu, w danym zakresie obciążeń silnika, znika. Mapa gazowa jest zebrana jeśli wszystkie odcinki zielonej linii staną się niewidoczne. Po zebraniu mapy gazowej pozostaje tylko wciśnięcie przycisku "dobór mnożnika" (autodopasowanie) i program automatycznie dopasowuje linię mnożnika tak, aby mapa gazowa i mapa benzyny pokryły się. Mile widziane jest dwukrotne wykonanie takiego autodopasowania, aby upewnić się, że pierwsza próba została wykonana prawidłowo.
W obu przypadkach montażysta ma możliwość wprowadzenia dodatkowych korekcji składu mieszanki (od prędkości obrotowej i od temperatury gazu).
Obsługa
Przeglądy instalacji gazowej ze sterownikiem STAG 200 GoFast wykonuje się co 10 do 15 tys. km. Oprócz standardowej wymiany filtrów przegląd taki obejmuje także sprawdzenie kalibracji sterownika oraz parametrów elementów mechanicznych instalacji LPG (reduktora i wtryskiwaczy). Prawidłowe działanie tych elementów jest niezbędne dla utrzymania właściwych czasów wtrysku LPG w poszczególnych zakresach pracy silnika.
Podsumowanie
STAG 200 GoFast jest odpowiedzią na potrzeby rynku. Nie tylko polscy instalatorzy oczekują prostych i łatwych w konfiguracji, a przy tym tanich produktów. Takie tendencje firma AC S.A. obserwuje także na wielu rynkach zagranicznych, na których jest obecna.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl