Sterownik TECH SYMBIO firmy LPGTECH to jeden z najpóźniej wprowadzonych na rynek sterowników samochodowych instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, choć badania nad zasilaniem gazowym tego typu jednostek napędowych są prowadzone w firmie od wielu lat.
Już w 2014 r. na targach GasShow zaprezentowano system LGI (Liquid Gas Injection) do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Był to system wykorzystujący LPG w fazie ciekłej, nad którym firma pracowała znacznie wcześniej, w silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny. Tamto rozwiązanie nie trafiło jednak do oferty firmy.
Obecnie, po wielu latach doświadczeń i prac rozwojowych wprowadzono na rynek system TECH SYMBIO, który bazuje na sekwencyjnym wtrysku LPG w fazie lotnej z niewielkim udziałem benzyny w czasie pracy na gazie (w celu ochrony wtryskiwaczy).
TECH SYMBIO ma bardzo przemyślaną strategię rozwoju i sprzedaży z określoną przez producenta, firmę LPGTECH, docelową grupą odbiorców. Obejmuje ona właścicieli stosunkowo nowych aut, niezbyt często spotykanych na polskim rynku z nietypowymi, dużymi, wielocylindrowymi i trudnymi do adaptacji na zasilanie LPG, silnikami.
To nisza rynkowa dotychczas nie zagospodarowana przez konkurencję, którą wypełnia LPGTECH swoim systemem TECH SYMBIO.
LPGTECH świadomie wybrał tę część rynku. Nie oznacza to jednak, że system TECH SYMBIO nie nadaje się do prostszych i popularnych na rynku silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wręcz przeciwnie, adaptacje tych jednostek napędowych z wykorzystaniem instalacji TECH SYMBIO są bardzo proste i w niewielkim stopniu odbiegają od konwersji samochodów z silnikami z wtryskiem pośrednim.
TECH SYMBIO jest jedynym na rynku systemem zasilania gazowego, który jest w stanie obsłużyć silniki wyposażone w podwójny (pośredni i bezpośredni) układ wtryskowy benzyny za pomocą jednego wtryskiwacza gazowego.
Nie jest to jednak kierunek, w którym LPGTECH zamierza rozwijać system TECH SYMBIO. Firma LPGTECH rozwija ten produkt z dużym powodzeniem właśnie w segmencie, który konkurencja pomija, choćby z uwagi na dużo mniejszą skalę występowania nietypowych aut na rynku. LPGTECH się tego nie boi. Struktura firmy i jej działania, a przede wszystkim produkt, jakim jest sterownik TECH SYMBIO znakomicie wpisują się w taką strategię działania przedsiębiorstwa w tym segmencie pojazdów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Sterownik TECH SYMBIO jest urządzeniem bardzo uniwersalnym, bowiem obsługuje jednostki napędowe 4-, 6- a nawet 8-cylindrowe. Co najważniejsze nawet w samochodach z wtryskiem podwójnym (pośrednim i bezpośrednim), para takich wtryskiwaczy benzynowych jest zastępowana w systemie TECH SYMBIO przez tylko jeden wtryskiwacz gazowy, czyli w silniku stosuje się zawsze tyle wtryskiwaczy LPG ile ma on cylindrów.
Jesteśmy w stanie obsłużyć jednym sterownikiem nawet najbardziej rozbudowane jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To jest nasza duża przewaga, biorąc jako przykład prezentowanego Lexusa, nasza konkurencja, którą skądinąd bardzo cenimy, musiałaby zastosować aż 3 sterowniki, które obsługiwałyby 16 wtryskiwaczy gazowych. Pomijając kwestie skomplikowania takiego układu to często po prostu nie ma miejsca na odpowiednie rozmieszczenie tylu elementów gazowego układu zasilania w komorze silnikowej samochodu. Nasz system jest nadzorowany przez jeden sterownik LPG, który steruje pracą 8 wtryskiwaczy gazowych.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny LPGTECH
Sterownik TECH SYMBIO jest zbudowany na nowoczesnej platformie z 32-bitowym mikroprocesorem do zastosowań automotive zaprojektowanym specjalnie do pracy w bardzo szerokim zakresie temperatur od -40 do 120ºC. Wbudowany moduł OBD z cyfrową magistralą danych CAN upraszcza i przyspiesza strojenie instalacji, które jest znacznie bardziej precyzyjne. System OBD jest bardzo rozbudowany i umożliwia komunikację na poziomie specjalnych protokołów dla danej rodziny aut, co pozwala uzyskiwać informacje nie dostępne przy użyciu zwykłych protokołów komunikacji CAN.
Bardzo uproszczono także montaż. TECH SYMBIO pozwala na dowolne parowanie kanałów wejściowych oraz wyjściowych wtryskiwaczy. Nie jest to może funkcja unikalna na rynku ale z pewnością w niektórych przypadkach może być pomocna.
Nikt świadomie nie podłącza źle wtryskiwaczy, choćby z uwagi na późniejszy serwis systemu LPG ale w sytuacji kiedy zmiana podłączenia wiąże z koniecznością zdemontowania połowy osprzętu silnika może to być bardzo pożyteczna funkcja.
Wiązka elektryczna sterownika TECH SYMBIO używa przewodów elektrycznych dopasowanych do obciążenia, co gwarantuje bezawaryjną pracę w długim okresie użytkowania systemu LPG w niekorzystnych warunkach panujących w komorach silnikowych samochodów.
TECH SYMBIO wykorzystuje innowacyjny, autorski algorytm pracy oraz strojenia, co zaowocowało stworzeniem sterownika uniwersalnego. Korekty użytkownika, zaawansowane korekty wtryskiwaczy LPG wraz z korektą od napięcia zasilania pozwalają na bardzo precyzyjne dawkowanie paliwa gazowego.
Masz samochód z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny?
Chciałbyś założyć do niego instalację gazową?
Zapytaj o system TECH SYMBIO w warsztacie firmy LPGTECH.
Udział paliwa bazowego przy zasilaniu LPG jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny powinien wynosić około 20% całkowitego zużycia paliwa przez silnik. Jest to oczywiście wartość średnia, która zmienia się w zależności od jednostki napędowej, a nawet jej generacji dlatego też system oferuje wiele możliwości kształtowania tej proporcji.
Do uszkodzeń wtryskiwaczy benzynowych najczęściej dochodziło w małolitrażowych silnikach pracujących na mieszance uwarstwionej, występujących między innymi w pierwszych jednostkach napędowych np. Grupy VW. Niestety taki charakter pracy tych silników, od którego producenci odchodzą, powodował znaczne obciążenia cieplne elementów komory spalania, w tym wtryskiwaczy. W dniu dzisiejszym mamy doświadczenia z takimi rozwiązaniami jak często stosowany przez Toyotę wtrysk dualny, w którym nawet jeśli silnik przez dłuższy czas pracuje wyłącznie na wtryskiwaczach MPI, wtryskiwacze w komorach spalania nie dawkujące nawet kropli benzyny nie ulegają uszkodzeniu. Jesteśmy zatem cały czas w fazie rozwoju tej technologii. Mam tutaj na myśli zarówno producentów pojazdów i silników jak i nas, "gazowników", którzy musimy za tymi zmianami nadążać.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny LPGTECH
Obsługa dotrysków benzynowych oraz wtrysków wielokrotnych powoduje, że praca silnika w pełnym zakresie temperatur oraz obciążeń jest identyczna jak w przypadku zasilania benzyną.
Półprzewodnikowe emulatory wtryskiwaczy oraz zintegrowany, konfigurowalny emulator ciśnienia paliwa pozwalają na szeroki dobór dawki pilotującej benzyny w czasie pracy na gazie. Emulacja wtryskiwaczy benzynowych jest możliwa nawet w fazie narastającego piku otwarcia sygnału wtryskiwacza lub w dowolnym innym momencie, co pozwala na precyzyjne regulowanie udziału benzyny w czasie pracy na gazie.
Emulator ciśnienia benzyny sterownika TECH SYMBIO pozwala na procentową (na podstawie mapy 3D) i napięciową (na podstawie mapy 2D) emulację czujnika wysokiego ciśnienia. Możliwa jest także emulacja regulatora pompy wysokiego ciśnienia benzyny. W ten sposób można wyłączyć pompę wysokiego ciśnienia, utrzymywać ciśnienie na ustalonym poziomie lub regulować ciśnienie benzyny na podstawie mapy 3D zbudowanej przez użytkownika. Możliwe jest także utrzymywanie nominalnego ciśnienia benzyny. W ten sposób można wpływać na zużycie benzyny przez silnik w czasie jego pracy na LPG.
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w prezentowanym Lexusie LS600 HL z systemem TECH SYMBIO wyniosło 13,3 l LPG + 3,11 l benzyny na 100 km.
Przy racjonalnym wykorzystywaniu wszystkich tych narzędzi system TECH SYMBIO pozwala na uzyskanie minimalnego zużycia benzyny podczas pracy na gazie, zachowując jednocześnie maksymalną ochronę wtryskiwaczy benzynowych przed przegrzaniem. Wszystko to wymaga jednak przemyślanego podejścia, ponieważ możliwości systemu są praktycznie nieograniczone i bez odpowiedniej wiedzy można wiele popsuć.
W związku z tym LPGTECH bardzo dużą uwagę przykłada do szkolenia odpowiednio dobranych montażystów. Sterowniki TECH SYMBIO są także w odpowiedni sposób zabezpieczone przed dostępem osób postronnych.
Możliwości sterownika TECH SYMBIO są praktycznie nieograniczone, co dla jednych jest zaletą i wielkim dobrodziejstwem, a dla innych przekleństwem. Dlatego warsztaty montujące ten system są ściśle selekcjonowane i odpowiednio szkolone. Ilość wiedzy niezbędnej do przekazania jest spora, dlatego szkolenia z reguły są 2-dniowe. By zostawić nieco czasu na przemyślenia i zadawanie pytań, które po takich rozważaniach się nasuwają.
Dotychczas zamontowano kilkaset sterowników TECH SYMBIO w różnych samochodach wyposażonych w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem. Każdy taki montaż to nowe doświadczenie zarówno dla każdego montażysty jak i producenta, firmy LPGTECH.
Masz samochód z silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny?
Chciałbyś założyć do niego instalację gazową?
Zapytaj o system TECH SYMBIO w warsztacie firmy LPGTECH.
Zobacz stronę producenta:
LPGTECHwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl