Właśnie takim montażem za naszym pośrednictwem chce pochwalić się firma Auto Gaz Mak z Luzina na Kaszubach (województwo pomorskie). Do warsztatu firmy trafił Ford Focus z 2018 r. z silnikiem 1.5 Ecoboost o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 240 Nm osiąganym już od 1600 obr./min.
Do adaptacji na zasilanie LPG tego silnika użyto systemu STAG 400.4 DPI białostockiej firmy AC S.A., który jest dedykowany do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. A taki właśnie układ zasilania zastosowano we wspomnianym silniku 1.5 Ecoboost.
Samochód został poddany adaptacji na zasilanie gazowe z wykorzystaniem zestawu montażowego ze sterownikiem STAG 400.4 DPI Jest to tzw. instalacja dotryskowa, co w praktyce oznacza, że silnik jest zasilany LPG w stanie gazowym, które jest dawkowane przez wtryskiwacze LPG do poszczególnych kanałów kolektora dolotowego, a sterownik gazowy dodatkowo przejmuje kontrolę nad wtryskiwaczami benzynowymi, realizując tzw. dotrysk benzyny.
Oznacza to, że sterownik LPG oprócz sterowania pracą wtryskiwaczy gazowych uruchamia także wtryskiwacze benzynowe, dawkując przez nie minimalne porcje benzyny. Dzięki temu umieszczone w gorących komorach spalania wtryskiwacze benzynowe są chłodzone, a z ich końcówek są usuwane produkty spalania. W ten sposób zachowuje się ich pełną sprawność (nie ulegają one uszkodzeniu). Jest to jednak związane ze zużyciem benzyny w czasie pracy silnika na gazie.
Czujnik ciśnienia i temperatury gazu oraz ciśnienia w kolektorze dolotowym PS-02 Plus stanowi także zabezpieczenie w sytuacji kiedy instalacja LPG ulega z różnych względów rozszczelnieniu. Wykrywany przez czujnik gwałtowny spadek ciśnienia gazu jest sygnałem do zamknięcia wszystkich elektrozaworów instalacji LPG i przywrócenia zasilania benzyną.
W prezentowanym Focusie zastosowano jednostopniowy, membranowy reduktor-parownik STAG R-01 (czarny), którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 150 KM, co w zupełności wystarcza silnikowi 1.5 Ecoboost, ponieważ część dawki paliwa jest realizowana z wykorzystaniem benzyny.
Reduktor ten charakteryzuje się bardzo stabilną pracą, co oznacza, że parametry odparowanego gazu (temperatura i ciśnienie) zachowują stabilne wartości w szerokim zakresie pracy silnika, nawet przy dużych obciążeniach i wysokim chwilowym zapotrzebowaniu na paliwo. Ciśnienie wyjściowe gazu praktycznie nie zależy od ciśnienia wejściowego LPG (stopnia napełnienia zbiornika LPG).
Odparowany w reduktorze-parowniku gaz jest kierowany przez elastyczny przewód do filtra fazy gazowej, który zatrzymuje zanieczyszczenia wytrącające się w czasie zmiany stanu skupienia paliwa z ciekłego na gazowy. Oczyszczony gaz kierowany jest do kolejnego bardzo ważnego elementu instalacji. Jest nim...
Odparowane w reduktorze-parowniku paliwo gazowe, poprzez filtr fazy gazowej przepływa przez czujnik ciśnienia i temperatury gazu oraz ciśnienia w kolektorze dolotowym PS-02 Plus, który monitorując te parametry w czasie rzeczywistym umożliwia sterownikowi LPG wyznaczenie odpowiedniej dawki gazu w stosunku do aktualnego zapotrzebowania silnika na paliwo.
Czujnik odpowiada także za przełączenie jednostki napędowej na zasilanie benzynowe po zużyciu LPG, co następuje po odczytaniu wartości ciśnienia gazu 0,6 do 0,65 bara.
Dawki paliwa gazowego zależne od obciążenia silnika są odmierzane przez pojedyncze wtryskiwacze STAG AC W03, które wykonują swoje zadanie bardzo precyzyjnie. Uzyskano to m.in. przez selekcję wymiarową tłoczków i cylinderków wtryskiwaczy. Duże cewki zapewniają krótkie czasy otwarcia i zamknięcia. Dodatkowo są one w stanie pokonać większe opory występujące zimą na skutek tężenia zanieczyszczeń, które pomimo zastosowania odpowiednio dokładnych filtrów odkładają się we wtryskiwaczach.
LPG jest przechowywane w zamontowanym w wnęce koła zapasowego zbiorniku toroidalnym o pojemności 44 l. Wchodzący w skład osprzętu zbiornika zawór tankowania LPG zamontowano obok wlewu benzyny pod wspólną klapką.
Wszystkie elementy gazowego układu zasilania, w którym LPG występuje w fazie ciekłej są połączone przewodami miedzianymi.
W 90% stosujemy przewody miedziane. Jest to podyktowane ich znacznie większą wytrzymałością i tym, że możemy je lepiej dopasować kształtem do podwozia. Przewody termoplastyczne stosujemy w samochodach z silnikami o dużej mocy, które charakteryzują się dużym zapotrzebowaniem na paliwo i w związku z tym wymagają dużo większych przekrojów przewodów doprowadzających LPG. To zapewniają właśnie rurki termoplastyczne.
Marcin Kaszuba, Auto Gaz Mak
Instalacje dotryskowe przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pomimo tego, że zużywają niewielką ilość benzyny są jednak przynajmniej 2-krotnie tańsze od systemów VI generacji - bezpośredniego wtrysku LPG w fazie ciekłej. Oszczędności z użytkowania instalacji dotryskowej są nieco mniejsze - to fakt wynikający z konieczności dotryskiwania benzyny w czasie jazdy na LPG, ale systemy takie przy typowych rocznych przebiegach rzędu 15 tys. km znacznie szybciej się amortyzują, a to kluczowy argument dla wielu użytkowników.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl