Z pewnością wynika to ze wzrostu popularności pojazdów hybrydowych, głównie za sprawą wielu modeli Toyoty z hybrydowymi układami napędowymi, których szeroko zakrojona promocja odniosła wymierny skutek w wynikach sprzedaży nowych samochodów. W ciągu 6 miesięcy 2018 r. sprzedano 10 805 pojazdów hybrydowych (o 26,9% więcej niż w tym samym okresie 2017 r.). Trendy te z pewnością przenoszą się na rynek pojazdów używanych i montażu instalacji gazowych.
Poniższy przykład wskazuje, że także luksusowe samochody marki Lexus należącej do koncernu Toyota Motor Corporation poddawane są konwersji na zasilanie LPG. Stosowane w nich silniki o dużych pojemnościach skokowych, charakteryzują się sporym zużyciem paliwa (nawet w hybrydowym układzie napędowym), co skłania użytkowników do zmiany sposobu zasilania na gazowe.
Taki właśnie samochód, Lexus RX 450H, trafił do warsztatu Dretan Gabriela Pająk z Tanowa nieopodal Szczecina. Pochodzący z 2010 r. egzemplarz reprezentuje trzecią generację tego modelu. Wersja hybrydowa jest wyposażona w 6-cylindrowy, widlasty silnik o mocy 245 KM (183 kW) oraz silniki elektryczne zwiększające moc pojazdu do 297 KM (221 kW).
Silnik spalinowy pracuje wg cyklu Atkinsona (podobnie jak inne jednostki napędowe w hybrydowych Toyotach). Dzięki znacznemu skróceniu suwu sprężania osiąganemu przez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych osiąga się wyższą sprawność, szczególnie w zakresie średnich obciążeń. Cykl Atkinsona nie sprzyja jednak osiąganiu wysokich parametrów, co w hybrydowym układzie napędowym niweluje zastosowanie silników elektrycznych.
Silniki pracujące wg cyklu Atkinsona bez problemu można poddawać konwersji na zasilanie gazowe, tym bardziej, że w przypadku Toyoty mają one hydrauliczne popychacze w układzie rozrządu, co eliminuje konieczność stosowania lubryfikacji czy też innej metody dodatkowej ochrony zaworów.
Firma Dretan Gabriela Pająk zastosowała do adaptacji 3,5-litrowej jednostki napędowej markowy system zasilania gazowego ze sterownikiem Sequent Plug & Drive Plus (do silników 5-, 6- i 8-cylindrowych) firmy BRC. Z uwagi na wysoką moc silnika zastosowano reduktor-parownik Genius Max, którego wydajność pozwalająca na zasilanie silników o mocach do 326 KM (240 kW) z dużym zapasem pokrywa zapotrzebowanie na paliwo gazowe spalinowej jednostki napędowej Lexusa RX 450H.
Po przejściu przez reduktor-parownik, będące już w stanie gazowym LPG kierowane jest do 6 wtryskiwaczy BRC IN03 MY 09 (pomarańczowych), które pozwalają na zasilanie silników o mocach do 48 KM na cylinder.
Paliwo gazowe jest przechowywane w zamontowanym pod podłogą bagażnika toroidalnym zbiorniku LPG o pojemności geometrycznej 49 l (średnica 680 mm, wysokość 180 mm). Zawór tankowania LPG umieszczono pod klapką wlewu benzyny.
Jak widać montaż instalacji LPG w samochodzie z hybrydowym układem napędowym jest jak najbardziej możliwy i przynosi wymierne korzyści.
Z relacji użytkownika wynika, że samochód przed konwersją zużywał średnio około 11 l benzyny na 100 km. Obecnie jego zużycie wynosi 12 l LPG/100 km. Przy obecnych cenach (2,29 zł/l LPG) koszt przejechania 100 km obniżył się na gazie do 27,5 zł. Na benzynie wynosił 56 zł (5,09 zł/l). Koszty przejechania 100 km spadły zatem o ponad 28 zł. Przy średnim rocznym przebiegu 15 tys. km oznacza to, że wydatki na paliwo obniżą się o 4200 zł.
Bezpłatną wycenę instalacji LPG od warsztatu Dretan Gabriela Pająk można otrzymać korzystając z aplikacji Wycena instalacji LPG.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl