Inspiracją do powstania tego materiału była wypowiedź Teresy Flekiewicz, która jest prezesem firmy Auto Gaz Śląsk zaprezentowana w artykule "Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny a LPG".
Zapytaliśmy w nim prezesów firm - Partnerów Portalu gazeo.pl o perspektywy rozwoju rynku samochodowych instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Oto ta wypowiedź.
W przypadku naszej firmy aktualna sytuacja zmieniła stosunek użytkowników i nabywców nowych samochodów chcących przejść na zasilanie LPG właśnie w kierunku pojazdów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Obserwujemy ciągły wzrost sprzedaży instalacji do tych silników, które stanowią już powyżej 30% ogólnej sprzedaży samochodowych instalacji gazowych w naszej firmie.
Teresa Flekiewicz, prezes firmy Auto Gaz Śląsk
Ponad trzydziestoprocentowy udział instalacji LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny w sprzedaży firmy Auto Gaz Śląsk, która jest dystrybutorem firmy Tartarini Auto w Polsce oraz jednym z trzech dystrybutorów systemów Vialle na polskim rynku, wydawał się wynikiem właśnie dystrybucji systemów Vialle do silników DI (Direct Injection). Jak się okazuje, rzeczywistość jest nieco inna, o czym mówi Teresa Flekiewicz.
W naszej ofercie mamy instalację Tartarini Evo 01 ID, którą aktualnie oferujemy do wszystkich dostępnych na rynku samochodów wyposażonych w jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Vialle dalej pracuje nad swoim systemem uniwersalnym do takich silników. Powinien on być już dostępny w bieżącym 2022 roku.
Teresa Flekiewicz, prezes firmy Auto Gaz Śląsk
Auto Gaz Śląsk jest dostawcą gazowych układów zasilania do nowych samochodów koncernu Stellantis (wcześniej FCA - FIAT Chrysler Automobiles), więc można sądzić, że to właśnie współpraca z międzynarodowym gigantem stała się przyczyną takiego udziału systemów Tartarini Evo 01 ID w sprzedaży firmy. Okazuje się, że ta współpraca ma cały czas bardzo duże znaczenie dla Auto Gaz Śląsk.
Wzrost sprzedaży jest efektem współpracy z FCA, aktualnie Stellantis. Na ich potrzeby zostały przygotowane zestawy przeznaczone do silników 1.0 i 1.3 GSE stosowanych w samochodach FIAT 500X i Jeep Renegade, a obecnie także w samochodach Jeep Compass.
Teresa Flekiewicz, prezes firmy Auto Gaz Śląsk
Grupa Stellatnis, oprócz samochodów FIAT i Jeep ma w swej ofercie także markę Alfę Romeo.
Auto Gaz Śląsk jest przygotowany do adaptacji na zasilanie LPG także silników Alfy, co z pewnością ucieszy sympatyków tej włoskiej marki, która ostatnimi swoimi modelami udowodniła, że można jeszcze produkować rasowe auta.
Wszystkie zestawy przeznaczone do silników pojazdów grupy Stelantis stosowane w Jeepach Renegade z silnikami 1.0 i 1,3 GSE, Jeepach Compasach i w FIATach 500X opierają się na jednym sterowniku dedykowanym do tych jednostek napędowych. Do Alfy Romeo Stelvio i Giulii ma zastosowanie zupełnie inny sterownik.
Teresa Flekiewicz, prezes firmy Auto Gaz Śląsk
Uniwersalność sterownika Tartarini Evo 01 ID w zastosowaniu do różnych silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny pozwala na konwersję także innych marek samochodów wyposażonych w tego rodzaju jednostki napędowe.
Dysponujemy zestawami przeznaczonymi do silników TSI Grupy Volkswagena, Skody, Audi, do silników GDI stosowanych w samochodach koreańskich Kia i Hyundai oraz do nowych jednostek napędowych pojazdów Ssangyong. Dostępne są także instalacje do silników stosowanych przez Renault, Citroena oraz Peugeota i Opla. Montaż instalacji do tych silników jest jednak dość skomplikowany, a zestawy muszą być uzupełniane o wiele dodatkowych emulatorów, które znacznie podwyższają ich koszt. Nie zalecamy montażu instalacji LPG w tych jednostkach napędowych. W ofercie mamy także instalacje przeznaczone do Mazdy CX-7 z silnikiem 2.3.
Teresa Flekiewicz, prezes firmy Auto Gaz Śląsk
Nie jest tajemnicą, że zestawy montażowe samochodowych instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny są dedykowane do konkretnych jednostek napędowych. Tak samo są kompletowane zestawy instalacji Tartarini Evo 01 ID.
Zestaw montażowy Tartarini ID jest taki sam jak w dotychczasowych instalacjach sekwencyjnych. Opiera się na tych samych komponentach. Od tradycyjnych instalacji różni je tylko sterownik, który jest dedykowany do określonej jednostki napędowej. Tym samym nie jest to instalacja uniwersalna jak dotychczas, tylko dedykowana do konkretnego silnika.
Teresa Flekiewicz, prezes firmy Auto Gaz Śląsk
Wydaje się zasadnym pytanie, czy ten ponad 30-procentowy udział sprzedaży samochodowych instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny przez Auto Gaz Śląsk jest wszystkim na co stać rynek, czy ten wzrost w kolejnych latach będzie się jeszcze bardziej umacniał?
Nie wiemy jak ten rynek będzie się rozwijał. Z zapowiedzi producentów pojazdów, zaleceń wynikających z dyrektyw unijnych, Fit for 55 i ograniczeń w dostawach paliw oraz znacznego wzrostu ich cen, możemy przypuszczać, że transformacja motoryzacji nastąpi o wiele szybciej niż to przewidywano. Być może będzie tak jak w latach siedemdziesiątych, kiedy kryzys paliwowy spowodował zmianę w motoryzacji i odejście od paliwożernych jednostek napędowych na rzecz silników o wiele bardziej ekonomicznych. Musimy pamiętać, że producenci samochodów ograniczeni perspektywą szybkich zmian legislacyjnych i wzrostem opłat emisyjnych nie produkują w tej chwili pojazdów na stok magazynowy. Produkują wyłącznie na zamówienie, dlatego przypływ nowych samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest i będzie znacznie ograniczony. Nastąpią szybsze zmiany w zachowaniach użytkowników pojazdów, którzy w aglomeracjach i miastach przesiądą się do transportu publicznego, co będzie wymuszało na samorządach rozwój odpowiadającej tym zmianom infrastruktury, rozbudowę ścieżek rowerowych, bus pasów itp. rozwiązań.
Teresa Flekiewicz, prezes firmy Auto Gaz Śląsk
Systemy LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny są coraz bardziej popularne, co potwierdzają wyniki sprzedaży, choćby firmy Auto Gaz Śląsk i wypowiedzi prezes Teresy Flekiewicz. Rozszerzenie możliwości adaptacji na zasilanie LPG za pomocą instalacji Tartarini Evo 01 ID o kolejne jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny, co poniekąd wynika ze współpracy z koncernem Stellantis, spowodowała duże zmiany w strukturze sprzedaży samochodowych instalacji gazowych dystrybuowanych przez firmę Auto Gaz Śląsk. Nie wszyscy producenci i importerzy instalacji LPG mają takie możliwości, dlatego pojawiają się różnice w opiniach ich prezesów na temat rozwoju tego typu systemów zasilania gazowego w Polsce. Więcej na ten temat w artykule "Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny a LPG".
Zobacz stronę producenta:
Tartariniwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl