Jest to być szczególnie odczuwalne jeśli w tankowanym paliwie gazowym znajduje się dużo zanieczyszczeń. Mamy wtedy do czynienia ze zjawiskiem, które warsztaty określają jako...
Pomimo stałego postępu w dziedzinie filtracji oraz stosowaniu coraz bardziej zaawansowanych materiałów filtracyjnych nie jest możliwe osiągnięcie stuprocentowego stopnia separacji zanieczyszczeń.
Z tego powodu w miarę upływu czasu, nawet pomimo regularnej wymiany filtrów w instalacji zaczynają się pojawiać zanieczyszczenia w tym także frakcje oleiste. Ich obecność w listwie wtryskiwaczy może mieć istotny wpływ na jej pracę, szczególnie w okresie zimowym, kiedy zanieczyszczenia te zaczynają gęstnieć z uwagi na niskie temperatury otoczenia. Precyzyjne elementy wtryskiwaczy ulegają "sklejeniu", uniemożliwiając im prawidłową pracę (głównie na zimnym silniku).
Aby zminimalizować efekt obecności zanieczyszczeń w listwach wtryskiwaczy niektóre sterowniki instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu wyposaża się w funkcję "rozgrzewania" wtryskiwaczy. Polega ona na ich uruchamianiu "na sucho" w fazie rozgrzewania silnika pracującego na benzynie. Powoduje to, że wtryskiwacze po osiągnięciu przez silnik temperatury przełączenia na zasilanie gazowe są już "rozruszane" mechanicznie, nie "kleją się" i pracują prawidłowo.
W fazie rozgrzewania wtryskiwacze pracują w nieco innym trybie niż w czasie zasilania silnika gazem. Są one otwierane kolejno co kilka cykli pracy silnika. Taki sposób ich działania minimalizuje wpływ na pracę silnika odparowanego gazu, który pomimo zamkniętych elektrozaworów znajduje się w wężach pomiędzy reduktorem-parownikiem a listwą wtryskiwaczy. Czasami zdarza się, że skorzystanie z tej pożytecznej funkcji nie jest możliwe, ponieważ resztki paliwa gazowego przedostające się do układu dolotowego i dalej do silnika powodują zakłócenia w pracy jednostki napędowej, poprzez nadmierne wzbogacenie mieszanki.
W silnikach w których nie można skorzystać z możliwości oferowanych przez sterownik można zastosować inną metodę rozgrzewania wtryskiwaczy LPG.
Polega ona na bezpośrednim podgrzewaniu listwy wtryskiwaczy za pomocą specjalnych dodatkowych urządzeń zasilanych elektrycznie lub korzystających z ciepła układu chłodzenia silnika. Wskutek podwyższenia temperatury znajdujące się w listwie wtryskiwaczy zanieczyszczenia stają się bardziej płynne, co ułatwia jej pracę. Najczęściej stosowane są urządzenia podgrzewające zasilane elektrycznie. Mają one postać płaskownika z zatopionymi we wnętrzu elementami grzejnymi. Jest on przykręcany do listwy wtryskiwaczy.
Elektryczne listwy grzejne, dzięki wbudowanym układom elektronicznym działają samoczynnie, niezależnie od funkcjonowania systemu zasilania gazowego. Układ podgrzewający włącza się po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłon, jeśli temperatura listwy spadnie poniżej 10ºC i wyłącza po osiągnięciu zadanej temperatury, zwykle około 50ºC. Taki zakres pracy urządzenia powoduje, że działa on właściwie tylko wtedy kiedy jest taka potrzeba, czyli w okresie zimowym, latem układ podgrzewania wtryskiwaczy praktycznie się nie włącza.
Rozgrzewanie wtryskiwaczy to ograniczanie skutków obecności zanieczyszczeń w układzie gazowym. Aby zminimalizować ich przedostawanie się do instalacji należy pamiętać o terminowej i regularnej wymianie wkładów filtrów. Z pewnością przyczyni się to do wydłużenia okresu prawidłowego działania wtryskiwaczy.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl