Filtracja paliwa w układach zasilania silników spalinowych jest bardzo istotnym etapem jego przygotowania do spalenia w silniku. Od jakości procesów składających się na oczyszczanie paliwa zależy również trwałość jednostek napędowych oraz układu zasilania, ponieważ zawarte w gazie zanieczyszczenia powodują zużycie instalacji gazowej, przede wszystkim wtryskiwaczy, które stanowią jej najbardziej precyzyjny element.
Gaz w fazie ciekłej jest filtrowany dwustopniowo. Wstępne oczyszczanie ciekłego gazu następuje przy pobieraniu gazu ze zbiornika. Służy do tego rurka wielozaworu, na której znajduje się siatka nie pozwalająca na przedostanie się do układu paliwowego większych zanieczyszczeń.
Wymienny filtr fazy ciekłej
Kolejny etap filtracji odbywa się w elektrozaworze gazowym lub bezpośrednio w reduktorze, jeśli jest on zespolony z filtrem. Wbrew pozorom wkłady tych dwóch rodzajów filtrów powinny różnić się między sobą. Filtry montowane w elektrozaworze gazowym nie są narażone na działanie wysokich temperatur. Wkład filtrujący zamontowany w reduktorze-parowniku musi zapewniać odporność na wysokie temperatury, ponieważ reduktor jest ogrzewany przez ciecz z układu chłodzenia silnika. Producenci wkładów filtracyjnych fazy ciekłej wdrażają rozwiązania pozwalające zachować odporność na wysokie temperatury.
Tradycyjnie, przegroda filtracyjna wkładu filtra fazy ciekłej jest łączona z denkami za pomocą masy klejowej. W czasie eksploatacji, na skutek zmiennych temperatur, w których pracuje taki filtr oraz różnic w gęstościach kleju i materiału denek może dojść do rozdzielenia przegrody i denek. Jeden z producentów opracował metodę łączenia przegrody z denkami bez użycia kleju, co zapewnia dużo większą odporność na zmęczenie temperaturowe oraz całkowitą szczelność pomiędzy tymi elementami. W ten sposób wykonany wkład filtra ma również większą stabilność wymiarową w całym okresie eksploatacji. Dodatkową korzyścią jest wyeliminowanie elementów metalowych, co znacznie upraszcza utylizację i zmniejsza jej koszty. Bezpośrednie wtopienie przegrody filtracyjnej w denka powoduje, że mogą one być niższe, co przekłada się na zwiększenie powierzchni czynnej filtra. Wyeliminowanie klejenia poprawia estetykę wykonania filtra, nie ma nadlewek kleju na przegrodzie filtracyjnej, co także w niewielkim stopniu zwiększa jej powierzchnię czynną.
W ten sposób skonstruowany wkład filtra fazy ciekłej zatrzymuje zanieczyszczenia zawarte w płynnej mieszaninie propanu i butanu. Obudowa filtra, montowanego w elektrozaworze gazowym jest najczęściej wyposażona w odstojnik (w nim osadzają się cięższe zanieczyszczenia), np. grafit pochodzący z środków smarnych używanych w pompach wykorzystywanych w czasie przeładunku paliwa gazowego. Często w odstojniku umieszcza się magnes, który wyłapuje metalowe opiłki, będące efektem przepompowywania gazu (zużycie pomp).
Większość filtrów fazy ciekłej montowanych w części wysokociśnieniowej układu jest przystosowana do łatwej utylizacji, ponieważ ich denka i rdzeń są wykonywane z tworzyw sztucznych. Niewielka część obecnie stosowanych wkładów filtrów fazy ciekłej ma elementy metalowe.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl