W związku z tym silnik, który pracuje w trybie LPG, oprócz paliwa gazowego, zużywa także benzynę, co pozwala sądzić, że jest to rozwiązanie mniej opłacalne niż w przypadku silników z pośrednim wtryskiem benzyny, w których wtryskiwacze można po prostu wyłączyć i zasilać silnik tylko z wykorzystaniem LPG. Z pewnością tak jest, lecz czy oznacza to, że zastosowanie LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest nieopłacalne? Przecież większość zużywanej benzyny zastępujemy gazem, zatem wydajemy znacznie mniej na paliwo. A przecież wiadomo, że zakup paliwa to najważniejsza część kosztów eksploatacji samochodu.
Przykładem systemu zasilania LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest STAG 400 DPI produkowany przez, notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, firmę AC S.A. System ten został zamontowany już w wielu modelach samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny, a dane odnośnie zużycia paliwa mówią same za siebie.
Przykładowo Audi Q5 wyposażone w silnik 3,2 FSI, zużywające średnio 11,6 l benzyny na 100 km po zastosowaniu instalacji gazowej STAG 400 DPI zużywa 10,2 l LPG i 3,2 l benzyny na 100 km. Niewielka ilość benzyny jest dotryskiwana do komór spalania w celu chłodzenia wtryskiwaczy i usuwania z ich końcówek produktów spalania. Resztę paliwa niezbędnego do zasilania tego silnika stanowi LPG. Biorąc pod uwagę obowiązujące obecnie ceny paliw (1,95 zł/l LPG i 4,79 zł/l Pb) okazuje się, że koszt przejechania 100 km można w Audi Q5 3.2 FSI ograniczyć o ponad 20 zł, a przy bardziej dynamicznej jeździe nawet o 30 zł. Po przejechaniu 10 tys. km daje to kwotę od 2 do 3 tys. zł.
Kolejnym przykładem może być bardzo popularny w samochodach Kia i Hyundai silnik 1,6 GDI. W samochodzie Hyundai ix35 średnie zużycie benzyny wynosi 7,9 l/100 km. Po adaptacji na zasilanie LPG z wykorzystaniem instalacji STAG 400 DPI silnik zużywa 8 l gazu i 2 l benzyny, co pozwala na każdych przejechanych 100 km oszczędzić ponad 13 zł. Oznacza to, że po 10 tys. km zaoszczędzimy kwotę 1300 zł.
Przykłady potwierdzają, że po zamontowaniu instalacji LPG oszczędności związane z kosztami paliwa, nawet w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny są znaczne, a cena montażu takiej instalacji nie odbiega znacząco od tradycyjnych systemów sekwencyjnych znanych marek. Koszty montażu instalacji STAG 400 DPI wynoszą od 3900 (do silników 4-cylindrowych) do 5900 (do silników 8-cylindrowych) oznacza, że inwestycja w gazowy układ zasilania (przy przebiegu rocznym 15 tys. km) zwraca się po 2 latach w przypadku Hyundaia ix35.
Silnik 3,2 FSI można dostosować do zasilania LPG za 4900 zł. Ich zwrot następuje po okresie od roku do 1, 5 roku eksploatacji auta na gazie (w zależności od stylu jazdy).
Nie są to z pewnością takie wyniki jak w przypadku instalacji do silników z pośrednim wtryskiem benzyny, lecz pozwalają na znaczne ograniczenie kosztów eksploatacji związanych z paliwem.
Spójrzmy jednak na to inaczej. Stopień zastąpienia benzyny 2-krotnie tańszym paliwem gazowym wynosi przynajmniej 75%. W przypadku gazodiesla stopień zastąpienia oleju napędowego gazem praktycznie nie przekracza 20%. Zatem w przypadku systemu STAG 400 DPI opłacalność zastosowania jest znacznie większa, nie musimy wykonywać przebiegów takich jak ciężarówki w transporcie międzynarodowym.
STAG 400 DPI to rozwiązanie dla każdego, opłacalne już przy najbardziej typowych dla samochodów osobowych przebiegach, rzędu 10 - 15 tys. km rocznie.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl