Problem wożenia ze sobą adapterów zna każdy, kto podróżował po Europie samochodem na gaz. W Polsce przyzwyczailiśmy się do zaworu włoskiego, wystarczy jednak pojechać do Niemiec, by zetknąć się ze standardem ACME (skądinąd bardzo wygodnym), wycieczka do Holandii czy Wielkiej Brytanii oznacza konieczność zapoznania się z obsługą złącza typu bayonet (już nie tak przyjaznego użytkownikowi), zaś urlop na Półwyspie Iberyjskim to możliwość napotkania euro connectora, który miał połączyć Europę ponad podziałami, ale dotąd mu się to nie udało i nadal jest tylko jednym z wielu.
„Reszta świata” jest mniej skomplikowana – poza już wspomnianymi standardami istnieją jeszcze tylko dwa, czyli złącze eurazjatyckie i koreańsko-japońskie. W sumie to jednak sześć różnych systemów, z których jedne znajdują szerokie zastosowanie (np. ACME używa się w Ameryce Północnej, Chinach i Australii, a złącza typu włoskiego w Indiach, RPA, części Chin i kilku krajach Ameryki Południowej), inne zaś pozostają zjawiskami typowo lokalnymi (np. system koreańsko-japoński, zgodnie ze swoją nazwą). Ciekawym przypadkiem jest złącze eurazjatyckie, które – mimo że używane tylko w kilku krajach (w Rosji, Kazachstanie i Uzbekistanie) – może pochwalić się znacznym zasięgiem terytorialnym, w czym oczywiście znaczna zasługa Rosji na liście krajów, gdzie to rozwiązanie obowiązuje.
Mapa zasięgu poszczególnych standardów tankowania LPG pokazuje przy okazji, które części świata pozostają jeszcze do opanowania. Na Grenlandię wprawdzie nie ma co liczyć, nie najlepiej rokują także Brazylia czy Bliski Wschód (rządzą tam paliwa alkoholowe i CNG), ale wartą zagospodarowania w przyszłości białą plamą wydaje się Afryka. Zadanie wymagające, ale i potencjał ogromny. Docierają zresztą do nas sygnały, że branża powoli, acz metodycznie zaczyna mierzyć się z rynkiem afrykańskim, więc z czasem doniesień z tej części świata w kontekście autogazu będzie tylko więcej.
Jak bumerang wraca pytanie: czy doczekamy zunifikowanego, globalnego systemu tankowania? Historia euro connectora pokazuje, że może to nie nastąpić prędko – pierwsze przymiarki do ujednolicenia zaworów w samochodach i pistoletów na stacjach w Europie zaczęto czynić już w 1990 r., a sam system, chociaż wszedł w życie już 15 lat temu, w roku 2003, spektakularnej kariery nie zrobił. Czy jeszcze ma na nią szansę? Wielkiej woli wprowadzenia „eurozłącza” na szerszą skalę nie widać, ale dopóki gdziekolwiek pozostaje ono w użyciu, nie możemy także go przekreślić.
Ważną kwestią jest także korzystanie z przejściówek i problemów z tym związanych. Konieczność zabierania ich w podróże zagraniczne to najmniejszy kłopot, bo z reguły można wypożyczać je na stacjach (za kaucją), ale pozostają jeszcze inne zagadnienia: większa ilość gazu przedostającego się do atmosfery po odpięciu pistoletu (ze względu na większą liczbę połączeń), zwiększone w związku z tym ryzyko odmrożeń, a także możliwość mechanicznych uszkodzeń wlewu. Inna sprawa, że nawet w obrębie jednego rynku samochody z instalacjami LPG wymagają czasem stosowania adapterów – systemy montowane fabrycznie często mają zawory tankowania gazu pod klapką wlewu benzyny i wymagają wkręcania przejściówek za każdym razem.
Dane aktualne na dzień 27 maja 2021 r.
Kraj | Typ końcówki tankującej | Lista stacji | Cena benzyny | Cena LPG |
---|---|---|---|---|
Albania | włoska | 1,945 | 0,739 | |
włoska | 1,803 | 1,12 | ||
ACME | 1,941 | 0,845 | ||
rosyjska, włoska | 0,646 | 0,356 | ||
Bośnia i Hercegowina | włoska | 1,609 | 0,845 | |
włoska | 1,573 | 0,801 | ||
włoska | 1,792 | 1,033 | ||
Cypr | b. d. | 1,665 | b. d. | |
Czarnogóra | włoska | 1,730 | 0,790 | |
włoska | 1,860 | 0,848 | ||
włoska | 2,327 | b. d. | ||
Estonia | włoska | zobacz | 1,994 | 0,932 |
Finlandia | bayonet | 2,363 | tylko dla firm | |
włoska | 1,931 | 0,797 | ||
włoska | 2,252 | 1,128 | ||
bayonet, euroconnector | 1,931 | 0,996 | ||
Holandia | bayonet | 2,171 | 1,082 | |
ACME | 1,854 | 0,990 | ||
Kosowo | włoska | zobacz | b.d. | b.d |
włoska | 1,834 | 0,810 | ||
ACME | 1,822 | 0.818 | ||
włoska | 1,917 | 0.806 | ||
Macedonia | włoska | zobacz | 1,535 | 0.824 |
Malta | b. d. | 1,336 | b.d. | |
ACME, bayonet, włoska | 2,091 | 1.123 | ||
bayonet, włoska | 2,391 | 1,310 | ||
włoska, euroconnector | 1,958 | 0,934 | ||
rosyjska, włoska | 0,823 | 0,370 | ||
włoska | 1,640 | 0,842 | ||
Serbia | włoska | 1,561 | 0,920 | |
Słowacja | włoska | 1,792 | 0,879 | |
Słowenia | włoska | 1,556 | 0,996 | |
ACME, włoska | 1,970 | 1,111 | ||
ACME, włoska | 2,096 | 1,295 | ||
Turcja | włoska | zobacz | 1,344 | 0656 |
rosyjska, włoska | 1,596 | 1.241 | ||
ACME, włoska | 1,252 | 0.976 | ||
bayonet | 1,969 | 0.852 | ||
włoska | 1,887 | 0.825 |
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl