Obecnie, kiedy na stacjach paliw obowiązuje samoobsługa w zakresie tankowania LPG, gimnastykowanie się przy podpinaniu pistoletu do tankowania przestało być modne. Kierowcy coraz częściej rozumieją, że przesadne ukrywanie zaworów tankowania okazuje się dla nich bardzo kłopotliwe. Coraz częściej zawory tankowania LPG montuje się w miejscach, w których samodzielne tankowanie LPG jest bardziej wygodne.
A możliwości wygodnego zamontowania zaworu tankowania jest bardzo wiele. Od zaworów podwieszanych, poprzez montowane w zderzaku, aż po montaż pod klapką wlewu benzyny.
W początkowym okresie rozwoju rynku autogazu w Polsce, popularne były wlewy podwieszane pod zderzakiem z wykorzystaniem specjalnie ukształtowanego wspornika. Rozwiązanie to choć najmniej estetyczne (widoczny cały zawór i często fragment przewodu gazowego) z punktu widzenia osoby tankującej był stosunkowo wygodny gdyż zawór tankowania umieszczony był zwykle w łatwo dostępnym miejscu. Wadą tego rozwiązania było stosunkowo niskie umieszczenie zaworu tankowania, z reguły pod zderzakiem, co czasami mogło prowadzić do jego uszkodzenia.
Zawór podwieszany montuje się szybko i właściwie bezinwazyjnie dla samochodu. Taki sposób mocowania daje także możliwość zamontowania go w praktycznie każdym miejscu.
Zawór tankowania LPG w zderzaku
Wiele elementów współczesnych samochodów jest wykonywanych z tworzyw sztucznych. Normą są duże, nisko schodzące i lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki. W takiej sytuacji, zamontowanie wlewu na metalowym wsporniku jest najgorszym z praktycznego punktu widzenia rozwiązaniem, ponieważ mocowanie do plastiku nie będzie odpowiednio wytrzymałe, zaś nisko zamontowany zawór będzie narażony na uszkodzenie o np. wysoki krawężnik.
Montaż zaworu bezpośrednio w plastikowym zderzaku to rozwiązanie najbardziej praktyczne. Za takim rozwiązaniem przemawiają względy funkcjonalne. Zwykle wykonanie wlewu w zderzaku (w jego dolnej części) jest także stosunkowo mało pracochłonne, co z pewnością cenią montażyści. Kierowcy zaś mają niekrępowany dostęp do zaworu.
Mimo to, dla niektórych użytkowników wadą takiego montażu będzie to, że wlew jest eksponowany, szczególnie na zderzakach w kolorze innym niż czarny, bowiem obudowy wlewów i korki zabezpieczające zawory tankowania są zwykle czarne. Niekiedy kierowcy malują korki na kolor nadwozia. Jednak z biegiem czasu widać, że korki są porysowane i całość zaczyna wyglądać nieestetycznie.
Umiejscowienie zaworu tankowania pod klapką wlewu benzyny nie zawsze jest możliwe. Jeśli zdarza się, że nie ma tam wystarczającej ilości miejsca na pełny wlew montuje się zawory przedłużane składające się z części montowanej w samochodzie i dokręcanej przejściówki umożliwiającej podpięcie pistoletu do tankowania. Ten sposób umieszczenia zaworu powoduje, że jest on niewidoczny z zewnątrz, co z pewnością zadowoli rzeszę użytkowników, dla których jest to "zawór wstydu". Rozwiązanie to jest bardziej przyjazne dla osoby tankującej, ponieważ wlewy benzyny są umieszczane stosunkowo wysoko.
Taki sposób montażu wlewu jest najbardziej pracochłonny i oprócz ingerencji w nadwozie samochodu wymaga także zapewnienia wentylacji połączeń na przewodzie tankującym, ponieważ z reguły przebiega on przez zamknięte przestrzenie nadwozia. Aby to zapewnić przewód umieszcza się w rurze wentylacyjnej, dzięki której gaz wydostający się przez ewentualną nieszczelność przy zaworze tankowania będzie usuwany pod samochód. Są samochody, w których nie da się wykonać wykonać wentylacji, co uniemożliwia montaż zaworu tankowania pod klapką wlewu benzyny.
Czasami widzi się także wlewy LPG montowane w powierzchni tylnego błotnika. Taki sposób montażu jest popularny w samochodach importowanych z rynku holenderskiego i z pewnością wynika z wygody podpinania pistoletu przy tankowaniu. Montaż takiego wlewu wymaga osadzenia go w stalowej części nadwozia i przeprowadzenia przewodu gazowego do zbiornika, co podobnie jak w przypadku zaworów montowanych pod klapką wymaga wykonania wentylacji tego przewodu.
Pomysłowość ludzka nie zna granic, zatem miejsc w których montażyści instalacji gazowych lokalizują zawory tankowania jest wiele.
Jednym ze sposobów na zminimalizowanie wiercenia otworów z zderzaku jest montaż zaworu do haka holowniczego.
Spotyka się także zawory tankowania montowane w plastikowych nakładkach progowych. Wtedy wlew gazu znajduje się przed tylnym kołem.
Bardziej zmyślnym sposobem jest ukrycie zaworu pod uchylną tablicą rejestracyjną. Wiąże się to jednak z wykonaniem mechanizmu uchylnego.
Jeśli zatem planujecie montaż instalacji gazowej w swoim samochodzie i zastanawiacie się nad miejscem montażu zaworu tankowania weźcie pod uwagę to, że w Polsce obowiązuje samoobsługa w zakresie tankowania LPG. Innymi słowy: jak zamontujesz tak zatankujesz.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl