Aby nastąpił przeskok iskry niezbędne jest wytworzenie napięcia, które spowoduje jonizację mieszanki paliwowo-powietrznej pomiędzy elektrodami świecy w takim stopniu aby możliwy stał się przepływ prądu elektrycznego. W tym celu silniki o zapłonie iskrowym wyposażone są w układ zapłonowy.
Klasyczny układ zapłonowy …
… składa się z wielu elementów (cewka zapłonowa, przewód zapłonowy, rozdzielacz wysokiego napięcia, przerywacz). Ich wzajemne powiązania powodują, że działanie każdego z nich wpływa na pracę pozostałych. Między innymi z tych właśnie powodów w toku rozwoju techniki motoryzacyjnej używane w klasycznym układzie zapłonowym elementy są integrowane ze sobą, a niektóre z nich eliminowane, co w znacznym stopniu upraszcza budowę i zwiększa niezawodność działania. Bez względu na stopień integracji najważniejszym i niezbędnym do wytwarzania wysokiego napięcia jest ...
… cewka zapłonowa.
Służy ona do wytworzenia wysokiego napięcia, które jest niezbędne do wywołania wyładowania elektrycznego pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Cewka zapłonowa jest swego rodzaju transformatorem. Jak w każdym tego typu urządzeniu znajdują się w niej 2 uzwojenia: pierwotne i wtórne. Uzwojenie pierwotne składa się z 250-400 zwojów drutu o średnicy 0,2-0,8 mm, natomiast uzwojenie wtórne ma 19-26 tys. zwojów drutu o średnicy 0,1-0,2 mm. Uzwojenia są nawinięte na wspólnym rdzeniu, a druty pokryte izolacją zabezpieczającą cewkę przed zwarciem wewnętrznym.
Oprócz tego w ramach wspomnianej integracji poszczególnych elementów układu zapłonowego cewka może zawierać także moduł zapłonowy, końcówkę mocy, rezystor przeciwzakłóceniowy. Cała cewka wraz z dodatkowymi elementami jest zamknięta w szczelnej obudowie zapewniającej odpowiednią izolację i ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Czasami wnętrze cewki jest wypełnione olejem transformatorowym, co zmniejsza ryzyko powstawania przebić pomiędzy poszczególnymi zwojami.
W silniku 4 cylindrowym pracującym z prędkością 6000 obr./min. układ zapłonowy generuje na świecach zapłonowych 200 iskier/s, co oznacza, że cykl ładowania i rozładowania cewki zapłonowej trwa 5 ms.
Wytworzenie wysokiego napięcia ...
… następuje w wyniku przerwania przepływu prądu w uzwojeniu pierwotnym. W klasycznym układzie zapłonowym odbywa się to za pomocą przerywacza. Wskutek tego w uzwojeniu wtórnym indukuje się napięcie rzędu kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tys. V. Jest ono niezbędne do zjonizowania mieszanki i wywołania iskry (przebicia szczeliny) pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej w komorze spalania silnika.
Specyfika spalania LPG
Wypełniona mieszanką gazowo-powietrzną szczelina pomiędzy elektrodami stawia znacznie wyższy opór elektryczny niż w przypadku gdy jest wypełniona mieszanką benzynowo-powietrzną. Stąd przy zasilaniu gazem cewka zapłonowa generuje wyższe napięcie niż w przypadku silnika zasilanego benzyną.
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html