REKLAMA
LPG
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 10
fot. gazeo.pl / Komora korozyjna poprzednie następne
10.12.2012

Badania i rozwój komponentów w AC S.A.

Badania i rozwój komponentów w AC S.A. fot. gazeo.pl

Niezbędnym etapem, zarówno na etapie projektowania jak i w procesie produkcji są badania. W AC S.A. badaniom poddawane są wszystkie produkowane w firmie komponenty. Obejmują one przede wszystkim testy sprawdzające zachowanie się elementów instalacji gazowych w trudnych warunkach atmosferycznych. W ten sposób bada się komponenty elektroniczne i mechaniczne.
REKLAMA
Komora szoku termicznego i komora wysokich temperatur w AC S.A.fot. gazeo.plKomora szoku termicznego i komora klimatyczna symulująca wysokie temperatury

Laboratorium Badań Środowiskowych

W tym laboratorium wykonywane są różnego rodzaju testy, badania, kontrole sterowników i mechanicznych komponentów stosowanych w instalacjach gazowych (sterowniki, reduktory listwy wtryskiwaczy, czujniki ciśnienia). Przede wszystkim wykonywane są tutaj badania prototypów oraz różnego rodzaju koncepcyjnych rozwiązań, które są dopiero w fazie projektowania. Laboratorium wykonuje także badania elementów i podzespołów, które pochodzą od zewnętrznych dostawców.

Komora klimatyczna

Umożliwia sprawdzanie zachowania się badanych podzespołów wystawionych na działanie skrajnie niskich lub wysokich temperatur.

Stanowiąca wyposażenie laboratorium komora klimatyczna umożliwia uzyskanie temperatury od -50 do 200°C oraz wilgotności od 0 do 98%.

Wytwarzane w firmie AC S.A. komponenty AC są testowane w temperaturach od -40 do 140°C, przebywając w komorze klimatycznej od 1 dnia do nawet 8 tygodni. Dzięki temu urządzeniu można symulować warunki klimatyczne panujące w różnych krajach, do których AC dostarcza swoje produkty, a co najważniejsze zgodnie z wymogami regulaminu R67 i R110.

Warto wiedzieć

Temperatura w komorze silnikowej w okresie letnim może dochodzić do 120°C. Według pomiarów wykonanych przez AC temperatura we wnętrzu sterownika może wtedy mieć wartość nawet 140°C, ponieważ oprócz temperatury zewnętrznej wpływają na nią także, zamontowane wewnątrz tranzystory mocy (sterujące np. wtryskiwaczami gazowymi). Wydzielają one duże ilości ciepła.

Komora szoku temperaturowego

Laboratorium dysponuje komorą szoku temperaturowego, która służy do przyśpieszenia degradacji materiałów stosowanych w sterownikach i komponentach mechanicznych w wyniku zmian temperatury. Składa się ona właściwie z dwóch komór. W dolnej panuje temperatura ujemna (do -40°C). Powyżej znajduje się komora, w której panują temperatury powyżej zera (do 140°C).

Poddawany testom detal umieszcza się na ruchomym stole, który przemieszcza się z jednej komory do drugiej z określoną częstotliwością (zależy ona od normy wg jakiej odbywa się badanie). Najczęściej odbywa się to co 15 minut.

Testy takie mogą trwać od 1 dnia nawet do 4 tygodni. W ten sposób bada się np. zachowanie materiałów stosowanych na obudowy sterowników.

Testom na tym stanowisku poddaje się także podzespoły mechaniczne np. reduktory. Badanie reduktora trwa około 2-3 tygodni. Co kilka dni próba jest przerywana. W tym czasie sprawdza się szczelność reduktora.

Komora korozyjnafot. gazeo.plKomora do testów korozyjnych

Komora szokowa służy przede wszystkim do badania urządzeń prototypowych, choć co jakiś czas sprawdza się w niej także produkowane już wyroby. Są to badania wyrywkowe, którym podlega kilkanaście produktów miesięcznie. Wyroby pochodzące z produkcji są badane w cyklu skróconym z uwagi na oszczędność czasu.

Testy korozyjne

Laboratorium dysponuje także komorą korozyjną, która symuluje warunki występowania korozji, zapewniając możliwość znacznie szybszego jej wystąpienia. Na tym stanowisku sprawdzane są wszystkie komponenty metalowe i stosowane na nich powłoki ograniczające negatywne oddziaływanie warunków atmosferycznych.

Testuje się także złącza elektryczne (powłoki pinów), które pod wpływem korozji mogą zmieniać swe właściwości. Jest to ściśle uzależnione od grubości powłoki.

. Test korozyjny trwa około 170 godzin, w czasie których badany element jest poddawany działaniu 5% wodnego roztworu soli. Test taki odpowiada normalnej eksploatacji samochodu w naszych warunkach atmosferycznych przez okres 3 lat.. Testom odporności na korozję poddawane są elementy mechaniczne (reduktory, listwy wtryskiwaczy), elektroniczne (sterowniki, czujniki ciśnienia) oraz, co było dla nas miłym zaskoczeniem, np. opaski zaciskowe, które są częścią k…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 67%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: AC S.A., informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.