REKLAMA
LPG
05.07.2010

Stacja LPG od podszewki

Stacje tankowania LPG muszą spełniać określone wymagania. Większość z nich dotyczy wymogów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Zerknijmy z jakich elementów składowych zbudowana jest klasyczna stacja tankowania LPG.
REKLAMA

Stacja LPGfot. gazeo.plStacja LPG

Stacje tankowania LPG muszą spełniać określone wymagania. Większość z nich dotyczy wymogów bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Zerknijmy z jakich elementów składowych zbudowana jest klasyczna stacja tankowania LPG.

W skład stacji autogazu wchodzą następujące elementy:

Zbiornik podziemny wraz z armaturąfot. ChemetZbiornik podziemny wraz z armaturą w specjalnym kołnierzu oraz zamontowanym zespołem pompy gazu w oddzielnej skrzynce
  • zbiorniki magazynowe z osprzętem (armaturą),
  • pompa napędzana silnikiem elektrycznym w wykonaniu przeciwwybuchowym,
  • dystrybutor gazu (odmierzacz),
  • rurociągi wyposażone w odpowiednie zawory.

W zależności od wymagań inwestora lub warunków, które wpływają na sposób budowy stacji, można wyodrębnić następujące warianty konstrukcyjne stacji autogazu.Stacje LPG

  1. Ze zbiornikami naziemnymi w wariantach:
    • z dystrybutorem przy zbiornikach,
    • z dystrybutorem oddalonym od zbiorników.
  2. Ze zbiornikami podziemnymi w wariantach:
    • z pompą na zbiorniku lub w jego wnętrzu,
    • z pompą na oddzielnym postumencie     fundamentowym.

Od tego, jaka wersja zostanie wybrana do realizacji, stacje różnić się będą pewnymi drobiazgami wynikającymi z umiejscowienia zbiorników, pompy czy dystrybutora. Wszystkie te elementy spełniać muszą te same wymagania dotyczące bezpieczeństwa i warunków technicznych.

Zbiorniki LPG na stacjach autogazu

Wykonane są ze stali węglowej, zwykle mają pojemność 4850 l (max. 5 tys l) każdy. Spełniają dyrektywę PED/97/23/EC. Przepisy wymagają m. in., by były malowane w jasne kolory (nie ma wymogu bieli), odbijające w 70% promienie słoneczne i zapobiegające dzięki temu nadmiernemu nagrzewaniu się ścian zbiornika.

Zbiorniki do LPG przeznaczone do montażu podziemnego różnią się powłoką antykorozyjną - zwykle powleczone są poliuretanem lub endoprenem, a zadaniem tych materiałów jest także zabezpieczenie zbiornika przed przebiciem prądów błądzących do 14 kV. Konstrukcyjnie oba rodzaje zbiorników praktycznie się nie różnią. Wersja podziemna może otrzymać specjalny kołnierz, który umożliwia dostęp do armatury zbiornika. Możliwe jest także inne rozwiązanie (np. ścianki murowane wokół armatury), byle pozwalało na swobodny dostęp do osprzętu zbiornika.

Bezpośrednio do zbiorników mocowane są elementy armatury:

Elementy instalacji fazy ciekłej stacji LPGfot. gazeo.plElementy instalacji fazy ciekłej stacji LPG

W dolnej części zbiornika:

  • (8) zawór kulowy poboru gazu fazy ciekłej oraz, tuż przy nim,
  • (8) zawór nadmiernego wypływu, który zabezpiecza instalację przed niekontrolowanym wypływem gazu w przypadku uszkodzenia jakiegokolwiek elementu rurociągu; w przypadku uszkodzenia instalacji, zawór, wyskalowany na określoną ilość wypływającego gazu, zamknie się i nie dopuści do niekontrolowanego wypływu LPG.
Armatura zbiornika LPGfot. gazeo.plArmatura zbiornika LPG

W górnej części zbiornika:

  • (7) manometr ciśnienia statycznego gazu w zbiorniku(montowany przy zaworze zespolonym),
  • (5) zawór napełniania - zamontowany na zbiorniku, umożliwia podłączenie przewodu tankującego z autocysterny w celu - napełnienia zbiornika; wyposażony w zawór jednokierunkowego przepływu gazu,
  • (28) rura powrotna fazy ciekłej wraz z zaworem(1) z tzw. linii obejściowej przelewowej pompy, zwany także bypassem (zasada działania polega na tym, że zwykle pompa ma wydajność ok. 60 l/min, a do samochodu dociera ok. 30 l/min; nadmiar gazu powrócić musi zatem do zbiornika),
  • (27) rura powrotna fazy lotnej wraz z zaworem zespolonym (7), umożliwiająca powrót nadmiaru fazy gazowej z odmierzacza, 
  • (4) zawór bezpieczeństwa stanowiący główne zabezpieczenie zbiornika przed nadmiernym wzrostem ciśnienia; w przypadku nadmiernego wzrostu ciśnienia w zbiorniku, zawór w sposób kontrolowany upuszcza nadmiar gazu do atmosfery, 
  • (6) wskaźnik napełnienia zbiornika, pokazujący ilość gazu w zbiorniku. W przypadku opisywanych zbiorników, maksymalny stopień napełnienia wynosi 85% pojemności geometrycznej (w zbiornikach samochodowych 80%).
Pompy gazowe i rurociągi z zaworami . . Do wykonania połączeń rurowych wykorzystuje się rury stalowe (bezszwowe, czarne, o różnej średnicy, zabezpieczane antykorozyjnie z zewnątrz). W instalacjach podziemnych dopuszczalne jest także zastosowanie specjalnych rur z tworzyw sztucznych. . . Poprzez układ rur, gaz przepływa przez:. . (29) rurociąg fazy ciekłej podlegającemu dozorowi technicznemu, (10) zawór hydrostatyczny,…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Aurex



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.