12.11.2012

Inwestycja w oszczędność

Szkolenie Fleet Management Training 2012 we Wrocławiu było doskonałą okazją do przedstawienia reprezentantom branży flotowej zalet płynących z zastosowania LPG jako paliwa silnikowego, które oprócz zmniejszenia kosztów funkcjonowania parku samochodowego zapewniają także modny ostatnio efekt ekologiczny.
REKLAMA

Omawiając koszty eksploatacji samochodów zasilanych autogazem po raz kolejny skorzystaliśmy z bogatego doświadczenia firmy BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego (Bosch Siemens Hausgeraete).

W firmowej flocie BSH gaz płynny jest używany od 10 lat. Adaptacje na zasilanie gazowe pierwszych używanych w firmie Opli miały miejsce w 2002 r., choć dopiero w 2007 r. konwersji poddano większą liczb samochodów. Od początku używane są sekwencyjne instalacje gazowe IV generacji, charakteryzujące się wyższą kulturą pracy w stosunku do wcześniej stosowanych systemów zasilania gazowego. Wykonywane zgodnie z zaleceniami dostawcy instalacji obsługi i wymiana materiałów eksploatacyjnych (filtry fazy ciekłej i lotnej) powodują, że eksploatacja samochodów zasilanych LPG w niczym nie odbiega od użytkowania samochodów zasilanych konwencjonalnie, oprócz oczywiście dużo niższych kosztów eksploatacji.

Opel Astra w barwach BSHfot. gazeo.plJedną z popularniejszych marek we flocie BSH jest Opel

Właśnie ten aspekt chcielibyśmy bardziej przybliżyć. Wokół korzyści ekonomicznych związanych z eksploatacją samochodów zasilanych LPG narosło, szczególnie wśród przedstawicieli branży flotowej, wiele nie do końca potwierdzających się w rzeczywistości stereotypów. Bardzo często słyszy się opinie o zwiększonych kosztach obsługi czy badań technicznych, które dodatkowo w nowym samochodzie z instalacją gazową wykonuje się po roku, a nie tak jak w przypadku samochodu bez LPG po 3 latach. Czy ma to jednak wpływ na sumaryczny wynik ekonomiczny tytułowej inwestycji w oszczędność?

Miejmy nadzieję, że przytoczone fakty i liczby oraz obserwacja cen na stacjach paliw, przyczynią się do przekonania osób sceptycznie nastawionych do gazowego zasilania samochodów.

Biorąc pod uwagę ceny poszczególnych wersji konkretnych modeli samochodów bardzo szybko można zorientować się, że nawet pomimo konieczności wyłożenia na początku pewnej sumy związanej z zamontowaniem instalacji gazowej, okazuje się, że jest to najtańszy sposób na zmniejszenie kosztów użytkowania samochodów zarówno we flocie jak i dla użytkowników indywidualnych.

Na przestrzeni ostatnich lat przebieg, po którym następuje zwrot inwestycji w instalację gazową systematycznie się zmniejszafot. BSHPomimo stałego postępu w gazowych układach zasilania, które stają się coraz doskonalsze, przebieg, po którym inwestycja w instalację LPG zwraca się jest niższy niż jeszcze kilka lat temu i wynosi poniżej 15 tys. km

Pierwszy przykład: Renault Kangoo

Koszt zakupu nowego samochodu z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l wynosi obecnie (XI 2012) 54736 zł. Montując do niego sekwencyjną instalację gazową dobrej klasy należy liczyć się z wydatkiem 3400 zł. W sumie zatem inwestycja w samochód z gazowym układem zasilania zamknie się w kwocie 58 136 zł, podczas gdy za Kangoo z silnikiem Diesla trzeba zapłacić 70312 zł, czyli już na wstępie do samochodu z silnikiem o zapłonie samoczynnym (ZS) dopłacamy 12176 zł. Diesel (1,5 dCI) konsumuje jednak najmniejszą ilość paliwa, średnio 5,5 l/100 km, podczas gdy model benzynowy zużywa 6,9 l/100 km. Samochód napędzany LPG jest najbardziej paliwożerny i pochłania średnio 8,28 l/100 km. Wydawać by się mogło, że tak oszczędny silnik o ZS powinien skutecznie konkurować z zasilaną gazem jednostką napędową. Tak faktycznie było jeszcze kilka lat temu kiedy cena oleju napędowego była znacząco niższa w stosunku do benzyny. Obecnie, kiedy ceny obu paliw są praktycznie identyczne (benzyna 5,79 zł/l; olej napędowy 5,71 zł/l), przy zachowaniu relacji ceny benzyny do LPG - 2:1, także diesel przestał być konkurentem dla autogazu, którego cena wynosi obecnie 2,71 zł/l.

Przejechanie Renault Kangoo na LPG dystansu 10 tys. km kosztuje 2243,88 zł, eksploatując samochód na benzynie wydamy 7990,20 zł, a jeżdżenie dieslem będzie nas kosztować 3140,50 zł. Jak łatwo się domyślić po przebiegu 100 tys. km (po około 2,5 r. eksploatacji) koszty związane z paliwem będą 10-krotnie wyższe. W przypadku LPG do pokonania tego dystansu zużyjemy gaz o wartości 22438,80 zł, na benzynę wydamy 39951 zł, a na olej napędowy 31405 zł.

W sumie po przejechaniu 100 tys. km na samochód z instalacją gazową i paliwo wydamy 80574,80 zł, w przypadku samochodu benzynowego koszt ten będzie wynosił 94687 zł, a diesel będzie kosztował 101717 zł. Jednak do samochodu zasilanego LPG musimy doliczyć dodatkowe koszty związane z obsługą samej instalacji. Przeglądy z wymianą filtrów, dodatkowe świece zapłonowe w silniku oraz benzyna używana do rozruchu silnika dają łącznie na dystansie 100 tys. km sumę 4095 zł. Dodając ją do wcześniej uzyskanych kwot (koszt samochodu + koszty paliwa) uzyskujemy następujące oszczędności:

  • w stosunku do pojazdu zasilanego benzyną 10017,20 zł,
  • w stosunku do diesla 17047,20.
Uwzględniając koszty paliwa, inwestycja w instalację gazową zwraca się w stosunku do samochodu zasilanego benzyną po 19415,04 km. Użytkowanie samochodu zasilanego olejem napędowym jest znacznie droższe od eksploatacji pojazdu na LPG, zatem inwestycja w diesla nie ma szans na zwrot.. Drugi przykład: Opel Astra. Nowy Opel Astra z benzynowym silnikiem 1,6 kosztuje 64950 zł. Dostosowanie go do zasilania LPG to wydatek 3850 zł. W sumie 68800 zł. Natomia…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: BSH



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.