REKLAMA
LPG
05.01.2015

Tartarini UNIC - uniwersalny reduktor do LPG i CNG

Czy powszechnie stosowane w gazowych układach zasilania reduktory mogą być urządzeniami uniwersalnymi, dostosowanymi do pracy zarówno w instalacjach LPG jak i CNG? Okazuje się, że tak.
REKLAMA

Taki reduktor, na początku lat 90 ubiegłego wieku, opracowała włoska firma Tartarini. Urządzenie zostało wprowadzone do produkcji w 1992 r., a jego nazwa – UNIC, odzwierciedlała unikalność konstrukcji i jej innowacyjność.

Wykonany ze stopu aluminium korpus reduktora był wytwarzany z wykorzystaniem najnowszej wówczas technologii odlewania ciśnieniowego, co pozwalało uzyskać cienkościenny odlew i eliminowało jego porowatość.

Uniwersalny reduktor LPG/CNG Tartarini UNICfot. gazeo.plUniwersalny reduktor LPG/CNG Tartarini UNIC z kolekcji Zbigniewa Domańskiego

W układzie regulacji ciśnienia wykorzystano, innowacyjny wówczas, układ membranowo-tłoczkowy, który w połączeniu z precyzyjnym odlewem korpusu pozwolił na zastosowanie urządzenia w instalacjach LPG i CNG.

Zastosowanie, wykonanych z tworzywa sztucznego, pokryw, mocowanych do aluminiowego korpusu z wykorzystaniem zatrzasków, powodowało, że reduktor był nierozbieralny, spełniając założenia producenta, co do jego bezobsługowości.

Reduktor UNIC mógł być zasilany gazem pod maksymalnym ciśnieniem 20 MPa (wymóg zastosowania w instalacjach CNG). Pierwszy stopień redukcji zmniejszał ciśnienie do wartości 0,5 MPa, a drugi do ciśnienia bliskiego ciśnieniu atmosferycznemu. Wydajność reduktora na gazie ziemnym wynosiła 24 Nm3/h.

Reduktor UNIC poddano badaniom na zgodność z regulaminem 67. W efekcie firma O.M.T. Tartarini otrzymała w 1994 r. homologację. Tego samego roku reduktor trafił także na polski rynek.

W Polsce był on używany głównie w instalacjach LPG. Niestety nie sprostał on realiom naszego rynku z uwagi na niezbyt dobrą, w tamtym okresie, jakość LPG. Zawarte w autogazie zanieczyszczenia powodowały uszkodzenia membran i pierścieni uszczelniających, co przy braku możliwości demontażu (wspomniane wcześniej zatrzaskowe pokrywy) stało się powodem dużej liczby wymian tych urządzeń.

Zdarzały się jednak reduktory UNIC, które osiągały na polskim rynku przebiegi rzędu 200-400 tys. km.

Wydaje się, że w przypadku regulatora UNIC, rozwiązanie konstrukcyjne znacznie wyprzedziło w czasie możliwości zapewnienia prawidłowego przebiegu jego eksploatacji. Stanowiło ono jednak podstawę do opracowania przez firmę O.M.T Tartarini nowego i stosowanego do dziś regulatora ciśnienia gazu ziemnego, wytwarzanego obecnie przez firmę Metatron (rozwiązanie wykorzystywane przez firmy Iveco, Fiat, Ford). Z koncepcji jaką przyjęto w regulatorze UNIC skorzystała również konkurencja, wprowadzając do produkcji, w latach 2005-2008, regulatory ciśnienia przeznaczone do systemów wtrysku sekwencyjnego. Większość z nich wykorzystuje, membranowo-tłoczkowy układ regulacji.

Marek Flekiewicz, wiceprezes Auto Gaz Śląsk


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Auto Gaz Śląsk



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.