13.12.2016

Wszystko przez gaz - w silniku ubywa płynu chłodzącego

REKLAMA

Odpowiedni poziom cieczy w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia gwarantuje właściwe odbieranie ciepła od jednostki napędowej, dzięki czemu utrzymywana jest optymalna temperatura pracy silnika.
REKLAMA

Warto wiedzieć

Poziom cieczy w rozgrzanej jednostce napędowej jest wyższy niż na zimno. Dlatego sprawdzamy go na zimnym silniku i w takich samych warunkach uzupełniamy płyn.

Prawidłowo zamontowana instalacja gazowa w samochodzie nie ma żadnego związku z ubytkami płynu w układzie chłodzenia.

Pomimo tego, że w większości przypadków ingeruje ona w układ chłodzenia silnika (konieczność ogrzania reduktora LPG), nawet po długoletnim użytkowaniu i terminowo przeprowadzanej obsłudze technicznej wszystkie połączenia powinny być szczelne.

Jeśli jednak zauważymy ubytek płynu chłodzącego to należy go jak najszybciej uzupełnić do właściwego poziomu (zgodnie z oznaczeniami na zbiorniku wyrównawczym). Doraźnie, jeśli nie mamy akurat zalecanego przez producenta silnika płynu można jego poziom uzupełnić wodą destylowaną. Trzeba tylko pamiętać, że w ten sposób podwyższamy temperaturę krzepnięcia (zamarzania płynu), osłabiając jego odporność na temperatury ujemne.

Uzupełnianie poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczymfot. gazeo.plWłaściwy poziom cieczy chłodzącej to gwarancja prawidłowego funkcjonowania silnika i instalacji gazowej (zmiany stanu skupienia LPG z ciekłego na gazowy)

Tylko odpowiedni poziom cieczy chłodzącej gwarantuje właściwe chłodzenie jednostki napędowej, co jest konieczne do jej prawidłowego funkcjonowania i bezawaryjnego użytkowania.

Nie należy lekceważyć ubytków cieczy chłodzącej ponieważ mogą one być sygnałem poważniej awarii silnika, np. uszkodzenia uszczelki pod głowicą.

Inną przyczyną ubytków płynu chłodzącego może być np. skorodowana chłodnica (szczególnie w starszych autach) lub uszkodzona pompa cieczy układu chłodzenia.

W przypadku kiedy zauważymy ubytki cieczy chłodzącej warto także skontrolować stan oleju silnikowego. Czy nie przedostaje się do niego płyn, tworząc charakterystyczną emulsję.

Jeśli stwierdzimy, że płyn przedostaje się do oleju (emulsja na miarce wskaźnika poziomu oleju i charakterystyczny nalot na wewnętrznej części korka wlewu oleju) nie powinniśmy użytkować samochodu, ponieważ grozi to poważnym uszkodzeniem silnika.

Dlatego w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek ubytków cieczy chłodzącej najlepiej od razu udać się do warsztatu, który zdiagnozuje miejsce wycieku, oceni jego wielkość i zaproponuje podjęcie stosownych do sytuacji działań.

Poprosiliśmy eksperta z firmy AC S.A. o przedstawienie opinii na temat związku instalacji gazowej w samochodzie z mogącymi wystąpić w trakcie użytkowania pojazdu ubytkami cieczy chłodzącej.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna, AC S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.