24.03.2010

Zadbaj o samochód z instalacją LPG!

Samochodowa instalacja LPG, podobnie jak każdy inny element samochodu, wymaga stosownych czynności obsługowych, które zapewnią jej prawidłową eksploatację przez cały okres użytkowania.
REKLAMA

O co warto zadbać po kupnie samochodu z instalacją LPG?

Kupując używany samochód, rzadko kiedy znamy jego prawdziwą historię. Prawdopodobieństwo, że poprzedni właściciel tuż przed sprzedażą samochodu zainwestował w dobry olej czy ogólny przegląd auta jest bardzo nikłe. Warto zatem „wyzerować” historię obsługi pojazdu, dokonując kompleksowych czynności obsługowych. Większość z nich wykonuje się niezależnie od tego, czy auto zasilane jest LPG czy nie. Istotna z punktu widzenia diagnostyki samochodu jest kolejność ich wykonywania. Zaczynamy od wymiany płynów eksploatacyjnych, a kończymy na kontroli prawidłowości pracy silnika podczas pracy na benzynie i właściwego funkcjonowania instalacji gazowej.

1. Wymiana oleju

W silnikach z dużym przebiegiem warto wlać olej dotychczas stosowanej marki. Jeśli nie wiemy, czym smarowany jest silnik, należy bezwzględnie zerknąć do instrukcji obsługi i kupić olej o zalecanej przez producenta specyfikacji. W silnikach starszych czy z dużym przebiegiem nie jest wskazana zmiana gatunku oleju na np. syntetyczny lub na olej charakteryzujący się dużą zawartością dodatków myjących. Doprowadzić to może do wypłukania nagaru i w konsekwencji do szybszego zużycia silnika. Gdy silnik ma niewielki przebieg, zmiana gatunkowa nie ma większego znaczenia. Warto wtedy pomyśleć o takim doborze oleju do silnika LPG, aby pogodzić zalecenia producenta z naszymi możliwościami finansowymi.

2. Wymiana filtra oleju

Wymiana taka wykonywana jest zawsze przy okazji wymiany oleju. Tych czynności nie wolno rozdzielać. Zadaniem filtra oleju jest bieżące oczyszczanie środka smarnego pracującego wewnątrz silnika. Z czasem filtr „zapycha się” zanieczyszczeniami i jego parametry filtracyjne maleją, zaś w skrajnych przypadkach filtr zapycha się całkowicie, a krążący w układzie smarowania olej nie jest w ogóle oczyszczany.

Nadpalony w wyniku zajwiska powrotu płomienia filtr powietrzafot. gazeo.plNadpalony w wyniku zajwiska powrotu płomienia filtr powietrza

3. Wymiana filtra powietrza

Zakup i wymiana filtra powietrza nie jest ani kosztownym, ani trudnym przedsięwzięciem i można bez trudu przeprowadzić je we własnym zakresie. Czystość filtra powietrza ma wpływ na ilość spalanego paliwa i osiągi silnika. Brudny filtr powietrza ogranicza ilość tlenu, który dostaje się do cylindrów, powodując zbyt bogaty skład mieszanki i w efekcie zwiększone zużycie paliwa. W skrajnej sytuacji prowadzi to do wyraźnego spadku mocy.

4. Wymiana świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia

Porównanie świecy nowej ze zużytymifot. gazeo.plPorównanie świecy nowej ze zużytymi. Warto zwrócić uwagę na stan elektrod

Świece zapłonowe i przewody wysokiego napięcia w silnikach LPG są bardzo często przyczyną ich niedomagań. Jeśli mamy do czynienia z instalacją gazową II generacji (podatnej na tzw. „wystrzały” w kolektor ssący), która jest zamontowana w silniku z wielopunktowym wtryskiem paliwa, warto pilnować przebiegów pomiędzy wymianami świec, czyli inwestować w nowy komplet co ok. 15-20 tys. km. Przy II generacji świece zapłonowe wymieniamy regularnie i profilaktycznie, zanim zaczną się problemy, których efektem są często uszkodzenia filtra powietrza, elementów kosztownego układu pomiaru ilości przepływającego powietrza (tzw. przepływomierz), a czasami nawet kolektor ssący. W instalacjach IV generacji problem ten nie występuje i warto po prostu trzymać się przebiegów określonych przez producenta samochodu.

Przewody wysokiego napięcia, o ile nie są na stałe połączone z cewką wysokiego napięcia, wymagają kontroli. Należy jej dokonywać zawsze przy okazji wymiany świec. Trzeba dokładnie obejrzeć, czy nie są uszkodzone, a najlepiej dokonać pomiaru ich oporności. Jeżeli odbiega ona od prawidłowej, czyli zalecanej przez producenta, przewody należy bezwzględnie wymienić. Warto wiedzieć, że w przypadku przewodów oporowych na rezystancję wpływa także długość samego przewodu.

Wypalony grzybek zaworufot. gazeo.plWypalony grzybek zaworu

5. Regulacja zaworów (o ile nie mają układu samoregulacji)

Bez prawidłowo wyregulowanych luzów zaworowych nie warto regulować instalacji gazowej. Trzymamy się okresów podanych przez producenta. Istnieje co prawda pewna grupa samochodów, w których warto regulować zawory wcześniej, ale są to nieliczne przypadki. Dobrym zwyczajem jest nieznaczne zwiększenie luzu zaworowego szczególnie na zaworze wylotowym, który pracuje w wyższej temperaturze niż zawór ssący. Brak luzu zaworowego skutkuje niedomykaniem zaworu i w efekcie wypaleniem gniazda zaworowego lub grzybka zaworu.

Powyższe czynności obsługowe nie obejmują elementów instalacji gazowej. Pozwalają jednak na ocenę i prawidłową regulację pracy silnika podczas zasilania benzyną. Dopiero gdy jesteśmy pewni, że układ sterowania silnikiem i instalacja wysokiego napięcia są we właściwym stanie, dokonujemy obsługi i regulacji instalacji LPG.

. 6. Wymiana filtrów gazu (fazy ciekłej i lotnej). Oba filtry występują tylko w systemach IV generacji instalacji LPG. W innych systemach występuje tylko filtr fazy ciekłej. Żywotność filtrów ma związek z pojemnością silnika. Im większa pojemność silnika, tym większe jest zapotrzebowanie na gaz i tym szybciej dochodzi do zużycia filtrów. Przy standardowej pojemności (do około 2 l), filtr fazy ciekłej utrzymuje parametry filtrac…
 

Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu

Dalsza część artykułu na następnej stronie. Zachęcam do przeczytania.
Pozostało: 50%


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.