REKLAMA
LPG
27.04.2015

Zrób przegląd i nie zwalaj wszystkiego na gaz

Za oknami wiosna, warto przejrzeć samochód przed sezonem, żeby uniknąć niespodzianek gdzieś w trasie. W pierwszej kolejności proponujemy przede wszystkim umyć nadwozie i podwozie.
REKLAMA

Korozja

Zawsze są jakieś ważniejsze lub przyjemniejsze zajęcia niż mycie auta, ale brudny samochód szybciej poddaje się korozji. Brud, piasek, szczególnie zgromadzony w różnych zakamarkach doskonale utrzymuje wilgoć, będącą pożywką dla rdzy.

Przewody LPG na wnęce koła zapasowegofot. gazeo.plMocowanie zbiornika LPG (tutaj toroidalny we wnęce koła zapasowego) i przewodów wymaga wykonania otworów w nadwoziu, dlatego sprawdzenie stanu zabezpieczenia antykorozyjnego to bardzo ważna czynność w ramach przeglądu instalacji LPG

Wszystkie problemy występujące z samochodem niektórzy najchętniej zrzucają na gaz, także wspomnianą korozję. Czy mają rację? Oczywiście, że korozja błotnika czy elementów poszycia nadwozia nie jest wynikiem zamontowania LPG. Ale pamiętajmy, że elementy instalacji gazowej są mocowane do nadwozia. Żeby je zamocować często trzeba wykonać w nadwoziu otwory (szczególnie przy mocowaniu zbiornika).

Zbiornik wyrównawczy układu chłodzenia silnikafot. gazeo.plSprawdzenie poziomu płynów eksploatacyjnych, szczególnie cieczy chłodzącej jest z reguły banalnie proste

Są one w czasie montażu instalacji gazowej zabezpieczane antykorozyjnie, ale nie jest to przecież powłoka nakładana w warunkach fabrycznych. Dlatego właśnie jedną z ważniejszych czynności przeglądu instalacji LPG jest sprawdzenie stanu powłok antykorozyjnych. Jest to szczególnie istotne po zimie, kiedy na drogach mieliśmy sól, agresywnie oddziałującą na nadwozie. Wiosna to najlepsza pora na uzupełnienie braków w powłokach antykorozyjnych.

Szczelność

Zima to także okres dużych wahań temperatury, co w połączeniu z ruchami nadwozia względem innych zespołów samochodu, w tym silnika, może mieć wpływ na stan połączeń w gazowym układzie zasilania. Sprawdzenie szczelności instalacji to bardzo ważna czynność w ramach każdego przeglądu systemu LPG, a szczególnie po okresie zimowym.

Skrajnie zużyty wkład filtra fazy ciekłejfot. gazeo.plDoprowadzenie filtra fazy ciekłej do takiego stanu może być przyczyną znacznego obniżenia parametrów silnika na LPG z uwagi na ograniczenie przepływu paliwa gazowego

Płyny

Następnym punktem wiosennego przeglądu powinna być kontrola poziomu płynów eksploatacyjnych. Czy ich niewłaściwy poziom to także wina gazu? Oczywiście, że nie. Nawet jeśli zaobserwujemy wyciek cieczy chłodzącej w miejscu wpięcia ogrzewania reduktora gazu w układ chłodzący silnika lub przy samym reduktorze to czy jest to wina zastosowania instalacji gazowej?

Poziom oleju chyba trudno skojarzyć z gazem ale jak bardzo jest ważny nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Wyjęcie wskaźnika bagnetowego i skontrolowanie poziomu oleju to banalna czynność, którą warto wykonywać np. raz na tydzień i przed każdą dłuższą podróżą. Stan oleju sprawdzamy na niepracującym silniku i po kilku minutach od jego wyłączenia tak, aby cały olej zdążył spłynąć do miski olejowej. A może czas na nowy olej? Jego wymiana powinna być dokonywana zgodnie z zaleceniami producenta auta lub przynajmniej raz w roku.

Sprawdzenie kalibracji instalacji gazowejfot. gazeo.plOkresowa kontrola kalibracji instalacji gazowej zapobiega m.in. pracy silnika na zubożonej mieszance gazowo-powietrznej

Filtry

Sprawdzenie stanu filtrów (oleju, powietrza i autogazu), choćby na podstawie dat wpisów i przebiegów w książce serwisowej lub prowadzonych zapiskach, daje wstępny pogląd o ich kondycji. Zapchane filtry to kłopoty z pracą silnika i wyższe zużycie paliwa. Jeśli filtry paliwa gazowego wymieniane były więcej niż 15 tys. km temu, czas najwyższy się nimi zająć. Po jakim przebiegu należy wymienić filtry gazu, a kiedy powietrza? Szczegóły znajdują się w książce serwisowej instalacji LPG i samochodu. Zwykle jest to przebieg około 15 tys. km.

Zapłon

W kontekście instalacji LPG bardzo ważna jest kondycja układu zapłonowego, lecz jeśli auto bez problemów przejechało całą zimę to najpewniej wszystko działa poprawnie (największe problemy występują przecież wtedy, gdy jesienno-zimowa, wszechobecna wilgoć dociera do elementów układu zapłonowego). Należy jednak sprawdzić w książce serwisowej kiedy były wymieniane świece zapłonowe i przewody, bo może właśnie przyszedł czas na kolejną wymianę.

Co jeszcze...

Wiosną, warto jeszcze sprawdzić kalibrację instalacji gazowej, to także jedna z czynności przeglądu LPG. Od dokładności kalibracji zależy zużycie paliwa. Jednak jak ze wszystkim, także z dążeniem do niskiego spalania nie można przesadzać. Jeszcze groźniejsza, bardziej kosztowna, może być uboga mieszanka gazowo-powietrzna, ponieważ jej spalanie w silniku generuje dużo większe temperatury i jest powodem dużo większej emisji spalin (szczególnie tlenków azotu). Wysoka temperatura może destrukcyjnie wpłynąć na silnik w  samochodzie, uszkadzając np. gniazda zaworowe. Ich naprawa bądź wymiana będzie dużym wydatkiem dla domowego budżetu. Jak wszędzie, decyduje zdrowy rozsądek i wiedza z zakresu serwisu LPG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacaja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.